• tandmaja

ORIJEN hundfoder ?

Är det någon som vet om ORIJEN är bra foder? Har en tik som är väldigt,väldigt kräsen med mat.Har nu hållt på sedan i somras och lirkat med diverse knep för att få henne att äta men nu tvärvägrar hon.Vi ger henne Hills nu och då ho när opererad och kräver ordentligt med näring har vi testat smakprover av annat foder.Just Orijen älskar hon så vi tänkte prova (kan ju vara nyhetens behag )

Är ganska nytt vad jag förstått och det kan ju vara en nackdel,svårt att få tag på...

Tacksam för tips.Kanske andra bra foder?

• Svar på tråden ORIJEN hundfoder ?
  • Rottis77

Gå in på www.orijen.se/sw153.asp där hittar du lite info om maten.  Har själv precis köpt en säck, men har inte kommit igång med det direkt så tyvärr kan jag inte svara på om det är bra, i djuraffären (känner dom som äger den) sa dom att dom tyckte att det va ett jätte bra foder, dom hade själv testat det på sina 3 hundar sedan det kom i dec-06.

• tandmaja

Tack för svar.Jag fick också varma rekommendationer och köpte en påse som hon vräkte i sig första två dagarna men nu vägrar hon helt igen...jag blir gale npå henne!

Ska kolla på länken och fortsätta lite till i alla fall.Kan ju inte byta varje vecka för att vovven ska bli nöjd.

• Jan H

Hittar ingen uppgift om vad det innehåller i fett resp. protein. Fast jag har för mig att det innehåller mycket protein och ganska mycket fett. Då bör man ju ha draghundar för att göra av med all den energin. För hög proteinhalt är inte bra för rottis som lätt får fuktexem.

• bonus2

Tandmaja har du prövat att ha en svältdag? Låter jätte elakt men mina hundar är otoligt kinkiga och även om de är amstaffar som inte brukar ha problem med vikten har de i perioder varit väldigt smala. Trots att jag bara kör med torrfoder, men kan ju säga att jag just som dig trugat, bytt foder, gett färskfoder m.m äter några dagar sen samma sak om och om igen. Började efter råd från vet att erbjuda mat morgon (om de inte äter) ta bort skålen, ställ fram den på kvällen i max 1 halvtimme. Ha inte mer mat i skålen än hunden kan äta upp på ett mål. Fortsätt så och fuska inte.

Mina hundar äter nu jätte bra :) Känns så skönt efetr allt tjaffs.

Bara ett tips ifall du inte testat. Fungerar inte direkt men testa i iaf minst 1 vecka innan du ger upp.

Lycka till

• Jan H

Rottis77,

Oj det var häftigt, säkert bra för hundar som arbetar hårt. Hills som jag använder (lamm & ris) håller 21 protein och 13 fett. Sedan jag började med lägre proteinhalt har jag inga problem med fuktexem. Så mina rottisar får klara sig utan Orijen.

• Mimic

Jag kommer att gå över på det fodret när min Royal Canin säck är slut. Jag hoppas att det ska vara bra för min ena hund då hon är foderkänslig. Och behöver mycket protein till grabben som behöver "kralla" på sig lite.

• tandmaja

Tack för tipset om maten Bonus 2.Har inte provat det,inte konsekvent i alla fall men ska göra det.Problemet just nu är att hon är hos mina föräldrar i veckorna pga att hon är skadad och inte kan vara på dagis (har varit där sedan i dec och kommer inte kunna börja på dagis förrän efter sommaren igen )och det är otroligt svårt att få min mamma att varqa konsekvent! Hon tycker såå synd om tilda som måste vara såå hungrig efter som hon står och tigger så fort de äter och vips så får hon lite ! Jag blir galen men det hjälper inte hur mkt jag tjatar.Ho nsäger att hon inte ger henne (eller blandar ut hennes mat med typ köttbullar )men jag ser ju hur hon rusar ut i köket så fort mamma går dit när jag är där. Ska i alla fall försöka på helgerna när hon är hemma..

Har hört att det är typ 0 % spannmål i Orijen och därför är det så himla bra jämfört med t ex Hill som vi har nu men hon äter ju lika lite av allt ...

Svar på tråden ORIJEN hundfoder ?