• Anonym (jobba??)

Jobba 1 dag/v en månad efter förlossning??

Jag jobbar för min pappas företag. Det är bara han, jag och en ekonomi-tjej anställda. Jag föder i augusti och ska vara mammledig i minst 8 månader. Nu vill min pappa att jag ska jobba en dag i veckan under hela ledigheten, jag kan jobba hemifrån.
    Det är mitt första barn så jag vet inte hur d kommer fungera. Snälla, behöver råd från er med erfarenhet...

Jag ansvarar för designen av våra produkter o pappa vill inte lämna bort det till den som är vikarie för mig.

Min pappa har alltid prioriterat företaget före familjen och så vill jag verkligen inte bli. Jag vill kunna ta hand om min lilla "plutt" som han förtjänar...

• Svar på tråden Jobba 1 dag/v en månad efter förlossning??
  • Anonym (Linda)

Jag tycker att du kan jobba så länge det inte går ut över ditt barn eller dig själv...tänk på att barnet är det viktigaste!

• Pysse

Barnet har väl en pappa också - han kan väl ta hand om barnet 1dag i veckan när du jobbar. Är ju ett utmärkt sätt att dryga ut på föräldrapenningen. Både jag och min man jobbade lite då och då från att sonen var 8veckor.

• Anonym

Jag skulle nappa om jag var du.
    Själv har jag jobbat ca 4-8 timmar per vecka sedan min dotter var en månad gammal. Det mesta av jobbet har jag skött hemifrån. Det har kunnat göras lite nätr det passar mig, så jag har passat på när hon sover (och vid något enstaka tillfälle har pappan varit hemma så jag jobbat ostört).

Vi har valt at göra så här mest för dotterns skull. På detta sätt räcker föräldradagarna längre och vi kan vara hemma med henne längre totaltid. Pappan har alltså inte varit hemma så mkt när jag jobbat just av det skälet att jobbet varit för att slippa slösa dagar, han kommer liksom jag att vara hemma på heltid en period sen.

• Snuttis o Plutten

Tack för råden!!

Jag var bara orolig att det skulle vara svårt att hinna med att jobba extra men det verkar ju som att det kan funka. Skulle verkligen behöva pengarna för att dryga ut ledigheten. Har ju hört skräckhistorier om mammor som knappt hinner dusha när d är mamma-lediga

• lisabeth

Första halvåret / 9 månaderna är det nog inga problem om du får en bebis som sjuk eller så min lillkille åt 1- 1,5 timmar och sedan sov han i 3 dygnet om i början så om jag inte fick något gjort så berodde det på mig men det är klart att ju längre tiden går ju mer vaken tid har de och ju mer passning behövs.

Det jag skulle akta mig för är att säga att jag jobbar t ex varje onsdag mellan 9 och 16 för ibland har man en dålig natt just den natten och behöver en sovmorgon men 8 timmar i veckan borde inte vara några problem särskillt inte om Pappan jobbar någelunda normal arbetstid och inte 80 timmar per vecka.

Lycka till med bebisen!

• isa275

Jag skulle jättegärna jobba litegrann, men i mitt fall skulle det varit omöjligt att jobba hemifårn första månaden i alla fall...min lilla tjej ville ha mat varje 1.5 timmar o däremellan var hon antingen vaken eller sov PÅ mig. Nu är hon 2 månader och det är inte lika ofta matdags, men däremot är hon vaken mesta av tiden..förutom när vi e ute o går med vagnen. Så det kan ju va väldigt olika från bebis till bebis! Hmm...jag är nog de där skräckversionen som knappt hinner duscha. Jag hann faktiskt knappt ducha första månaden (fick göra det när mannen va hemma) och jag var glad om jag fick i mig frukost. Middag blev det inte o jag gick ner himla mkt i vikt...

• Anonym

Håller med lisabeth. Akta dig för att ha bestämda arbetstider, bättre att ha exv. hela veckan på sig att göra några arbetsuppgifter när det passar.

Anledningen att det funkat så bra för mig är just den friheten. Oftast har jag kunnat fixa allt jobb när hon sovit, och sen när hon blivit lite äldre, när hon lekt själv nån stund. Däremot har det nån enstaka gång hänt att hon varit grinig eller sjuk eller inet trött eller nåt annats å det varit omöjligt att jobba. Då är det skönt att veta att jag fortfarande haft möjlighet att ägna mig helt åt henne för hon är ju prio ett ändå :)

Dessa gånger har jag sen gjort botr jobbet på kvällen när pappan komit hem. Men det är ju inte så kul att jobba när man väl har ledig tid ihop...så det är skönt att det hänt ytterst sällan.

• Winnertaco

Ja, varför skulle inte det gå? Jag antar att pappan blir hemma med barnet då, så det är väl inga problem! Känn efter om DU orkar, det är det viktigaste! Min förlossning slutade i snitt, och jag hade inte orkat med mitt jobb (med massor av gående och lyft) en månad efteråt, men ett sittande jobb en dag i veckan hade nog inte varit några problem!

Johanna 061223
  • saris74

Jag har jobbat ca 2 dagar/vecka under tiden jag varit mammaledig de första 6 månaderna och när jag slutat amma har jag gått upp på halvtid, vissa månader har det tom blivit så mycket som heltid,,och detta utan att pappan varit hemma något speciellt. Jag har däremot ett jobb där jag kan bestämma mina tider helt själv, så det har blivit många kvällar och helger. Detta har gjort att jag har sparat många dagar, har 3 barn idag och på de 2 äldsta har jag ca 300 dagar kvar tillsammans, på den minsta som är 13 månader idag har jag ca 250 dagar.
    Så kan du jobba hemifrån och dessutom bestämma själv när du ska jobba så vet jag att det kommer funka!! Bebisar sover otroligt mycket de första månaderna.

• Anonym (KS)

om du nu som du skriver vill prioritera familjen så säg nej till din pappa och berätta vad du känner. Ingen vettig människa börjar jobba när man har en sådan liten bebis. Skulle din pappa passa barnet den dag du skulle jobba då eller hur hade ni tänkt lösa det hela? 8 månader föräldraledigt är också väldigt kort tid - du kommer att missa mycket roligt i ditt barns liv. Jobba hinner man alltid men man hinner inte alltid vara med sitt barn.

• Anonym

Anonym (KS) - Man kan ju välja att jobba just för barnets skull oxå. Jag anser att det är bättre för mitt barn att jag passar på att jobba lite när hon sover alt. på kvällen för att kuna vara hemma med henne länge tid.

Vår dotter kommer inte att börja åp dagis förrän hon är 2 år tackvara detta. Och jag anser det vara hennes bästa.

/Författaren av inlägg 3 och 7

• Winnertaco

KS
    Men pappan kan väl vara hemma! Varför skulle inte det funka? Om TS helammar så går nog även det att lösa iom att det är hennes pappas företag.

Jag tycker att det är så konstigt att inte en mamma skulle kunna börja jobba när en pappa kan göra det.

Johanna 061223
  • Bo Peep

Ingen vettig människa börjar jobba med en så liten bebis? Snacka om att vara kategorisk!

Tja det stora flertalet pappor gör det och de är vettiga ändå. Det stora fleratlet kvinnor i andra länder gör det (om de har jobb) och de är vettiga ändå.¨¨

Det fantastiska med vår utbyggda föräldraförsäkring är att man faktiskt får välja. TS är mycket vettig om hon väljer efter eget huvud och familjens behov.

• hotten

Jag började att jobba redan på BB med några telefonsamtal å listor som behövdes.. när jag kom hem var tanken att jag skulle vara ledig i 5 dagar men det blev 14 mammadagar, var så trött..
    men från de att vi vart hemma i 14 dagar så jobbade jag heltid (och tog hand om barnet) dock nästan enbart hemmifrån, å på vilka tider som passade mig, tex när barnet sov, kvällar helger osv..
    funkade utmärkt då barnet är litet så sover den rätt mycket å är inte annars heller krävande på nått sätt (dock var vårt barn allt annat än lätt pgav sjukdommar mm, så jag kan bara tänka mig med ett friskt vanligt barn vad enkelt å roligt det vore..)
    Kan oxå tillägga att pappan jobbade bort måndag morgon tom fredag förmidda å var inte ens hemma å vände, hade heller aldrig någon barnvakt.

i ditt fall kanke tom pappan kan vara pappaledig den dagen du jobbar? eller så lite telefonsamtal hinner man gott på dagen mellan varven å pappersjobb å sådant på kvällen..

alltså du blir bara utråkad av att vara enbart hemma så lite jobba rek jag verkligen!

i mitt fall vart jag hemmafru sedan när barnet blev ca 3 år, då börjar de kräva mycket mer..

• Winnertaco

Det är mycket förvånande att mammor alltid får höra att "men inte kommer du att vilja börja jobba så tidigt" medans pappor förväntas börja jobba redan efter 10 dagar...

Johanna 061223
  • TjorveniSkåne

Om du får ett friskt och hyfsat "lättskött" barn kan det gå jättebra. Om jag vore dig skulle jag säga till pappa att jag vill försöka, men måste avbryta om det inte fungerar. Självklart skulle jag göra en deal om att det inte är fasta arbetstider, utan att du kan anpassa det enligt er mat/sovrutiner. Lycka till!

Svar på tråden Jobba 1 dag/v en månad efter förlossning??