Kan man äta gorgonzolaost om den är upphettad?
Jag undrar om det är ok att äta gorgonzola i en pannbiff när man är gravid?
Jätte tacksam för svar
Jag undrar om det är ok att äta gorgonzola i en pannbiff när man är gravid?
Jätte tacksam för svar
Det går fint, bara den är ordentligt upphettad. Från kostråden på webben (se främst sista meningen):
Ost
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
Tack så mycket för ditt svar!
tror du den blir ordentligt upphettad om jag lindar kött runt den och sen steker?
Det tror jag. Stekpannan i sig är 170-180 grader när man steker (har jag läst nånstans) så då borde väl osten bli i alla fall 70 grader?
Sorry, nu är jag otydlig 70 grader fick jag härifrån:
"Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning."
Jag antog att detsamma gällde osten.
Tycker inte att du skall göra det, den enda osten i mina papper man kan äta upphettad är mozzarella, det kanske inte skulle skada en gång, men jag skulle nog inte... gorgonzola är en stark opastöriserad ost.
Ja, det gäller samma för osten. Så är köttet färdigt så är osten "färdig".
Min Bm avrådde från all opastöriserad ost även viss pastöriserad ost som brie...
jag frågade min barnmorska under min förra graviditet och enligt henne så var det inga problem om man hettade upp den..
Opastöriserad ost ska man inte äta kall, det stämmer. Men som sagt, ordentligt upphettad är det ingen fara.
Livsmedelsverket brukar ju inte ta i i underkant om man säger så, de varnar ju för det mesta. Så om de säger att det är ok att äta upphettad så är jag säker på att det inte är någon som helst fara på taket.