• Saltlakrits

Barn i framsätet på bilkudde.

Mbert:
    Jo, det finns länglag!
    Fr o m den 1 jan -07 gäller det att ALLA barn under 135 cm ska sitta i skydd som passar deras ålder, läng och vikt..
    Det står på NTF:s sida och jag har även pratat med dem.

Ska kolla om jag kan få fram länken
    Mamma till tre underbara barn!
  • Saltlakrits
    Mbert:
    Ja, den lagen är ny fr o m 1 januar i år.
    Jag håller med om att det är vettigare.
    ------------------------------------------------------------

Ring och hör med NTF om bälteskudde räknas som ett godkänt skydd till en 4-åring...
    Jag tror nämligen inte det.

När jag pratade med dem om min 4 åring så sa de att hon sak åka bakåtvänt tills hon är åtminstone 4-5 år, gärna ännu längre.
    När vi nu ska byta tills henne så tyckte de att en bälteSTOL är vad vi skulle ha.

Det var nämligen inte heller bra för barn att åka framåtvänt i stolar som har "eget" bälte då det blir tvärstopp vid en eventuell krock.

Men jag vet inte om detta är den del av lagen...
  • Saltlakrits
    Suskiv:
    Ja, jag såg det nu
    Det är lagligt men inte att rekommendera, så var det...

katinka1:
    Jo, det finns stolar som man kan har framlänges och fästa runt med bältet (över barnet oxå.)
    Two-way-plus som vi har kan man göra det med, men det passade inte vår dotter tex så hon får sitta bakåt tills hon är stor nog för en bältesstol
  • Saltlakrits
    Mbert:
    Bältesstol kallas de
    Vår dotter är 4,5 och sitter fortfarande bakåtvänt i bilen. Inga problem alls. Vi köpte en stol med mer plats för benen när den andra blev för liten.
    Ska vi köra längre sträckor stannar vi oftare så de kan sträcka på benen, då de sitter med dem böjda.

Bara för att barnet väger 15 kg betyder inte att nackmuskulatur mm är tillräckligt utvecklat.
    Det har med ålder att göra. Vet inte om det var så du menade kanske??
    Dessutom är den stora faran att innan 4-5 år är huvudet alldeles för stort i förhållande till kroppen för att klara en "framåtvänd" krock.

Men nu är detta väldigt OT så jag vill inte skriva mer i TS tråd
Svar på tråden Barn i framsätet på bilkudde.