Rökning i trapphuset? Får vi rätt hos vicevärden?
Vi flyttade till ny lägenhet för ett par veckor sedan. Vi har märkt att det luktar mycket rök trapphuset men tänkte först inte så mycket på det. De senaste dagarna har vi märkt att det luktar rök vår ena hall och även precis utanför stora pojkens rum. Det började bli irriterande men vi visste inte varifrån det kom. Idag stank det verkligen i trapphuset och även i hallen, och när vi var på väg ut kom grannen under oss, en man i 50-års åldern ut ur sin lägenhet, med en tänd cigarett i mungipan. Min sambo säger "Ursäkta..." och då börjar gubben knata nerför trappan. Sambon ropar "Ursäkta men jag skulle vilja fråga en sak..." grannen knatar vidare. Sambon ropar "Skulle du kunna tänka dig att inte röka i trapphuset med tanke på barnen och så?". Då muttrar grannen tillbaka: "Kan du försöka att få dina ungar att vara tysta i trappan???" Sambon blev helt vansinnig och ropade att vi kan väl prata om saken, men grannen går ut och försvinner. Nu är jag själv ingen militant anti-rökare- jag röker själv. Men nu går det liksom ut över barnen och uppenbarligen röker han inte bara i sin lägenhet utan också trapphuset. Vi tänkte ringa vicevärden imorgon. Men man kan aldrig förbjuda någon att röka i sin egen lägenhet va, även om röken kommer in i vår lägenhet?