• Anonym (Undrande)

Säkra perioder, när?!!

Hej alla!!

Jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på. Jag har slutat med min P-spruta för att se att kroppen kommer igång eftersom det kan ta upp till 1 år innan man kan bli gravid. Nu har min mens kommit igång och vi har börjat köra med kondom som är sååååå fruktansvärt tråkigt. Min fråga är. Är det bara när man har ägglossning man blir gravid?. Jag har hört att den säkraste perioden att ha sex på (om man inte vill bli gravid) är just när man har mens och dagarna efter. Vi har kört på så utan kondom men jag blir lite orolig för att jag blir gravid ändå. Någon som kan svara?? Kramar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-27 12:09:08:
    Tack snälla ni som svarat!!

• Svar på tråden Säkra perioder, när?!!
  • Anonym (*)

Lita inte på säkra perioder är mitt råd, det resluterade i en oönskad graviditet för mig.

• Anonym

Har man sex utan skydd får man räkna med att man kan bli gravid. Så enkelt är det.

• Anonym

Det är en vanlig missuppfattning att det är som säkrast vid mens och efter. Du kan bara bli gravid vid ägglossning men spermier kan leva upp till en vecka i slidan så alltså är det inte alls säkert efter mens eftersom det då är drygt en vecka till ägglossning. Det enda som är helt säkert är att ha sex efter ÄGGLOSSNINGEN och fram till mensen eftersom det då inte går att bli gravid öht.

Förutsättningarna för att det ska vara säkert är förstås att man har en regelbunden menscykel och vet när man har ägglossning och att man bara har en...

• Kiitos

vadå det enda som är helt säkert är att ha sex efter ägglossningen òch fram till mensen eftersom det då inte går att bli gravid öht?
    förstår inte riktigt hur du menar här...
    en kvinna har väl ägglossning i 14 dar farmåt innan mens?
    kanske dum fråga men annars får man inget svar....
    du kanske menar från din sista mens dag och fram till ägglossningsdagen så kan man har oskyddat utan att bli gravid?

hoppas på svar.

• Anonym (nej)

Nej, en ägglossning håller inte på i 14 dagar. När ägglossning sker så har man max 48 timmar på sig att befrukta ägget. Sen är det dött. Därefter kan man ha så mycket oskyddat sex man vill för man kan helt enkelt inte bli gravid. Däremot kan man bli gravid om man har sex en vecka INNAN ägglossning eftersom spermierna kan överleva så länge i slidan och ligga och vänta på ägglossningen.

Ska försöka mig på ett exempel...grundat på en menscykel på 28 dagar med EN ägglossning.

Dag 1. mens startar
    Dag 14. ägglossning
    Dag 29. mens startar

ABsolut säkraste dagarna här är att ha sex mellan dag 16-29 och någorlunda säkert dag 1-6. Mellan dag 7-15 finns chans att bli gravid.

Detta förutsätter då alltså att man är väldigt regelbunden och vet att man aldrig har mer än en ägglossning.

• Kiitos

jag vet inte alls min ägglossning pga jag har gått på ppiller ett bra tag....
    kramar

Svar på tråden Säkra perioder, när?!!