amning - flaska??? hur gör ni???
skulle bara vilja veta hur många av er som ammar och hur många av er som valt att flaskmata istället och varför har ni valt att göra som ni gör???
skulle bara vilja veta hur många av er som ammar och hur många av er som valt att flaskmata istället och varför har ni valt att göra som ni gör???
Hej,
Jag dubbelammar först sen flaskmatar vi med ersättning för de brukar oftast vilja ha mer. Väljer att göra på detta vis då vi vill, att nu när det fungerar att amma så e det ju bra att de får i sig den näringen som finns i bröstmjölken och sen ersiss upptill så de e mätta och belåtna efter varje måltid.
För oss funkar det här sättet bra.
Hej,
Jag dubbelammar först sen flaskmatar vi med ersättning för de brukar oftast vilja ha mer. Väljer att göra på detta vis då vi vill, att nu när det fungerar att amma så e det ju bra att de får i sig den näringen som finns i bröstmjölken och sen ersiss upptill så de e mätta och belåtna efter varje måltid.
För oss funkar det här sättet bra.
Har nu efter 3.5 månader gått över helt till flaska. HAft trubbel med amningen hela tiden (8 stycken mjölkstockningar) och dessutom upplevt det som väldigt stressande när det tar lång tid för den ena bebisen och den andra blir klar fort. Med flaskmatning har jag större utrymme för improvisation och behöver inte få till bra dubbelamning hela tiden. Barnen äter bra från flaska och det är skönt när vi båda är hemma att kunna dela på ansvaret vilket vi även helgtid gör på nätterna, dvs jag får sova en hel natt! Hade amningen fungerat bra så hade jag nog valt att kämpa på med den ett tag till. Men det fungerade inte utan skapade bara stress. JAg vil istället vara mer glad och närvarande i mina tjejers liv istället för att bli stressad och ledsen när det fungerar dåligt.
Kanske rörigt svar men det var inget enkelt beslut att ta - dock bra resultat!
Hej.
För mej o mina flickor har det inte funkat alls. Älsta tösen bet jag ihop o ammade i en månad, andra försökte vi i 2veckor o nu med tredje så blev det inte ens en vecka. Det har vatt ett blodigt drama..
Man hör mycke illa om flaskmatning, men ja o mina flickor så är det tur att det finns! O d får lika mycke närhet, kärlek o är friska o lada ändå :)
Det va min berättelse!
Kram.
Med mina enlingar har amningen funkat utmärkt, det har funnits nog med mjölk och de har vägrat ta flaska de gånger jag försökt, exempelvis efter utpumpning.
Nu med tvillingarna så ammar jag helt med undantag för en halv-en hel flaska ersättning på kvällen till den ena. Har varit lite krångligt att dubbelamma, och de små munnarna i början satte mycket i halsen och kluddade, så som vanligt är när de är små. Har alltid tyckt det blivit mycket lättare framåt 2-3 månader. Den andra tvillingen vägrar ta flaska så hon får all mjölk jag har kvari brösten där på kvällen. Sen brukar jag försöka pumpa ut lite senare på kvällen, och den slatten ger jag till flask-bebisen nästa kväll, utdrygat med ersättning så hon oxå får en hel måltid. Har haft lite dåligt samvete för att jag itne kunnat amma bägge på kvällen för att ge bägge ersättning sen så de blev mätta, det hade känts rättvisare. Men det funkar ju inte! Då blir inte tutt-tvillingen mätt och ska ammas en gång i timmen minst hela natten. Så detta är den bästa rutin vi funnit än så länge. Faktum är att flask-bebisen inte verkar så ledsen för det. Och pappa är glad att han har en matning iallafall.
I början ammade jag ett barn och gav flaska till det andra barnet samtidigt. Satt i soffan och hade babysittern bredvid mig och matade så samtidigt. Men efter ett tag märkte jag att den som ammades blev hungrig fortare så redan vid 2 månader så började jag "gos-amma" dvs ammade när de blev gnälliga och behövde närhet, men huvudmålen bestod i flaskmatning. Det gick bara inte att både amma, ge tillägg + ge tillägg helt till det andra barnet.
På det sättet lyckades jag hålla igång amningen tills ungarna var 4 månader, sen la jag av helt. Jag har ju en treåring som är hemma mesta tiden också och en make som ofta är borta så det funkade inte. Var och en måste se till sig själv. Vad som viktigt är att lyssna till sig själv och inte bränna ut sig bara för att vara duktig inför andra. I mitt fall har jag haft svårt att amma alla mina tre barn. Det har helt enkelt inte räckt till och barnen har varit hungriga jämt. Dessutom har de snuttat i typ 40 minuter varje gång... och det funkar inte heller.
Ha det gott!
vet inte om man kan säga att jag "valde" men jag flaskmatade iaf helt from ca 8 veckor. fram tills dess försökte jag få killarna att suga ordentligt på brösten och att pumpa...men det kom aldrig igång...bara droppar typ... så efter mycket ångest gav jag upp, slängde pumpen dit pepparn växer och köpte ersättning. bästa jag gjort! plus att pappan därmed fått mycket närhet med killarna. det är inte så att mamma=är lika med mat här utan tvärtom så har det blivit lika mycket pappa som mamma, minst, ända från början.
Jag valde att flaskmata. Jag hade inga probelm med att amma båda men jag kännde mej så enormt bunden så jag valde att sluta när tjejerna var 2 månader. Det har visat sig att det var helt rätt beslut för mej och jag trivs mycket bättre med livet nu är vi kan dela på matningen.
Jag kan inte amma och det har fungerat utmärkt med att flaskmata barna mår super går upp bra i vikt, fördelen är ju att du ser hur mycket de får i sig sen kan man få hjälp det är inte bara mamman nu utan även pappan blir ju den som kan ge mat.
Jag har aldrig känt att jag har skämts för att ge flaska utan jag är en stolt mamma som flaskmatar. Ville bara få med det för det finns så många som fått höra otrevliga saker för att de inte ammar.
Både och.
För att det har fungerat bäst så.