• I  Love Dior

Rökning i trapphuset? Får vi rätt hos vicevärden?

Vi flyttade till ny lägenhet för ett par veckor sedan. Vi har märkt att det luktar mycket rök trapphuset men tänkte först inte så mycket på det. De senaste dagarna har vi märkt att det luktar rök vår ena hall och även precis utanför stora pojkens rum. Det började bli irriterande men vi visste inte varifrån det kom. Idag stank det verkligen i trapphuset och även i hallen, och när vi var på väg ut kom grannen under oss, en man i 50-års åldern ut ur sin lägenhet, med en tänd cigarett i mungipan. Min sambo säger "Ursäkta..." och då börjar gubben knata nerför trappan. Sambon ropar "Ursäkta men jag skulle vilja fråga en sak..." grannen knatar vidare. Sambon ropar "Skulle du kunna tänka dig att inte röka i trapphuset med tanke på barnen och så?". Då muttrar grannen tillbaka: "Kan du försöka att få dina ungar att vara tysta i trappan???" Sambon blev helt vansinnig och ropade att vi kan väl prata om saken, men grannen går ut och försvinner. Nu är jag själv ingen militant anti-rökare- jag röker själv. Men nu går det liksom ut över barnen och uppenbarligen röker han inte bara i sin lägenhet utan också trapphuset. Vi tänkte ringa vicevärden imorgon. Men man kan aldrig förbjuda någon att röka i sin egen lägenhet va, även om röken kommer in i vår lägenhet?

• Svar på tråden Rökning i trapphuset? Får vi rätt hos vicevärden?
  • Zgirl

Nej man kan inte förbjuda folk att röka i sina egna lägenheter, men DOCK ska de ju inte röka i trapphuset på väg ut...!!!
    Så stå på er bara.

• I  Love Dior

Går det att isolera sin dörr på något vis så att det inte kommer in rök? Låter ju galet men inte ska sonen behöva sova i röklukt liksom.

• Zgirl

har ingen aning faktiskt, men ni BORDE inte vara tvungna att göra det.
    Grannen får helt klart tända sin cigg när han/hon är utanför huset...ring hyresvärden & hör vad han/hon säger.

• Tesselessan

Om jag inte har fel för mig så har ni rätten på er sida,för man ska inte behöva besväras av rök från sina grannar.Jag är själv rökare och i vår förra lgh så rökte vi alltid ute på balkongen.Vad jag inte tänkte på var att röken gick rätt in i min grannes sovrummsfönster.Och jag förstår henne,det hade inte jag heller varit glad över.Hon ringde till hyresvärden och klagade på oss så vi fick inte längre röka på balkongen.Tycker bara att hon kunde ha försökt prata med oss innan hon ringde värden.
    Och nu har ni ju försökt prata med gubben,och han gav inget respons,så då hade jag ringt!! Och får du ingen hjälp så ring hyresgästföreningen och fråga om era rättigheter.

Cigarettrök i trappor är skitäckligt säger jag som själv är rökare.

• Tesselessan

Och ännu värre är det när de röker hasch i trappan som ungdomarna gjorde där vi bodde innan.Gissa varför vi flyttade!?!

• Riddler

Jag vet inte var TS bor men jag googlade "rökning i trapphus" och fick träff på ganska många hyresrättsföreningar/bostadsrättsföreningar som FÖRBJUDER rökning i trapphus, hissar, tvättstugor med mera. Så ni har rätten på er sida...Tyvärr så tror jag inte husvärdens ord lär slå så hårt på gubbtjyven som röker i trappen...
    Lycka till!!

• Zeahawk

Det är hyresvärdens skyldighet att se till att det inte luktar rök i er lägenhet, det är de skyldiga till enligt lag då det anses som en sanitär oangelägenhet.

Det är visst det möjligt att förbjuda folk att röka i sin lägenhet, men då måste detta skrivas in i hyreskontraktet vid inflyttning, ett befintligt kontrakt får inte ändras när det gäller rökning iaf. Att förbjuda rökning i trapphus är inga problem.

Skulle trots allt hyresvärden inte göra något åt det trots anmälan kan man anmäla hyresvärden till Hälsovårdsmyndigheten/Miljökontoret och så gör de en utredning. Detta leder oftast till (om ni kan bevisa att det luktar rök i er lägenhet) till att hyresvärden blir ålagd att åtgärda problemet om det inte medför orimliga kostnader. Tyvärr låtsas de flesta hyresvärdar inte om problemet då de anser att det blir för dyrt och en anmälan är oftast enda lösningen. Men det går alltså att göra något åt det.

Det enklaste är kanske att prata med ens rökande grannar och be dem att kanske bara röka i köket under fläkten, gå ut på balkongen osv. I vår gamla lägenhet luktade det alltid rök och hyresvärden kom med den ena ursäkten efter den andra, och när vi till sist anmälde honom slängde han mer eller mindre ut oss. När vi fick vår nya lägenhet började det lukta rök här efter ett tag med, men efter ett samtal med hyresvärden så fixade de problemet (hur vet jag inte, men luktar gör det inte längre iaf).

Svar på tråden Rökning i trapphuset? Får vi rätt hos vicevärden?