• Mirris

hur steker ni stekfläsk?

Hur brukar Du göra när du steker FLÄSK??

Steker du i vanlig stekpanna o städar köket i 3 timmar efteråt?
    Eller steker du i nån kastrull o slipper torka hela köket från flott"sprätt"?

Har just stekt upp ett paket stekfläsk o JÄMRANS va spisen ser ut.. o det blev halkigt framför spisen på golvet.. o fläkten.. o sakerna som stod för nära spisen är fulla med flottstänk!

Men ACK så gott det är.

Det blir raggmunkar o fläsk i morrn!!!

• Svar på tråden hur steker ni stekfläsk?
  • Champagne

Jag steker i Tupperwares "Microplus-kanna". Den är världsbäst!!! Skulle inte klara mig utan den.

Bästa sättet att få vara ifred är att ställa sig och diska
  • Arla

Vi steker i den vanliga stekpannan men har inhandlat ett nät som man lägger över för att undvika sprätt.

• Emsor

Jag steker i stekpanna och lägger ett bakplåtspapper över pannan medans det fräser som värst. Visst blir det till att städa efteråt men det är iaf mindre... Sen får det vara värt det för det är ju såååå gott!

• Mirris

Arla; Ett nät?? Vart lägger man det?

Va smart Emsor.. det ska jag göra nästa gång.

• mickans

För att slippa os ( hatar matos ) så steker jag både fläsk å bacon i ugnen. man får plats med massor och slipper både flått å lukt =)..

• Champagne

Det är en vanlig plastkanna med lock. Man kan koka potatis, grönsaker, baka kladdkaka, steka fläsk och smälta smör/choklad i den.

Man har den i micron så klart Inte på spisen .

Den är nog ett av de bästa köpen jag gjort faktiskt. Använder den nästan varje dag.

• Mirris

Men jösses.. såklart man kan steka i ugnen.. det har jag helt missat Den är inte så välanvänd här o glöms lätt bort i matlagningen!!!!!!

Sunflower; Blir fläsket "stekt" då i micron.. det blri väl ingen go krispyta??

• Mirris

Va smart Arla.. stänker det inte ut genom det då?? Det var ju rätt prisvärt. 25:-

• Arla

Nä, bara när man lyfter på det för att vända på fläskbitarna. Det är jättefinmaskigt.

• Aros

Vanligt stekskydd finns på både MAxI och Coop. Fungerar suveränt (utom när sonen tog det för att spela tennis med, då fick vi köpa nytt ). och det kommer inget eller väldigt lite iallafall utanför. Bra att ha när man steker bacon också eftersom det stänker mycket också eller på sommaren om man fått in flugor och inte vill riskera att dem dyker ner i pannan.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • mickans

Det bästa med ugnen är att man får plats med så mycket och man slipper passa bara vända när kl piper....hehe.

Men jag måste fråga ni som har dom där kärlen till micron: Luktar det inte då? jag har provat gjort bacon i micron och jag tyckte det luktade i veckor så fort jag använde micron.

• Aros

Men om ni gör det i ungen, blir då inte hela ugnen flottig? Så roligt är det ju inte att göra rent ugnen direkt...

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Champagne

Fläsket blir precis som när man steker det i stekpannan! Du kan få det hur krispigt som helst. Och det smakar likadant. Och man slipper stänkflottet på allting.

• mickans

Njaä, jag tycker inte man får det....men det är klart så noga har jag inte kollat efter....(skamsen blick). Men vill man vara på säkra sidan kan man lägga en plåt eller folie över =)

• micha68

Jag steker mitt fläsk i stekpannan,brukar lägga ut tidningspapper på golvet framför spisen.
    Då blir det inte "flottigt" på golvet.

Svar på tråden hur steker ni stekfläsk?