• LottisPottis

Har ni tips om atopiskteksem

Jag har en som som har atopiskteksem över hela kroppen. Vi använder en typ två steroid för att hålla det någorlunda bra. Har ni några tips, jag har provat ganska så mycket.Ren alovera, indisk super salva, babyolja, vanliga mjukgörare och hydro kortison.
    SNÄLLA GE MIG TIPS!

• Svar på tråden Har ni tips om atopiskteksem
  • Elfan

Min minsting (snart 3) har atopiskt eksem främst på benen & ansiktet. När det var som värst så var det kortisonsalva 2 ggr/dag och mjukgörande där emellan. Nu är han bättre och det räcker oftast med mjukgörande. Sen undviker vi schampo och duschkrämer och använder endast olivoljetvål.

• fålen

Hej
    Jag har också en dotter som har atopiskt eksem lite här och där på kroppen.
    Det mest synliga och besvärliga för henne är att det sitter runt båda hennes ögon. Där är det också svårt att smörja med Tex kortison.
    Vi har prövat det mesta som folk har rekomenderat i smörjväg, men det är svårt att hitta något som hjälper i längden och som inte har svåra biverkningar.
    Nu har vi köpt en pyjamas i silke från: www.medeca.se den ska hjälpa mot klådan och även lindra eksemen. Vi (eller jag, min dotter tycker att pyjamasen är ful) tycker att den har lindrat och dämpat utslagen en del. Men vi har inte haft den så länge.
    Annars verkar det vara väldigt individuellt vad men tycker hjälper och inte hjälper.
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är något som växer bort.
    Lycka till!

• ozzygirl

weledas havtorns kräm fungerar perfekt för mig och tösen, det kan växa bort men inte på mig jag har det sen jag var liten nu så har jag det i hårbotten och i ansiktet

• Åsa

Jag har precis köpt en svindyr pyjamas i specialbehandlat silketyg, Dermasilk, där studier visat bra resultat hos många. Bara att hoppas att det hjälper Lillan. Hennes eksem blossade upp rejält härom månaden. Jag fortsätter med hydrokortison och fuktgivande parallellt. Studierna visar på effekt jämförbar med kortison men tillverkaren garderar sig med att rekommenderar att man fortsätter med föreskriven behandling.
    Om utifall någon är intresserad så kan jag säga att det är en mysko design på bodyn med väldigt vid halsringning; glider ner för axeln på Lillan. Funderar på att köpa en tröja i stället. Krymper också väldigt mycket. Men de har ångerrätt i två veckor om man inte är nöjd med effekten, inte fy skam.

www.medeca.se/eksem-atopisk-dermatit/derma_silk.phtml

• Mussica

hej båda mina barn har eksem.. Jesper 5 år har värre än lill syrran 3.. har provat allt snart det som hjälper på homon när det är som värst är pencelin.. men det är ju när det är infekterat öppna vätskade sår på handerna fötterna och ljumskarna över allt utom ansikte.. har hört om pyjamasarna men inte köpt någon än funderar på att göra det.. det är ju bara att testa och se om den funkar... lycka til...

• trippelmorsan

jepp mamma här med 8 åring som haft det sen födseln.
    oljebad med barnolja i massor, efteråt insmorning med uniderm överallt sen på med pyjamas.bada bara högst 3 ggr i veckan och inga parfymerade tvålar använd natusan flytande barntvål som scampooo och i badet.

• Mammatilltretroll

Vi har testat alla krämer som finns typ och kommit fram till att för oss fungerar det bäst att först behandla ner eksemen med kortison och sen smörja i mjukgörande förebyggande syfte med XMBody/XMFOcussom verkligen är kalasbra!!

*~Mejas Mamma~*
  • Irme

Jag använder JASON aloe vera kräm eller aloe vera gel. E vitamin salvan av samma märke är också bra.

Men allra bäst funkar Urtekrams body lotion "Calendula Children's formula". Finns i Life-butiken.

Kortison salvor är inte bra alls :(
    Använd bara kortison om det är riktigt illa, för att få bort klådan, annars skadar det huden och så mycket annat i kroppen!

Sluta med/minska på mjölkprodukter och citrus kan också hjälpa.

• Themis

Jag kom på att jag var allergisk mot konserveringsmedel E200-220 och även överkänslig mot t ex tvättmedelsrester.

Sedan dess behöver jag inte smörja in mig överhuvudtaget från att ha fått smörja fem gånger om dagen med mjukgörande och använda klass 3 kortisonsalvor.

Jag kan rekommendera alla föräldrar att tänka till om vad ni använder till era barn, oddsen är att en hel del av det där smörjandet är kontraproduktivt och bara förvärrar saken. Mina läkare hittade inte min allergi på tio år för de var alldeles för upptagna med att bara skriva ut kortison år efter år och avfärda en med en intetsägande diagnos istället för att utreda.

/före detta eksempatient

De flesta schampon är för övrigt horribla produkter ur hälsosynpunkt-min docent i organisk kemi brukade säga att "Om vanligt folk begrep vad det är i schampoo så skulle dom vägra använda det". Sköljmedel är bannlyst.

Min son har under sitt första levnadsår enbart kommit i kontakt med ekologisk rapsolja (hudkräm ), en olivtvål med minimalt med ingredienser och någon droppe av ett lågriskschampoo från Apoteket. Han har vid 2.5 år aldrig haft eksem trots mina anlag, knappt ens röd rumpa, och inotyolen behövde inte tas fram många gånger innan han började på dagis i alla fall.

• Anna D

Min sambo har atopiskt eksem, det bröt ut år 2000 samma år han fyllde 20. Vi har nog provat det mesta på honom. Ändrat kosten (äta mindre kött, mer fisk, mer grönt osv...) tabletter, olika salvor, krämer och annat hokus pokus.
    Han använder bara ACO:s tvättkräm, den har hans hudläkare rekommenderat. Det är en vit tub med röd kork som finns på apoteket. Annars måste vi smörja honom med mjukgörande (karbasal el liknande) flera ggr per dag och vid behov med kortisonsalva.

Jag har köpt en sån där tröja av dermasilk till honom, men han har inte använt den så mycket...än.

• SystraMi

Kortison när det är eksem, när eksemen är borta så använd en riktigt fet kräm att smörja med minst 2ggr/dag. Vet inte hur gammal h*n är men inte duscha, bara korta bad med olivolja i badet (barnolja kanske går men iaf jag tål den inte). Är h*n riktigt liten och använder blöjor så använd tygblöjor.
    Jag använder nästan ingen tvål/duschcreme på kroppen, bara vatten och när det har vart riktigt illa har jag smort in mig innan med kräm eller olja innan.
    Inga parfymerade produkter och nästan bara produkter från apoteket funkar på mig.
    Sen vet jag att sista gången jag behövde läkarhjälp för eksemen (4 år sedan) fick jag en annan salva som inte innehöll kortison men hade samma effekt, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men kanske kan fråga din läkare om h*n känner till den ifall kortison inte fungerar? Jag fick den till eksemen på ögonlocken eftersom min läkare inte tyckte att det var bra att använda kortison kring ögonen.
    /f.d. eksembarn

• Irme

Glöm inte bort att det finns hälsobutiker med massor med bra alternativ som är 100 ggr bättre för din kropp än de flesta salvor utskrivna av läkare.
    (många gånger luktar de naturliga salvorna bättre också)

Kan också rekommendera att besöka en homeopat och få en ordentlig utredning av hela din kropp, så att du förhoppningsvis kan få reda på orsaken till eksemet.
    Det kan vara problem med magen till exempel.

Lycka till allihopa.

• Anna D

Jag glömde säga att han inte duschar lika ofta som han brukade, han kan inte för då skulle han gå helt sönder. Om han badar så häller vi i 1-2 dl badolja. Det lindrar när det är som värst.

Han har det värst vid temperaturväxlingar (när det går från plusgrader till minusgrader, eller från typ +10/12 till +20 grader.) Det har varit jobbigt ett tag nu, men det börjar bli bättre.
    I vissa landsting kan man ansöka om solresor eftersom sol och saltvatten är bra för huden. Man har inte så stora valmöjligheter när det gäller vart resorna går och så, men om det hjälper så blir är det bra.

• Mamma 35

Hej..hur gammal är personen i fråga?
    Själv går jag på Puva solning ett
    par ggr/vecka samt har cortisonsalva
    det har hjällpt mig i längden.

Lycka till!!

• fatima

Undvik mjolk o agg

testa ett par veckor med raris lammkott5inget gris eller kokott) olivolja broccoli majs inga jordgubbar inget smor eller margarin bara olivolja i maten inga tomater inte mycket vete istallet havregryngrot pa morgonen och havremjolk istallet for vanlig mjolk

ta bort allt kortison o ta Bepanthen salva for roda rumpor i ett par veckor

Lycka till

• Mammatilltretroll

Har själv lidit av eksem sedan jag var 2 år och nu har båda mina små tjejer fått det Crying or Very sad

Under senaste 23 åren har jag testat det mesta och här är mina åsikter och tips:

*Kräm/olja som innehåller mineralolja, typ Miniderm, Natusan.. allt du köper på Apoteket i princip, kan fungera men då bara tillfäligt. Det är inte många som blir hjälpta i längden av mineralolja

*Duscha max 3ggr/vecka, övriga dagar tvätta nödvändiga ställen med tvättlapp.

*Duscha inte i varmt vatten (även om det kan vara så skönt med en varm dusch/bad..)eftersom det torkar ut huden. Ljummet vatten är bäst.
    I duschen: Smörj in kroppen med naturlig olja medan huden är fuktig.Olja på fuktig hud absorberas bättre än olja på torr hud. Hud som först är insmord med lite olja absorberar lättare kräm.

*Vissa blir hjälpta av fettsyratillskott,typ Omega3/Omega6

*Vissa blir bättre av att ta bort mjölkprodukter ur kosten, även dem som inte påvisat tydlig allergi mot mjölkprotein

*Krämer jag rekommenderar, alla givetvis utan mineralolja och syntetisk parfym:
    Special Care från www.pureskin.se (det går att beställa utan eteriska oljor om man säger till)
    XM Body/XM Focus går att beställa från www.bodystore.se (denna kräm har hjälpt oss enormt, dyr men för oss värt sin vikt i guld!!)
    Urtekrams Barnbodylotion går också att beställa från bodystore
    Eílas Naturella bodylotion också från bodystore
    Rapsolja från Minimundus
    Massageoljan för spädbarn från www.smaliv.se är kanon!!

Om man har uppblossade eksem är det bättre att behandla bort eksemen med kortison ordentligt först och när de är borta smörja flitigt medmjukgörande 2ggr/dag för att hålla huden eksemfri.
    Visst, kortison är inget jag egentligen gillar, men kan behövas för att bryta den onda cirkeln bara...

*~Mejas Mamma~*
  • Siggelvira

Jag har tidigare smort och smort och smort, men behöver det inte längre. Jag badar helt enkelt med jämna mellanrum i en rejäl dos vanlig rapsolja samt tvättar mina kläder i oparfymerat tvättmedel.

Svar på tråden Har ni tips om atopiskteksem