Hur stort bor ni som har en Grand Danois?
Vill ha en sådan hund nämligen .
Vill ha en sådan hund nämligen .
Min aföräldrar har en St Bernhard, visserligen ingen GD men ändå en stor hund .
Nu bor de på 140 kvm ungefär och det är lagom. Då de bodde på 76 var det i minsta laget.
vi bor i en tvåa på 60kvm...grandisarna är bra på det viset att dom trivs att ha det trångt och vill gärna va med överallt..då spelar det ingen roll om man bor på 50kvm eller 200kvm dom är med en överallt ändå.
Vill du ha tips om uppfödare osv så skriv gärna till mig så kan jag hjälpa dig..även om du undrar något mer om rasen.
Jag bor i en tolvrummare med 7 stycken GD.
Så man kan alltså ha en grandis i en lägenhet? Jag hade jättegärna velat ha tips på bra uppfödare i Skåne om du vet några där!
mamma bodde i en 3:a när hon hade en
Hur förberedde ni er inför hundköpet?
Förberedde mig genom att kamma håret framåt i en veckas tid, kamma bort allt förstånd liksom som det krävs för att bli så dum i huvudet att överhuvudtaget skaffa HUND!
har en gd i en 3a på 79kvm inga som helst problem! Håller med jaqueline att gd vill var med en överallt annars så ligger den på sin favorit plats och sover..
En sak att tänka på är att det är inte bra för en gd att gå i trappor, så det underlättar om ni har hiss el bor på 1a vån.
Jag kan ge dig ett nr till en valphänvisare i skåne från grand danois klubbens tidning om du vill.
linpat
Ja, det hade varit jättebra! Fast vad är egentligen en valphänvisare? Är det någon som hjälper en att hitta en kennel?
Ja du kan ju fråga om det mesta, både om hunduppfödare och om du har frågor om gd.
Annars så kan man ringa uppfödaren direkt, de svara nog gärna på frågor!
Haft en kompis som bodde på 22 kvm med sin Grandis och det funkade. De sov i våningssäng. Ytan behöver inite vara det viktigaste eftersom hunden ändå aktiveras ute. Ute leker/rastar/motionerar/tränar man, inne i lyan är det vila och mat som gäller.
En valp anpassar sig, däremot om det är en vuxen hund som är van vid utrymme så får man ju tänka sig för.
Själv har jag bott med en Riesenschnauzer på 27 kvm i ett år och det var inga somhelst problem - tvärtom - hon fick ju vara med överallt och vara NÄRA det bästa hundar ofta vet.
Lägenhetshundar blir ofta mer stimulerade än hushundar (oftast - inte i alla fall såklart!) eftersom man hela tiden snubblar på hunden + att man heller "inte bara rastar den i trädgården".
TS.. nu har jag inte haft en renrasig utan en blandras mellan dobbe och GD, men jag bodde från örjan i en etta på 38 kvm och det fungerade perfekt trots hundens storlek.
det hela hänger ju på hur mycket man aktiverar och jobbar med sin hund och det gör man ju i det stora hela inte så mycket inomhus, när jag jobbade eller gick i skolan så sov han mest i hallen eller i en fotölj...
Lycka till
Jag har två stycken RR på 85 kvm, men bodde själv med min stora i 56 KVM, dom väger 55 resp 40 kg.
Man kan bo hur litet som helst, eller hur stort som helst, man motionerar sin hund utomhus inte inomhus.
Okej, tack för era svar! Det känns bra att det funkar med en så pass stor hund i en lägenhet
Vi bor i en tvåa på 65 kvm. Två vuxna, en bebis och en GD! Vi har visserligen stor trädgård och bor i marklägenhet så att han inte behöver gå i trappor. De ska absolut inte göra det i början iaf, man får inte heller gå så långt med dem första året så det är bra om de kan busa lite fritt utomhus, de reglerar sitt motionsbehov själva på så sätt. Men det kan man alltid lösa. Och de GD jag träffat på hade nog hellre bott i en trång lägenhet, nära sina människor än att ha en stoor trädgård och ingen närhet!
Lycka till!
AnkarRos: Härligt att höra!
Man skall heller inte aktivera en GD för mkt så som cykling och dylikt fören kroppen är färdig vuxen, då minskar man risken för att slita ut leder och sånt innan dom är färdig utvecklade, det var iaf de tips och råd jag fick när jag skaffade min korsning
Vi bor i hus på 120 KVM
Men de e juh inte för hundens skull :P
Hade GD när vi bodde på 86 KMV också och de gick hur bra som helst :)
finns de hjärta rum finns de stjärterum.