• ajsson

Löp tik på lydnadskurs

Är de vanligt/ brukligt att man tar med sig sin HÖGlöpande tik på unghundskurs? Hade ett rent helvete med min 9 mån unghund(hane).Är det mitt problem eller kan man "kräva" av en annan deltagare att avstå just under värsta tiden. Känns lite snopet att behöva lägga all energi på att lugna en hund vars hormoner sprutar..Eller ska man ta det som ännu en utmaning..

• Svar på tråden Löp tik på lydnadskurs
  • mmian

Ta det som en utmaning du, det är ju fullt tillåtet att träna och tävla en tik i höglöp. Sedan tycker jag att tikmatten (eller hussen för den delen...) får räkna med att hennes hund kanske inte ligger helt säkert vid t ex platsliggning då era hundar är så unga... Kör på du och försök få din hund att inte bry sig så mycket (haha, det lät ju uppmuntrande... ) Övning ger färdighet även om det tar ett tag för hanarna är lära sig det

Made in Thailand- Juniora BF 070809
  • ajsson

OK..ska försöka. 900 kr för att lära sin hund att strunta i löpande tikar.. undrar hur diplomet kommer se ut

• missteddy

det finns spryer som man kan använda som hjälper till en visst del såna använder endel på utställningar men det är många som inte vet att det finns. man spajar honan

• mmian

TS- Haha, ja så kan man kanske se det... Kanske kan du träna med henne enskilt en annan dag? Tiken alltså eller någon annan som har tik som löper så du får ordning på det. Det tar tid och är döjobbigt men så där är det när man har hane, tyvärr.

missteddy-Det förutsätter ju att man för det första får ägaren till tiken att göra det och 2 det finns kanske fler än en? Har aldrig hört talas om det, vad är det för spray och avr köper du det?

Made in Thailand- Juniora BF 070809
  • missteddy
    mmian skrev 2007-02-27 21:44:51 följande:
    TS- Haha, ja så kan man kanske se det... Kanske kan du träna med henne enskilt en annan dag? Tiken alltså eller någon annan som har tik som löper så du får ordning på det. Det tar tid och är döjobbigt men så där är det när man har hane, tyvärr.missteddy-Det förutsätter ju att man för det första får ägaren till tiken att göra det och 2 det finns kanske fler än en? Har aldrig hört talas om det, vad är det för spray och avr köper du det? Made in Thailand- Juniora BF 070809
    på djur affären svarmor har tre tikar och två hanar så hon sprejar tiken men den det hjälper lite men inte fullt ut
  • presens konjunktiv

Olika klubbar verkar ha olika regler.

Någonstans (tror att det var brukshundklubben i stan, men är inte helt hundra) fick tikar i höglöp inte vara med. På ett ställe fick de vara med, men träna vid sidan om, en bit bort från de andra, och inte på själva planen. Och någonstans har de fått vara med fullt ut - det är hanhundsägarens problem.

Jag förstår att det är trist för dig om hanen inte är kontaktbar för att tiken löper, men det är rätt trist för tikägaren att missa träningstillfällen för att du har "problem" med din hund.

• Vargtass

Det är ju perfekt träning! Välkomna det och var glad för att du får denna utmaning. Det kräver en hel del av dig och du får jobba mer men klarar du inte det där så kommer du inte klara det där hemma. Inte sällan är hundar lättare att träna på en träningsbana än hemma på den vanliga rundan. Dels är man som förare mer skärpt och man är ju där för att träna och jobba med hunden, hemma på promenden är man kanske inte lika fokuserad och känner kanske inte lika stort krav på sig att lyckas?!

När du är där så har du handledning av en instruktör! Du betalar ju pengar för kursen och ju mer problem som kan dyka upp när ni är där desto mer får du för dina pengar! Då har du ju verkligen möjlighet att få vägledning. Jag brukar inte rasta min hund speciellt mycket när jag ska träna henne. Vill att hon ska vara sitt "rätta jag" och inte komma dit utmattad. Då är det ingen mening. Och nej, du kan inte begära av en tikägare att stanna hemma för hunden löper.

• bimmer

På vår klubb får inte löptikar vara på planerna och under en kurs skulle jag bli riktigt förbannad på om det var en tik i höglöp med.

• Vargtass

bimmer: Varför det? Det är ju kanon! Ju svårare retningar ens hund utsätts för under träning och man klarar hantera det desto bättre blir man som förare. Går man kurs så vill man ju ha en lydig hund och då vill man väl klara diverse problem?

• ajsson

Jag anser det vara svårt nog att få pli på min vilde utan att hans hormoner ska behöva gå i spinn.. Löptikar kan vi träna på att ignorera här hemma vid.Känns lite för mycke begärt att fixa allt på en gång samtidigt..

Svar på tråden Löp tik på lydnadskurs