• bylina

"alternativt" bröllop

Vi ska gifta oss i augusti och vill ha lite förslag på hur man kan lägga upp dagen D när man inte vill gifta sig i kyrkan eller ha fest med 3-rättersmiddag, bordsplacering och honnörsbord.

Vi vill ha en fest där folk kan spänna av, en ceremoni som är mysig och personlig.
    Tankarna går kring buffé, hyfsat fri bordsplacerig, ett bra liveband, inte en massa presenter.... ja, ni fattar säkert. Vi vill inte sitta vid middagsbordet i flera timmar utan dansa, leka och ha riktigt kul!!!!

Någon annan som tänkt som vi och i så fall - hur gjorde ni?

Alternativt, någon som vill varna för något

tack på förhand!

• Svar på tråden "alternativt" bröllop
  • Dieselmom

Vad sägs om en "midsommarfest-aktig" fest till sommaren?! Avslappnat, utomhus, mysigt, god mat inte alltför dyr

• MaijaO

Bufé är ju jätte bra för att det "tvingar" upp gästerna. Då kan det omöjligtvis bli att alla sitter stela och väntar. Bara en sådan grej att man inte har en klädkod kan lätta stämningen lite.

En kompis gjorde så att de tillsammans med inbjudan skrev med en lista på olika sortes plockmat, gästerna som anmälde sig fick sätta upp sig på en rätt som de sedan lagade till och tog med sig istället för att ge en present. Det blev jätte lyckat!

• Lorina

Du kan läsa om vårt "annorlunda" bröllop i min pres! Grattis i förskott!!

• bylina

åh, snabba svar! tack tjejer! mera, mera!!!

Håller med om att buffé är bra för att man får röra sig lite, alla får äta sig mätta, man äter av det man tycker är gott osv.

Det är inte så att det behöver vara ett budgetbröllop om ni förstår vad jag menar. Det gör inget om det kostar lite, inom rimliga gränser naturligtvis.

Bröllopet blir inte förrän i augusti eftersom vi bor i jämtland och snön tinar inte förrän i mitten av sommaren Lite överdrivet kanske, men runt midsommar brukar det vara rätt osäkert väder. sen är det sjukt mycket mygg här så jag tror att vigseln får bli utomhus men festen i någon lokal.

Lorina - jag ska gå in och läsa i din pres.

• bylina

hahaha!!! Vad skönt gjort!

• MaijaO

Vi flyttar festen 35 mil. Jag hoppas att eftersom det är mycket barn med på festen och stugorna där gästerna ska sova ligger precis vid festplatsen att det ska bli en ganska "informell" tillställning där folk kan komma och gå och festa och ha roligt utan att behöva tänka på vad som är "lämpligt" att göra på bröllop.

• Laire

Vill ändå slå ett slag förbordsplacering.

Vi gifter oss 31 mars, ganska litet (32 pers) och lättsamt (borglig vigsel, ingen brudklänning eller så) och lättsamt. Dock har vi bordsplacering, detta för att det lätt blir så att sällskap splittas och det blir ströplatser lite här och var, eller att alla bara sitter med de de känner sedan förrut.

Allt blir så mycket lättare när man älskar sin granne istället för sitt fosterland.
  • bylina

Jag funderar också en del kring bordsplaceringen. Vi har nog kommit fram till att göra bord med ca 10 pers vid varje. Sen bestämmer vi vilka som ska sitta vid vilket bord, men att varje gäst väljer själv var vid bordet man sitter.

• dexterswife

Bylina: Skulle jag ha en bröllopsfest till skulle jag nog välja en kräftskive-middag. Tänk, det är ju aldrig tråkigt på kräftskivor!

• Lyra05

Grattis i förskott! Jag har jobbat på en massa bröllop som servis & jag upplever att bordsplacering är viktigt! var själv på bröllop utan bordsplacering för ett tag sen & det blir bara så att alla som känner varandra sätter sig ihop. men kan ha nån slags lek som låter folk leta efter sina bordkompisar, det lättar upp. ni kan skiva en liten presentation om varje person som är där; hur ni lärde känna dom osv, det brukar ge många skratt & öka chansen att folk pratar med varandra. Runda bord är toppen om man har plats för det! ingen blir sittande på en kant ensam. Buffe är bra, men tänk på att det kan bli splittrat när folk springer upp hela tiden... när det gäller klädkod tillhör jag skaran som uppskattar att man får en anvisning om vilken nivå på klädsel som gäller. Lycka till!

Svar på tråden "alternativt" bröllop