• vårtulpan

Tips på fröer!!

Hej! Dags att planera årets plantering!
    Ska beställa fröer och har lite idétorka.
    Någon som har förslag på fina, lättodlade blommor? Ej giftiga. Jag har redan buskkrasse, luktärt, lejongap och vallmo. (Oj, det räcker kanske...?)
    Ja men det skulle va kul med nåt nytt också.

• Svar på tråden Tips på fröer!!
  • mammaE

Tomater ska man så tidigt annars hinner de ej utvecklas. Problemet är att de behöver mycket ljus, mer än vad som finns ute vid denna årstid. Helst vill de ha en 15 timmar ljus om dygnet när de blivit småplantor. Detta för att ej bli gängliga. Jag har inte lyckats så bra utan mest fått såna gängliga, men de brukar ta sig när man planterat ut dem i växthuset. Basilika brukar vara enkelt. De vill ha jämn fuktighet samtidigt som deras rötter lätt ruttnar. Men de brukar inte vara svårt.

Nu hittade jag några gamla fröpåsar härhemma med fingerborgsblommor och mariaklockor som jag ska så. Men inte riktigt än....måste hålla mig lite. Hade ju bestämt att satsa på buskar och träd denna säsong men det blir väl som vanligt ett hopkok av allt möjligt

• 13 år emellan

Man kan äta både gurkört och ringblomma (fast det vet ni säkert redan). Väldigt tjusigt iaf när man vill piffa upp en sommarsallad. Har ni sett årets perenn ; jättetåtel? Den har jag tänkt att förnya min trädgård med! Urläcker!!!

• zynk

cowgirl: Nej daggsalvia kan man inte äta. Eller vad vet jag - aldrig provat .

• mammaE

Jag har sett jättetåteln!! Älskar gräs och har massa grässådder som börjar ta sig nu. Jättespännande för det är första gången.

• sarik

gräs var ett kul tips. Det ska jag prova!

• Skarpa

Min favorit är vita tagetes (heter något med Vanilla). Har sått sådana fler år, och aldrig misslyckats. Stora, härliga, tåliga blommor! Tyvärr blir det inga för mig i år, för jag har kvar en massa fröer från förra året, så jag beställer inga nya :-/

...men JAG har kul, i alla fall!
  • Celestina

Jag har 5stycken superhäftiga frön här hemma som jag kan tipsa om... BUSFRÖN! Å de växer å blir jättestora, de är helt fantastiska kan jag lova.., sånna måste Du skaffa, ingen blir lik den andra heller! Helt unika!

• sarik

Vita tagetes har jag aldrig sett! Ska kolla direkt på någon trädgårdssida...
    Kul!

• Thursday

Tagetes Vanilla är också en av mina favoriter, hemskt lättodlade. Två andra sorter som jag aldrig haft problem med är blomstertobak och petunia.

• Skarpa

Finns på Impecta iaf. Har för mig att jag sett på fler ställen också.

• Thursday

Vanilla finns i det vanliga sortimentet också.

Jag ska börja så i helgen, fick 28 påsar från Impecta i onsdags...

• Reptilfamilj
    Celestina skrev 2007-03-04 15:10:23 följande:
    Jag har 5stycken superhäftiga frön här hemma som jag kan tipsa om... BUSFRÖN! Å de växer å blir jättestora, de är helt fantastiska kan jag lova.., sånna måste Du skaffa, ingen blir lik den andra heller! Helt unika!
    , vi har också ett par stycken BUSFRÖ, som har som stigit upp lite gran och busar massor redan nu.....
    Varför ska man ha tråkigt om man kan ha roligt också...
  • sarik

Åh, nu blev jag sugen på att så Vanilla. Mina busfrön tycker nog det är roligt att så också. Har gammalt gräsfrö för att göra påskgräs. Ska nog köra en laddning redan nu! Synd att jag hunnit lägga min fröbeställning. Får nog leta rätt på Vanilla-tagetesen någon stans på stan...

• Skarpa

Hittade en annan sort vita tagetes idag, som jag ska köra med i år. Eskimo heter den, från Bröderna Nelsons.

• Ipomea

Om du gillar petunior så ska du välja en sort som heter Purple Pirouette F1, dubbel. Den är jättefin och blommar lääänge.
    Själv är jag åxå väldigt förtjust i Blomma för dagen (se min pres bild). Klätterväxt som finns i många olika färger och former.
    Åh det finns ju såååå mycket fint och lättodlat:
    Blomstertobak
    Gyckelblomster (blommar tidigt)
    Dockkrage (fin i ampel)
    Ampellobelia
    http://www.nelson.se/shop/

Gå in på nån affär som säljer fröer och ta en katalog och bläddra i..

Svar på tråden Tips på fröer!!