Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Tycker du att undersköterska är ett "lågstatus-yrke"?

WickL;

21000 netto?
    Grattis, då tjänar du bättre netto än jag gör brutto (i grundlön) och jag är sjuksköterska.

Självklart är inte undersköterskeyrket ett lågstatusyrke om man ser till arbetsuppgifter och ansvar. Däremot ses det som ett utifrån lön och samhällsattityder. Vilket är synd. Det tycks, av tradition, inte vara mycket värt att arbeta med människor överhuvudtaget. Mer som något man gör pga kall eller för att man inte kunde hitta på något bättre.

//Maggis
  • Maggis
    Hhoppas skrev 2007-03-01 09:13:53 följande:
     Sen så har vi ju sjuksköterskorna som gärna ser ner på oss.
    Inte generellt, kära du. Många av mina kollegor, inbegripet mig själv, sätter stort värde på undersköterskor. Men det beror säkert på arbetsklimatet på enskilda enheter.
    Har stött på många uskor som tycks anse att vi syrror inte gör något och bara glider omkring hela dagarna. Så fördomarna finns på båda sidor. Synd, eftersom vi har så enormt mycket nytta av varandra.
    //Maggis
  • Maggis
    WickL skrev 2007-03-01 09:50:41 följande:
    Jag menade ju Brutto så klart :) Jag tjänar ca 5000 kr mer i lön hos kommunen än hos Landstinget & det är synd för jag hade hellre jobbat med tex kvinnovård / BB än inom geriatriken/äldrevården. Men men lönen avgör.
    Ok, blev bara lite förvånad.
    Mmm, vet vad du menar. Hade jag tagit jobb i kommunen hade min lön hoppat upp med ca 5000 med. Men i mitt fall så har jag valt sjukhusanställning trots det. Jobbade som uska i kommun i 12 år (innan ssk-utbildningen) och är färdig med kommunjobb på ett tag nu.
    //Maggis
  • Maggis

LillSkruttet;