• HannaCecilia

Uppvärmningskostnad för villa

Vi funderar på att köpa en villa. Vi har hittat ett hus vi är intresserade av.
    Vad kostar olika uppvärmningsmetoder i månaden ungefär?
    I det hus vi är intresserade av finns det:
    Luftvärmepump
    Elpatron
    Vedpanna
    och så finns det en kamin. Huset är 1 ½ plan och 127kvm stort. Dom som bor där nu använder luftvärmepumpen och kaminen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 13:52:26:
    Driftkostnad: 2500/mån

• Svar på tråden Uppvärmningskostnad för villa
  • Rickeby

Be att få reda på de nuvarandes beräknade årsförbrukning av el så får ni ett humm on vad värmekostnaden är förutsatt att de har normal förbrukning av hushållsel. Får ni tag på bra och billig ved så är ju det ett väldigt billigt sätt att värma upp men kräver ju att någon är hemma och eldar...

• Cheesus

Ett normalhus med skaplig isolering, alltså inget gammalt 1800-talstorp har ett energibehov på ca 150 kwh per år och kvadrat.

Så ert hus behöver 19050 kwh. Alltså ungefär 20.000 kwh säger vi för enkelhetens skull.

Enligt Pricerunner så kostar den mängden el mellan 16575-18550 kr beroende på leverantör och avtalstid.

1 m³ Olja = ca 9900 kWh Pris ca 10200 kronor = 1,03 kr/kWh =20600 / år

1 m³ Pellets = ca 3125 kWh Pris ca 1469 kronor = 47öre/kWh =9400 kr/år

1 m³ Björkved = ca 1645 kWh Pris ca 300 kronor = 18,2öre/kWh= 3640 kr/år.

Info från www.kakelugnspannan.com/

Betänk då att veden ska vara torr, välstaplad för att ge den energin.
    Dessutom så måste veden sågas,klyvas och staplas själv plus att den ska kånkas in och eldas med...Plats krävs även för förvaring.

Lägg även till hyra av vedklyv för 500, motorsågsbränsle för 500 och att det krävs lite kringutrustning som motorsåg och skyddskläder. Visserligen en engångsutgift på omkring 4-5000 kr om man ska ha bra grejer och det ska man.

Så veden kostar ungefär 5-5500 kr per år. Sen vill väl killen som kör hem den ha 500 så 6000 kr.

Veden slår alltså pelletsen med 3500 på ett år.

Valet är ert!!! Hoppas infon hjälpt lite.

Cheesus som eldar ved...och har luftvärmepump som grund.

• HannaCecilia

Okej, det ska vi fråga. Vi har ju uppgifter på beräknad driftkostnad, 2500/månad.
    Ved får vi gratis, så det är givetvis billigast. Men jag är lite nyfiken på vad dom andra två kostar i förhållande till varandra.
    Luftvärmepumpar kostar en viss summa per kW har jag sett. Vilken effekt har dessa i gemfört med en elpatron? Vad kostar en elpatron par kW?

• HannaCecilia

Cheesus: Hur mycket drar eran luftvärmepump? Hur gammal är den?

• SofiaO

1 kWh kostar ju det som det kostar om du förstår vad jag menar. Skillnaden på direktverkande el och en luftvärmepump är vad man får tillbaka på sina "satsade"/betalade kWh. Med direktel är det ju 1 "satsad"/betalad kWh och 1 kWh tillbaka, alltså ingen "vinst". Våran bergvärmepump "ger" oss 5 kWh tillbaka på 1 satsad/betalad kWh. Alltså sparar vi en del el på det per år med tanke på att vi får mer värme än vad vi betalar för, då pumpen ju använder sig av bergets energi. Lite knepigt att förklara, men förstår du vad jag menar ändå kanske?

Får du ved gratis så är ju det överlägset rent ekonomiskt, men tid kostar ju också pengar. Frågan är ju vad ni är beredda på att lägga ut, både i tid och pengar. Är vedpannan gammal, så är ju det i så fall en investeringskostnad på runt 50 000 kr direkt om en ny ska installeras.

Lycka till i djungeln..

• HannaCecilia

kan man då säga luftvärmen är 5 gåner billigare än direktel?
    Helt dum i huvudet vad det gäller el

• Cheesus

Vi har en Sanyo 123 EHN som fick bästa betyg i Råd o Rön.

Kostade med installation 23.000 för ett år sen.

Den funkar perfekt och vad den "drar" är ju lite olika beroende på utetemp och hur hårt man kör den inne. Men generellt sett så funkar den med en verkningsgrad på 1-3. Dvs 1 kwh in och 3 ut.

Så teoretiskt ska alltså vanliga element som har en verkningsgrad på 1/1 dra 20000 kwh medans en värmepump som jag har ska dra 6666 kwh.

Nu beror det ju på vart man bor i landet osv men jag räknar med att jag får ut ungefär dubbelt via värmepumpen kontra el-element.

För min del har väl elkostnaden fördubblats sen jag skaffade pumpen eftersom jag tidigare bara eldade men å andra sidan har jag ett skönare och jämnare klimat i hela huset.

Bekvämlighet kostar en del det med....

Men har ni veden gratis så förstår jag inte vad ni funderar på.

Det är BRA betalt med 20.000 för ett par dagars jobb med veden på våren. Dessutom ger det motion och veden värmer flera ggr så att säga.

För de 20.000 kronorna kan ni belöna er själva med en fin semester varje år för slitet. Så gör vi....

• SofiaO

Hur det just är med luftvärmepump vet jag inte... Men när det gäller bergvärmepump, så är det avsevärt billigare än direkt el. Sedan beror det förstås på väder och vind ute. Är det riktigt kallt så får elpatronen sättas in snabbare (sköts
    automatiskt ) för att upprätthålla komforten och värmen i huset. Men på sommaren kanske inte elen går in alls och "hjälper till" eftersom det är varmt ute. Vilket givetvis märks på räkningen också... Dyrare på vintern och billigare på sommaren. Det är liksom inte en ständig vinst på 5 kWh om du förstår, utan slår man ut förbrukningen på hela året (varmt som kallt), så blir det ett snitt på det ungefär.

• SofiaO

Sedan är det precis som Cheesus skriver; det beror även på var man bor i landet. Som bekant är det ju kallare norrut

• HannaCecilia

Har hört lite rykten här på byn att pannan skulle ha eldningsförbud. Sen så är jag nyfiken eftersom bland de hus vi har tittat på tidigare har det varit väldigt få som haft fungerande panna, eller ens haft någon utan haft direkt el eller värmepump.

• SofiaO

Det kan du väl kanske kolla med sotaren i området? Ring lite anonymt och kolla ifall han/hon vet något om hur det är med just den pannan. Kanske kan man kolla med kommunen? Du vill kanske helst undvika att fråga ägaren själv, antar jag...? Annars är ju det den klart enklaste lösningen för att få veta om det är tillåtet att elda i den eller inte.
    Om man inte har någon kontakt som man kan köpa billigt/få ved av så kan priserna vara ganska höga på färdigkapad och kluven ved. Det kan nog vara en anledning till att många kanske satsar sina slantar på en värmepump som alla kan ha oavsett förutsättningar.
    En liten gissning bara....

• Cheesus

Att fråga om pannan funkar och är godkänd är väl en självklarhet när man köper ett hus? Det är en rubbad säljare om han inte talar om det....

Det hör till god ton att man redovisar energiförbrukning för huset man ska sälja. Om det inte t.om är så att man SKA göra det.

Okej. Vi är överens om att veden är billigast. Nu ska vi reda ut vilka andra alternativ som finns.

1. Bergvärme.

Fördelar: Enkelt att sköta. Dvs ingen arbetsinsats.Värmer varmvattnet.

Nackdelar: Söndergrävd trädgård...ingen katastrof. Dyr investering. Pumpen måste man räkna med att den har en livstid på 15 år ungefär,över det är bonus.

2. Luftvärmepump.

Fördelar: Billig installation,kan användas som aircondition på sommaren. ( Lika dyrt som värme på vintern ) Kan delvis fixa till dåligt ventilation genom att sätta snurr på luften.

Nackdelar: Kan surra lite, ful som stryk.Ger endast luftvärme och inget till vattnet. Funkar dåligt under minus 12-15 grader.

3. Luft/vattenpump.

Fördelar: Billig anläggning i jämförelse med bergvärme. Börjar idag närma sig bergvärmeanläggningar i effektivitet. Kostar ca 50.000 att installera dvs nästan 3 ggr så dyrt att installera bergvärme. Men å andra sidan köper man ganska många kwh-timmar för mellanskillnaden.

Nackdelar. Dålig effektivitet när det blir riktigt kallt.

Pellets.

Fördelar: Billigt. Kostar ca 20.0000 att konvertera en vedpanna.

Nackdelar: Kånk o släp med pelletssäckar. Prisbilden väldigt osäker framöver. Har stigit rejält i pris senaste året. Blir nog inte billigare.

Sen finns ju solfångare oxå men det är väl lite tveksamt om det funkar sådär vidare värst i vårt klimat. Mer en markering för miljövänlighet under sommarhalvåret för varmvattnet.

Mitt råd är tveklöst följande om ni har plats o möjlighet.

Se till att få hem en vansinnigt massa ved så ni klarar er i 3-4 år. Hyr in en riktig vedprocessor, kostar omkring 1000 kr dygnet.
    Med den klyver ni lätt upp all ved på två dagar för de närmsta åren.

Sen ordnar ni ett stort vedtravarparty med vänner och avslutar med en rejäl middag på kvällen. Vips så har ni fixat 4 års värmebehov för ett par tusenlappar och middagskostnaden.

Givetvis så torskar ni kanske på att behöva hjälpa kompisarna någon gång framöver men arbetsgemenskap är bara kul.

Sen år 3 så gör ni om samma sak. På detta viset har ni alltid torr och fin ved att elda med.

Oj. Många ord blev det...

• HannaCecilia

Vi ska på visning på fredag och då hade vi tänkt fråga vad det är för fel på pannan och vad det kostar att laga. Så vi har inget problem med att fråga ägaren om deras panna eller elkostnader
    Ville bara veta lite vad förbrukningspriserna ligger på för direkt elen och värmepump, inte för just detta hus utan just vad förbrukningskostnderna beräknas vara per kWh på de olika metoderna. Hur många kWh en villa kräver visste jag redan men inte vad vad det kostar.

• HannaCecilia

+ att att pannan har eldningsförbud står i annonsen att pannan har eldningsför bud, men inte varför. Ryktet var om vad det var för fel på den.

• HannaCecilia

Cheesus, har du nån sida där förbrukningskostnaden finns med i kronor för alla alternativen du skrev?

• Cheesus

www.kakelugnspannan.com/

Den infon som finns låååångt ner på sidan om olika kostnader för olika alternativ hittade jag efter lite googlande.

I runda slängar kan man väl säga att el o olja kostar 1 dryg krona per kwh. Sen är det bara att räkna på de olika alternativen.

men kör för sjutton på vedalternativet. Är pannan skit så installera en ny modern panna med stora acc-tankar så får ni en fin o god jämn värme hela tiden utan att det kostar speciellt mycket.

Det finns hur många parametrar som helst i vilket alternativ du än väljer.

Inköpspriser,räntekostnader,avskrivningstider,bekvämlighet,miljö,framtida energipriser/skatter osv...det är bara några av parametrarna.

Valet kan i slutänden bara göras av er själva. Tjänar ni en halv förmögenhet och värmen inte påverkar ekonomin det minsta så ta det som är bekvämast. Är ni vanliga "dödliga" så kör ni med ved och spar pengar till nå´t roligare än energiräkningen.

På 10 år så spar ni 200.000 i dagens penningvärde på ved kontra el.Dessa pengar räcker till en skaplig bil eller några brakresor för hela familjen. Alternativt en pool...nytt kök..nytt badrum.

The choice is yours!

Svar på tråden Uppvärmningskostnad för villa