• Nemone

Hur hittar sjukhus patientens anhöriga?

Om man kommer in akut på sjukhus, hur hittar dom anhöriga om patienten inte kan tala själv?

t ex om min pappa kommer in på sjukhus hur "hittar" dom då mej på för sett?

• Svar på tråden Hur hittar sjukhus patientens anhöriga?
  • Dino78

Via hans identitetshandlingar har jag alltid trott. Hans plånbok så ser dom vem han är och på det sättet lokaliserar de anhöriga?

DIF i själ och hjärta
  • blonde redhead

Igentligen ska man ha sådan information i sin mobiltelefon, plånbok etc. Då kan sjukhuspersonal lätt hitta anhöriga.

Men annars gör de undersökningar för vem personen är och om han har familj, men visst kan det ta tid ibland.

• missteddy

oftas så finns det inskrivet närmaste anhöriga om man varit där förr annars så står det på patientkortet eller det gör det på mitt allafall

• Sunflower

Ibland är det rena detektivarbetet. Kanske finns det en lapp med telefonnr i plånboken eller adressboken där man kan luska ut vem som är närmast anhörig.

Bästa sättet att få vara ifred är att ställa sig och diska
  • Puck76

har man tur finns id-handlingar med person-nr, och utifrån det kan man leta upp ev gamla journaler där det står vem som är närmast anhörig.
    men som sunfloweer skriver, ibland är det rena detektivarbetet.

• Tindrande

man kan ju annars bara ringa till skatteverket, där har de iaf uppgifter om barn och sammanboende eller gifta.

• Kålrot

Man uppmuntras ju (av bl.a. akutvårdspersonal) till att lägga in ett eller flera telefonnr till anhöriga i sin mobil med "namnet" ICE (In Case of Emergency).
    Har läst om det på många ställen men har inte gjort det själv än. Men tanken är bra tycker jag.

• hotten

när min pappa skadades och dog hade han körkort på sig, så de viste vem han va å jag var som närmast anhörig till han (min mamma är död å han hade ingen ny sambo) så de försökte ringa till mig men inget svar, så de hade letat fram vem som var min närmaste anhörig, dvs min man å så ringde de upp hans mobiltelefon å bad att få prata med mig..

• azofia

När min morfar dog så försökte polisen få kontakt med hans barn (min mamma och morbror) men lyckades inte av olika anledningar. Men när jag ringde till polisen, eftersom jag var orolig att något hänt, så visste de direkt vem jag var och vad som hänt.

• Jontes mamma

Jag har skrivit in ICE i min mobil. Har även sett till att sambon har gjort det. Tycker det är ett utmärkt sätt eftersom man oftast har mobilen med sig. Så ni som inte har gjort det, gör det omedelbart.

• Blomman80

Har också skrivit i ICE på mobilen.. smabon med. Men vi var lite osmarta och skrev i varandras namn... lite dumt med tanke på att vi är med varandra en massa. Nu har vi ändrat... =)

• Carro W

Jag har skrivit
    ICE 1 min man
    ICE 2 min pappa
    ICE 3 våra goda vänner

• Blomman80

Åhh, varför har jag inte tänkt på att det faktiskt går att ha flera ICE... Haha... Tack för tipset!

• Kålrot

Igår satt jag och bläddrade i Vings resekatalog, och på "Viktigt att veta"- sidorna stod det till och med att man ska ha ICE-nummer i telefonen!

• lillith

vi har register man kan gå in i och kolla - där en del står - men om det inte går att luska ut på något annat sätt så tar vi polisen till hjälp. tidigare journaler - mobiler - granskas oxå såklart.

• oBeroende

ICE är alltså In Case of Emergency (i nödfall) = numret till närmast anhörig man vill att ska kontaktas

• Dessie

Oftast har man väl plånbok med sig med ID-kort/körkort så de "knappar in" personnr och hittar anhöriga.

Svar på tråden Hur hittar sjukhus patientens anhöriga?