• ccamilla

Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?

Hej!

Vår Ebba har varit på dagis 2 veckor på 2 månader, detta pga att hon fått infektion på infektion från förskolan. Hon hinner vara där några dagar sedan är hon sjuk igen.

Så igår när jag hämtade henne från dagis ( vi är inne på den 3:e veckan nu ) så kommenterade jag att dom har en fruktskål vid deras fruktstunder där alla barnen får ta frukt ifrån. Då är frukten skalad och dom stoppar den direkt i munnen. Här är det rätt hög smittorisk.

Jag frågade om dom inte kunde lägga upp frukten i varsin servett till barnen istället. Men då tittade personalen på mig som om jag var konstig och sa att det har dom inte tid till.
    Min mor som har arbetat på förskola sa att dom inte hade fruktskål utan gav barnen varsin del av en frukt istället.

Vad tycker ni?
    Är jag uubeerkänslig?

Camilla

• Svar på tråden Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?
  • NeasMamma

I början så är de ju sjuka jämt. Inget konstigt. De bygger upp sitt immunförsvar. Det är säkert som personalen säger. De har nog inte tid helt enkelt och det funkar bäst för dem att göra så där..

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • jojjjjo

När jag var gravid praktiserade jag på ett dagis. Och där gjorde de så att de sköljde och skalade frukten sen gav de en varsin bit till varje barn, alltså de tog inte själva ur en skål.

• jojjjjo

Glömde svara på din fråga, jag tycker inte att du är känslig, tycker inte att det låter särskilt fräscht faktiskt att göra så och det tar inte så lång tid att skala och dela en frukt.

• cicci85

Där jag ahr jobbat har personalen delat ut frukt, just pga av smittorisken. Det borde alla förskolor tänka på och arbeta med att få ned!

• bambigirl

De skulle ju kunna ha frukten i en skål, men att barnen blir räckta en frukt istället.

• Solaris

JObbar själv som förskollärare och på mitt jobb har vi en fruktskål,,,men det är bara vi fröknar som får ta ur den och dela ut till barnen ofta delar vi frukterna så de får aptitliga bitar.
    Tycker inte du är känslig,men som Neasmamma påpekade är de ju sjuka jämt och bygger upp immunförsvaret.

• Eliama

Har jobbat på flera olika förskolor. Det roligaste sättet att dela ut frukt på jag varit med om är följande:

Personalen frågar barnen i turordning vilken frukt de vill ha och hur de vill ha den serverad/skuren och om det ska vara med eller utan skal. De som inte själva pratar ställde de ja och nej frågor till och barnet kunde då bekräfta när det blev rätt.

Fördelar med detta: Barnen får själva påverka. De tränar turordning. Matematik kommer in i verksamheten naturligt och lekfullt, eftersom pedagogen kan fråga hur många bitar/slantar e dyl barnet vill ha och man sedan räknar tillsammans. Det är hygieniskt, eftersom barnet får sin frukt direkt från pedagogen (som naturligtvis har tvättat händerna).

Nackdelar: Det tar tid och vissa vuxna har en förmåga att stressa på för mkt och inte se värdet i att låta saker ta sin tid. Små aktiviteter är också aktiviteter och nog så värdefulla.

• Eliama

Glöme säga att barnets verbala förmåga också tränas på ett naturligt sätt.

• Hanna2004

Första månaderna på dagis var vår kille sjuk jämt!
    Ett tag muttrade jag om att det var väl ingen ide att betala för dagis om han aldrig var där. Nu efter lite över ett halvår är han sjuk mer "normalt"

• ccamilla

Supertack för alla era svar!

Det är mest så att jag är rädd för kräksjukebakterier. Förkylningar kan man ju leva med men när det kommer till magsjuka så måste vi åka in akut varje gång pga att Ebba får lågt socker direkt. Annars vet jag också att i början så ska immunförsvaret stärkas.

Siania: Vilket underbart bra sätt att dela ut frukt på! Tänk vad pedagogiskt! Men jag tror dock att vårt dagis som redan är sura pga att dom är kort om personal säger nej till det. Men jag ska presentera det för dom.

Solaris: Det är ju bra att det bara är fröknarna som får ta ur skålen. På det sättet så är det ju l i t e som Sianias inlägg att man får konversera med barnet om vilken frukt barnet vill ha.

Det verkar som om dom flesta av er inte tycker att jag är överkänslig och att ni anser också att fröknarna kan dela ut frukten ur skålen istället för att barnen ska ta.
    Visst att barnen tuggar på leksaker men oftast får ju leksaken ligga en stund (och dom värsta bakterierna försvinner) innan nästa mun ska tugga.
    Vår dotter är dock ingen leksaksbitare, men en liten frukt då och då skadar ju inte

Fler?

Tusen tack för era svar!

Camilla

Svar på tråden Fruktskålen på förskolan- vara eller ikke vara?