• tvåbarns mamma

om smitta magsjuk

Min son fick gå hem idag för att han kräktes. Han har kräkts en gång hemma tog ca 2 timmar emellan. Nu till saken det att vi ska på torsdag åka till Norge till min bror och se hans lilla nyfödda son. Nu till min undran det är tisdag idag om han inte kräks mera kan man åka på torsdag då. Några som har knep om hur man kan försöka undvika så att resten inte blir sjuka. Har hört något om någon sprit/gele man kan ha på händerna. Någon som vet?

• Svar på tråden om smitta magsjuk
  • Snowgirl

Man smittar både innan det har brutit ut och efteråt, så nej. Som de andra säger kan ni bli dåliga om några dagar, och att riskera att en liten nyfödd blir smittad av magsjuka är ingen höjdare.
    Visst kan man vara noga med hygienen och så, men det lär inte hjälpa så mycket, är man mottaglig för det så lär man få det om någon i familjen har eller har haft det.
    Krya på er.

• Salmiak6

Om det är en nyfödd ni ska hälsa på så är ju svaret utan tvekan : Stanna hemma! Hade aldrig tagit emot besökare som så nyligen haft magsjuka!

• feather

Hej
    Jag håller med alla so säger att ni ska stanna hemma, men jag måste bara tala om att magsjuka är en droppsmitta som INTE smittar innan man fått symtom!! Det smittar via avföring och kräk..Så en person som inte har fått magsjuka dvs med symtom smittar inte..

• feather

Magsjuk är dock lite lurigt efter man har haft det för man smittar MINST i 48 tim efter sista diarre/kräk

• Salmiak6

men det smittar via kontakt. Tar du i hand med en som är är på väg att bli sjuk så smittar det, vad jag har hört...Eller om ni tar i samma dörrhandtag t.ex.

• feather

Vart har du hört det?
    Jag trodde samma som dig tills jag blev uppläxad av en läkare som tom visade i sina böcker..
    Droppsmitta, jo visst om jag tar i handtag som en sjuk person tagit i o inte tvättat händerna, men en person som inte blivit sjuk har inte smittan på händerna, vart har det kommit ifrån?

Om man tänker logiskt så skulle hela jorden gå under i magsjuka om det smittade inna det brutit ut då skulle ju alla människor smitta varandra smatidigt o det gör man ju inte, det sker ju alltid efter varandra ofta med 12 tim -2 dagar emellan..

• Snowgirl

feather
    Pratade med en vän i förra veckan som är barnläkare, och vi disskuterade just detta, och enligt henne så smittar det innan det bryter ut.

• Snowgirl

feather
    Klippte ut detta från sjukvårdsupplysningens hemsida:

Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till dess att sjukdomen bryter ut, är en till två dagar. Besvären brukar hålla i sig i ett till två dygn, ibland något dygn längre. Man brukar oftast inte smitta längre när två dygn har gått efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra personer upp till tre veckor efter det att sjukdomen har gått över.

• miss chilli

Ja magsjuka smittar väl även INNAN det brutit ut?? Hela vår familj ligger i magsjuka just nu..och jag TROR jag vet vem som smittade oss, och den personen blev sjuk ett halvt dygn efter att vi träffats .

• hjalle71

Magsjuka vad jag förstått smittas mest genom kontakt, medan vinterkräksjukan (den där som ger kaskader och oftast ont i kroppen) är luftburen. VÄLDIG smittbar med andra ord... Så glad jag blev när jag såg denna diskussionen, jag är så himlans trött på folk som kommer till jobb "usch, har inte sovit på hela natten, mitt barn har spytt hela tiden" eller att de kanske själva varit sjuka dagen innan. Jag har nämligen infektionskänsligt barn och just magsjuka är superjobbigt, det är inläggning direkt på sjukhus. Just nu har vi legat inne i en vecka och håller fortfarande på att åka in och ut. Förra vinterkräksjukan varade i sex veckor på honom... Folk tar alldeles för lätt på magsjuka, tyvärr. Det är inte alla som klarar den lika bra.

• SaramedM

Kvällen innan vi blev sjuka smittade vi ner halva öppna förskolan, vi vistte inte att vi hade nått i kroppen men spydde 6 timmar senare.

Jag blir så arg på folk som tar lätt på det, M var sjuk lääänge förra gången. Hon grät på nätterna i över en vecka för att hon hade så ont och mådde illa och var hungrig. Det är det värsta jag varit med om, att höra sitt barn gråta av hungrer, ge henne liiiite, lite gran och sen se det komma upp igen natt efter natt efter natt.

• feather

Snowgirl:
    Det som di klippt ut handlar om smitt efteråt det säger inget om smitta innan.
    Jo jag har oxå hört att VKS är smittsma och kan sitta på material som ex, dörrhandtag upp till flera timmar innan bacillen dör.

Jag tänker inte diskutera om vilken läkare som vet bäst, för det vet inte jag, jag säger bara vad jag fick höra och läsa, när jag trodde att man smittade innan.
    Det som är viktigt är att komma ihåg att det kan vara diffusa symtom innan det bryter ut ordentligt och då smittas man. Men att VKS är luftburet, nja det har jag nog inte läst...
    Ska kolla och återkomma om jag hittar något reliabelt och valitt material

• feather

Snowgirl:
    Det som di klippt ut handlar om smitt efteråt det säger inget om smitta innan.
    Jo jag har oxå hört att VKS är smittsma och kan sitta på material som ex, dörrhandtag upp till flera timmar innan bacillen dör.

Jag tänker inte diskutera om vilken läkare som vet bäst, för det vet inte jag, jag säger bara vad jag fick höra och läsa, när jag trodde att man smittade innan.
    Det som är viktigt är att komma ihåg att det kan vara diffusa symtom innan det bryter ut ordentligt och då smittas man. Men att VKS är luftburet, nja det har jag nog inte läst...
    Ska kolla och återkomma om jag hittar något reliabelt och valitt material

• feather

Här kommer lite fakta

Norovirus (vinterkräksjuka) Foto: Kjell-Olof Hedlund
    Dessa virus är relativt nyupptäckta. Här ingår många olika virus, och benämningen på sjukdomen har varierat mycket under åren (akut smittsam ickebakteriell gastroenterit, vinterkräksjuka).

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
    I gruppen humana norovirus ingår noro- och sapovirus. Humana norovirus uppträder i två genogrupper med ett stort antal genotyper. Sapovirus uppträder i fem genogrupper, varav fyra är humana. De kan, liksom andra virus, överleva men inte tillväxa utanför den levande organismen. Människan är enda kända reservoar.

Norovirus finns i hela värden, förekommer ofta i utbrott och kan drabba alla åldersgrupper. Virus utsöndras i mycket stora mängder främst i avföringen och det kan spridas på olika sätt:

via direkt eller indirekt kontakt med smittade personer (även kräkningar kan smitta)
    via dricksvatten, via råa skaldjur eller grönsaker som förorenats med avloppsvatten
    via livsmedel som hanterats och förorenats av en person som är eller nyligen har varit sjuk. Livsmedlet utgör i detta fall en transportör av smittämnet.
    Viruset har vid utbrott visat sig vara synnerligen smittsamt. Smittade personer kan sprida smitta upp till två dygn, ibland längre, efter att de tillfrisknat. Långtidsbärare av norovirus är känt.

Inkubationstiden är 12?48 timmar.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
    Symtomen är illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor, huvudvärk, yrsel och feber. Sjukdomen är självläkande inom några dygn, men vätskebehandling kan ibland behöva ges. Återinsjuknanden är ganska vanliga.

Diagnos kan ställas via viruspåvisning med ELISA eller elektronmikroskopisk undersökning av avföringsprov från akut sjuka personer eller genom molekylärbiologiskt påvisande av virus.

Allmänt förebyggande åtgärder
    Allmänt god hygien och bra livsmedelshygien är viktigt, t.ex. ska endast kökspersonalen ha tillträde till restaurangköken. Livsmedelspersonal med mag- och tarmsymtom ska inte arbeta.
    Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott
    Infektioner med dessa virus är inte anmälningspliktiga enligt smittskyddslagen, men vid misstänkta utbrott skall detta alltid rapporteras till smittskyddsläkaren i landstinget och vid livsmedelssmitta även till miljökontoret eller motsvarande i kommunen. Livsmedelslagens avstängningsregler kan bli aktuella. Det är viktigt med en god personlig hygien, speciellt handhygien. Sjuka personer bör inte laga mat åt andra under akut sjukdom. Något vaccin mot sjukdomarna finns inte.

www.smittskyddsinstitutet.se

• feather

En av de främsta sakerna här på SME som emetofober oroar sig för är den smittsamma magsjukan, eftersom det är en sak som alla kan drabbas av. Men kunskap är makt, därför ska denna text förhoppningvis leda till färre frågetecken och spekulationer. Med magsjuka menas här den vanligaste sorten som orsakas av virus i calicifamiljen där de vanligaste är noro och sapovirus, och som förekommer i samhället främst under vinterhalvåret. Vi vet alla det ?populära? namnet på sjukdomen i media, men vi på SME föredrar förkortningen ?VKS? eller bara ?magsjuka?. Därför kommer dessa benämningar att användas på alla ställen utom där det är direkta citat, för att texten inte ska vara så skrämmande.

Frågorna nedan är sådana som ofta återkommer på SME-forumen. Svaren bygger på fakta hämtad från Smittskyddsinstitutets hemsida och via direktkontakt med deras personal. Vissa saker har formulerats om så att det blir ett mer lättläst språk.

Magsjuka, vks eller maginfluensa ? vad är skillnaden?
    Citat:
    Termen vinterkräksjuka dök upp i massmedia för några år sedan och betyder egentligen infektion av norovirus som ju ofta karaktäriseras av häftiga kräkningar. Men det finns fler magsjukor mest bland små barn som också ger kräkningar till exempel sapovirus och rotavirus. Dessa båda drabbar dock sällan vuxna.
    Innan ordet vinterkräksjuka dök upp, var det många som sa maginfluensa istället. Vi kan säja att vad folk menar är ungefär samma sak; smittsamma magsjukor med kräkningar som ofta dyker upp vintertid. "Kärt barn har många namn".

- Kjell-Olof Hedlund ? Smittskyddsinstitutet (2006)

Hur smittar magsjuka?
    Det smittar via direkt eller indirekt kontakt med smittade personer. Förf anm: med indirekt smitta menas antagligen att man smittas via ytor som viruset hamnat på. Viruset finns mest i avföring och kräkningar från sjuka personer. Det kan också smitta via livsmedel om någon som är eller har varit sjuk hanterar det.

Hur lång inkubationstid är det?
    Inkubationstiden är 12-48 timmar. Förf anmn: Med inkubationstid menas tiden från det att man smittas till det att man blir sjuk, detta är svårt att räkna eftersom man sällan kan veta exakt när man smittades.

Hur länge smittar det?
    Smittade personer smittar medan de är sjuka, och de kan smitta upp till två dygn (och ibland längre) efter att de blivit friska.
    Citat:

Smitta sker när man har symtom som kräkning eller diarré. Med normal hygien smittar man ju inte innan man har symtom. Störst risk alltså när man kräks eller har diarré. Igen var noga med handhygienen. Det är viktigast av allt och att hålla sig hemma när man är sjuk.

- Kerstin Mannerquist - Smittskyddsinstitutet (2005)

Svar på tråden om smitta magsjuk