• Pyff

Vilken färg på väggarna till mörkt Ek-kök???

Jag är trött på att ha så mörkt i köket och tänkte byta kakel och måla om väggarna (det är väv-tapeter). Vi har franska ek-luckor (Mobalpa) så de är ju är rätt mycket mörkare än svensk ek.................. Idag har vi terakotta färg på väggarna och det blir så mörkt tycker jag, men jag kan inte komma på vikken färg som skulle passa till luckorna.....!! Har ni några förslag? Gärna på kakel också............

Pyff på er!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 16:45:17:
    Glömde säga att vi har svarta bänkar av granit...............
  • Svar på tråden Vilken färg på väggarna till mörkt Ek-kök???
  • Timotea

Vitt tror jag skulle bli fint, kanske på kaklet också, snygg kontrast!

• malincha

Absolut ingen annan färg än viiiiiit! Det är så snyggt och fräsht, framför allt till mörka luckor!

• Mrs  You

Äggskal skulle va fint...

• hjärnladyn

Jag har lagt upp två bilder i mitt galleri, kika gärna!

Vi har ekkök med mörkgrå (nästan svarta) bänkskivor. På tre väggar har vi grå tapeter och på den fjärde en fond. Tyvärr har jag bara bilder på fondväggen än så länge, men om du vill se mer kan jag lägga upp fler bilder efter helgen.

• hjärnladyn

Ska kanske tilläggas att vi har mycket ljusinsläpp i köket, så det kommer inte att bli mörkt trots de mörka färgerna.

• josmoel

Håller med Mrs You att äggskal skulle bli snyggt

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • AMH80

Hej. Vad har du för golv i köket? Det kan ju avgöra en del. Jag måste oxå säga att vitt är ju grymt fint ihop med mörk ek, jag skickar en länk oxå på ett kakel som är fint. Det är ju rätt snyggt att sätta en frostad glasskiva som stänkskydd och måla bakom den, men det beror ju lite på. Jag hade tagit vitt på båda. Men en svag sand kanske kan passa på väggen.

http://www.konradssons.com/default.asp?lid=5&ulid=6&pid=53&pbildid=52&show=5&aflanid=&frostkoll=

• CanelaCaliente

en vägg med svart och resten av väggarna vita

Baka bebis för 11:e gången nu...
  • VikkeVire

hmmm... eftersom jag är sjukt galen i turkos för tillfället, så föreslår jag väl det! passar bra ihop med de flesta träslag - särskilt mörkare... om inte på alla väggar så kanske en fondvägg?! =)

• Önskan

Vitt kan aldrig bli fel. Varför inte smäcka på med fina färger på tallrikar, tallriksunderlägg, dukar, ev sittdynor, ljus, en vacker skål, mm? Det kan du ju byta ut vartefter. Det finns ju jättefint kakel i olika former nu. vitt och trä kan aldrig bli fel!

Svar på tråden Vilken färg på väggarna till mörkt Ek-kök???