zenna skrev 2007-03-01 18:17:22 följande:
Hur hade läkare klarat sig om inte usk fanns?
Nu går jag lite OT men faktum är att många uskor rationaliserat bort sig själva genom att kräva att syrrorna ska utföra alla de sysslor som de själva gör. Vilket i förlängningen inneburit att uskorna sparkats och ersatts med syrror för att öka formell kompetens. Detta har hänt och händer fortfarande på olika enheter; kanske främst på sjukhus. Så i den bemärkelsen så klarar sig läkaren ypperligt utan uskan
om hon/han försätter sig i den situationen. På det sjukhus jag arbetar finns det avdelningar där uskorna vägrar ta venprov, lägga om sår eller sätta KAD. Men så har de också blivit starkt decimerade allt eftersom, just på grund av ovanstående skäl.
Vi har vänt lite på det; hos oss är det uskorna som har spetskompetensen vad gäller såromläggning och många andra praktiska sysslor. De kan, på sina fem fingrar, hur olika ingrepp utförs och hur man assisterar. Det är de som i första hand sätter KAD. Oftast är det de som , genom läkaren, avgör hur ett sår ska läggas om. Flertalet av dem har dessutom specifik utbildning i sårvård.
För det är ju där det stora problemet har legat i avgränsandet av yrkesrollen uska/syrra: att det ställs krav på att syrran ska göra allt uskan gör; annars är hon inte någon "bra" syrra. En syrra ska helst hinna med all omvårdnad + sitt eget jobb som då ska utföras lite på ett hörn. Istället tycker jag att man som uska ska hålla fast i sina kunskaper och markera "revir" bättre. Då blir man också ovärderlig på ett helt annat plan. Som sagt, lite OT blev det.