Kan man äta gorgonzolaost om den är upphettad?
Jag undrar om det är ok att äta gorgonzola i en pannbiff när man är gravid?
Jätte tacksam för svar
Jag undrar om det är ok att äta gorgonzola i en pannbiff när man är gravid?
Jätte tacksam för svar
ok bara den är upphettad.
Tack för hjälpen tjejer!
Tror nog att jag använder osten då.....
Jätte goda pannbiffar blir det iallafall med den starka osten inuti med klyft potatis och färsk mynta sås!
Prova det!
MORRIZ: Låter supergott, de blir nog morgondagens middag eftersom jag ganska lägligt köpte 2 kilo köttfärs här om dagen på extra pris...
Så här står det på lsv
"
Dessertostar och opastöriserad mjölk
Skadliga bakterier kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt. Drick inte opastöriserad mjölk (se Skadliga bakterier och parasiter)."
Mejeriprodukter
Opastöriserad mjölk
Ost
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
underbart..det har jag missat kan man göra sås av möegelost då med? ja som älskar all ost!
Udra varför min BM inte sa så?
jessca: jajemensan du kan göra sås på mögelost =) det åt jag senast i förrgår till pasta :P
Åhh va gott nu blev ja lycklig Älskar mögelost i matlagning, ja va så inställd på att man inte fick det då BM sa det.
jessca: jag förstår de, hur det än är så tror man ju på vad BM säger så då kollar man ju inte upp det heller