Homeopat!
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
Nu har jag varit hos en homeopat för första gången någonsin. Jag har långvariga nässelutslag. Besöket och medicin kostade 1440 kr. Är det någon som provat det här? Funkar det?
usch vad det här inte låter bra.
Är det någon som provat och det inte fungerat eller är det här bara baserat på sånt som står på internet?
Dr cox! Jag fick 8 olika tabletter igår. Bla en som heter Nervotyl.
* Agaricus
* Anacardium
* Calcium carboricum
* Cicuta virosa
* cuprum metallicum
* Hyiscyamus
* Ignatia
* Strychninum nitricium
* Natrium salicylicum
* Zincum valerianicum
Nu är säkert hälften felstavat!
Vad menar du med påsprayat vatten? Och vad innebär avtryck i vatten?
Jag fick någon tablett som heter Arnica och där ska visst de aktiva ämnena sitta i ytskiktet. Så jag ska inte ta i tabletterna med fingrarna för då sätter sej det ämnet på huden istället.
Men nu har jag i alla fall pungat ut 1440 kr, funkar det så blir jag glad för jag är jävligt less på att vara fläckig och funkar det inte så har jag kastat pengarna i sjön.
Jag har ju pratat med människor som provat homeopati och åt dem har det funkat. En flicka blev av med alla sina allergier.
Men samtidigt smakar alla mina mediciner lika och ser likadana ut. Innehållsförteckningarna är helkonstiga och ibland saknas de helt. Många plus och minus här.
Jo det klart. De verkar inte regaera negativt med någon annan medicin heller. Men jag vill tro att det funkar!
R Franklin: Jag hoppas att det ska fungera för att
*medicinen jag får av min hudläkare bara hjälper till viss del
*för att jag har haft urticaria i 8 månader och det är ganska jobbigt att vara rödfläckig överallt (tom i ansiktet) och klia sej hela tiden.
*vanlig allergimedicin gör mej extremt svullen och emellanåt väldigt trött.
*urticarian gör att jag inte tål värktabletter, jag får ödem i ansiktet och ser helt obskyr ut.
*urticarian gör ibland att kroppsdelar svullnar upp tillfälligt tex fingrarna.
*jag har spenderat nästan 1500 kr på homeopaten och jag ser gärna ett resultat för de pengarna.
Fattar du nu att jag gärna provar all behandling som finns bara jag slipper se ut som jag gör och må som jag gör. Vet du hur det känns att nästan inte våga klä av sej för sin sambo i rädsla för att han ska tycka att man ser otäck ut?
En av mina vänner ryggade bakåt när han såg mej i bikini en väldigt fläckig dag, vet du hur det känns?
Rönne
Långvarig urticaria beror inte på allergi.
Dash:
Min urticaria beror inte på allergi. Jag har gjort allergiprover och jag är inte allergisk mot något. Och jag tvingades inte gå till en homeopat, men jag måste ju prova något mer än bara det "vanliga".
Hönapöna: Jag har det likadant, när jag slutar med medicinen jag får av min hudläkare så kommer utslagen tillbaka. Nu är jag ute efter något som tar bort dem för gott.
Dash: tror du inte att jag oxå har läst det? Har du sett att det står "hälften", det är inte säkert att jag tillhör den halvan. Har du någonsin haft långvarig urticaria? Som du pratar skulle jag gissa på att du inte haft det. Men jag kan bjuda på lite info.
*det kliar nästan hela tiden
*röda svullna fläckar över hela kroppen
*ödem i ansiktet, händerna, fötterna och vaderna
*allergimedicin som gör en trött och mer svullen
*och läkare som inte just kan göra något
hönapöna: Jag har fått tabletter för tre månader sen ska jag på ett återbesök. Jag har inte märkt några effekter än. Jag funderar på att ge zonterapin en chans oxå.
hönapöna: Det har bara gått en vecka sen jag började med tabletterna. Det kunde vara lite olika effekt de två första veckorna, vissa blev mycket bättre och vissa blev sämre men det skulle tydligen jämna ut sej med tiden.
R Franklin: De vanliga läkarna kan ju inte hjälpa mej, varför ska jag lägga mer pengar på dem. 10 mil till närmsta hudklinik, 200 kr för ett besök, 100 kr för medicin. Och det räcker ju inte med en gång.
Spelar det någon roll om jag lägger pengarna på landstinget eller någon annan som kan hjälpa?
Om du hade suttit i min situation så kanske du oxå hade velat prova allt som kanske hjälper. Tänk om det finns något som hjälper som jag tackar nej till för att jag slår bort det som hokus-pokus. Vad är det du tycker att jag ska se kritiskt på? Allt som är utanför landstingets domäner? Eller kanske jag ska se på dem oxå med kritiska ögon?
Så äntligen var hon fläckfri. Inte ett spår av urticarian på två dygn! Inget kliande, inga fläckar inget alls. Det var en vecka sedan jag började med homeopatmedicinen och nu är allt borta. Jag äter dock periactin oxå men det har jag gjort i månader och den har inte hjälpt så här bra tidigare. Jag har varit skeptisk mot min homeopatmedicin men men den verkar funka....
hönapöna: jo visst fatta att allt är borta. Det kliar inte ens. *överlycklig*. Jag har till och med badat bubbelbad i dag, det gick inte förut. Och jag märkte ingenting. HURRA!
R Franklin: Nu är det så att jag är ganska glad över att ha blivit av med mina besvär. Nu måste jag bara fråga varför du är så himla pessemistisk? Jag fattar inte ens varför du fortsätter irritera dej på det här. Homeopatin hjälpte mej punkt. Ska jag straffas för det genom att du kommer med ytterst syrliga kommentarer? Sura någon annanstans.
R Franklin: Jag tyckte att ditt inlägg var synnerligen ironiskt och hade en väldigt otrevlig underton.
Dash: Nu är det så att fläckarna verkligen försvann. I natt har det dock kommit tillbaka några stycken men det är marginellt. Man ska inte anklaga folk för att ljuga! Hade jag haft möjligthet så hade jag gärna mailat före och efterbilder till dej.
Enkiteng: vad tror du att det beror på?
hönapöna: Jag håller med dej!
R Franklin: den här utmaningen, går den ut på att jag ska äta två olika mediciner i omgångar eller?
Jag fattar inte varför du tar upp något sådant. Måste jag bevisa för dej att medicinen du inte tror på fungerar?
Du är hemskt välkommen hem till mej för att se på foton jag tog i somras när hela jag var full av fläckar, händerna var så svullna att jag inte kunde knyta dem och fötterna så svullna att jag knappt kunde gå på dem.
Jag skulle gärna anta din utmaning men jag vet inte vad för effekter det skulle ge. Jag skulle för allt i världen inte vilja ha tillbaka min urticaria.