• Giele
    Äldre 1 Mar 09:38
    10311 visningar
    9 svar
    9
    10311

    7 åring med magkatarr

    Har precis kommit hem från skolläkaren efter ha varit där emd min dotters onda och krånliga mage. Ingen trevlig avslutning dirket. Hon sa att det troligtvis var magkatarr, orsakat av oro och spänningar i skolan. recept med zantac med sig hem. Det känns inte roligt, små barn som äter det, ännu ett barn i stressstatisktiken, ändå har man föröskt att INTE stressa, ta det lungt, inte bråka med sambon för mycket, försökt att itne vara tjatig på¨henne osv.

    Skolan är det lite krångel med, lite småtaskiga killar som retar tjejerna. I min dotters klass är dom bara tre tjejer, i lilettan, och några till i storettan. Dottern hamanr i mitten, de andra två tjejerna vill vara med henne, hels själva, klassiska problemet och det gör att hon blir ledsen och inte vet vad hon ska göra. Har som tur är en jättebra kontakt med lärare, de jobbar mycket öfr att det ska vara en bra stämmning i klassen.

    Är det nån mer med barn som är stressade eller oroliga? Man känner sig som en dålig förälder av stora m´ått just nu.
    Hur har ni gjort och vad kan man göra föra att hon ska må bättre?

    Kankse lite överkänslig, men men skrivit av mig lite iallafal.

  • Svar på tråden 7 åring med magkatarr
  • Äldre 1 Mar 10:46
    #1

    känner med dig ....det var en svor sitts ska ni gå till en psukolog eller en kurator med henne kanske hjälper .....

  • Äldre 1 Mar 10:54
    #2

    Nu är jag kanske ute och cyklar men jag har en son som nu är 9 år, för ett par tre år sedan så hade han enorma problem med magen. Trodde att det var stressmage, och att det berodde på att han blev storebror i just den vevan och vi bor en bit ifrån skolorten, det blev bussåkning och tider att passa etc...

    För honom visade det sig att han inte tålde laktos riktigt, och han blev så gott som besvärsfri då vi sanerade bort den vanliga mjölken och provade oss fram med först låglaktos och sedan laktosfritt.

    Jag är medveten om att kopplingen kan vara långsökt, och jag ber om ursäkt ifall jag ger intryck av att veta något om er och er situation, men det här är bara min erfarenhet...

  • Giele
    Äldre 1 Mar 22:17
    #3

    Kramizza, du behlver inte be om ursäkt, tanken har funnits hos oss att det kanske kan vara så. Jag är känslisg mot laktos och får vara lite försiktigt med mjölkprodukter. Skolläkaren trodde iof inte att det var det som var problemet, eftersom min dotter bla sa att pannkaka gick bra för magen....Men det skadar kankse inte att prova det i allafall!

    Är det krånligt att helt utesluta mjölk? jag menar med mat och sådant.

    Anna 84: Är ju också en bra ide, skulle kännas bättre att få sådan hjälp istället för att behöva ge medicin.

  • Amacor
    Äldre 4 Mar 20:29
    #4

    Min dotter som fyller 8 år i sommar har haft magkatarr 2 ggr, eller dom kallar det för navelkolik. Sök gärna på navelkolik så kommer du att få rätt bra läsning.
    Vår dotter har fått sin magkatarr i samband med hård träning, så första gången så slutade hon träna gymnastik helt (då tränade hon ca 10 timmar i veckan). I skolan är allt jättebra och hon älskar att vara där. Sen så nu efter ca 1 år så skulle hon börja träna gymnastik igen efter tjat från hennes sida, men nu i en annan form. Men hon fick ångest av att komma in i träningshallen trots att hon tyckte att den nya gympan var kul så började magen krågla efter någon vecka och det blev medicin igen och så fick hon sluta än en gång.
    Hon tränar tennis 2 gånger i veckan, men där mår hon bra.

    Båda våra döttrar är laktosintolleranta, det är inga problem att laga mat, det finns så bra ersättningsprodukter.
    Men är det inte laktos som är problemet så är det ju onödigt att testa, be att få en remiss till barnkliniken på ert sjukhus så kan de hjälpa er.

    Det blev rätt långt svar, hoppas du orkade läsa iaf hälften =)

  • Äldre 7 Mar 10:37
    #5

    Jag är också laktosintolerant så därför har vi laktosfria produkter hemma. Det är precis som vanliga produkter från mejerierna men innehåller inte laktosen då.

    Amacor här ovan har bra synpunkter tycker jag och det är ju enkelt idag att få göra överkänslighetsprover på barnen.

    Min son äter en del mat med vanlig mjölk i och det funkar bra, så länge han inte dricker den vanliga mjölken. Och så länge det inte är för mycket mjölkmat.

    Jag ska få mina två yngsta testade nu så jag slipper ta fler gräl med barnomsorgen runt vad jag tycker de ska äta och dricka och inte. Det blir också rätt dyrt att själv stå för kostnaden för den laktosfria mjölkdrycken då den kostar nästan 20 kr litern...

  • Äldre 7 Mar 13:52
    #6

    Hej du, Jag är ioförsej vuxen men finns några knep att lindra det ont vid magkatarr

    Drick Vichy Nouveau När hon har ont, Det lindrar smärtan
    Ta inte Ipren elr så utan Alvedon om det gör riktigt ont, ALvedon retar inte magsäcken på samma satt som Ipren Ibumetin å dem andra.

    (jag själv har Magkatarr pga stress)

    Vis minsta käning drick Vichy vatten. Kan ha det till Maten så blir det som en vana. (fick dessa råd från Sjukvårdsupplysningen)

    Men försök att minimera stressen gå upp lite tidigare på morron för att slippa stressa..
    Ta tagi i problemet med skolan direkt. Inge ide att vänta..

  • mina små kämpar
    Äldre 8 Mar 23:43
    #7

    min son är 9 år han hade först magkatarr som övergick i magsår han äter sedan i julas losec 40 mg om dagen, vilket är en ganska hög dos, han ska äta det i 5 v till sedan hoppas läkaren att det är läkt. han har fått detta pga den stress han utsattes för när han blev mobbad,

    det gäller att man försöker lösa de situationer där de blir stressade annars kommer katarrerna tillbaka igen

  • Needy
    Äldre 11 Mar 14:21
    #8

    neefyyfaannn usch stackars barn me magkatarr. *snyyft*
    Lycka till hörrni..ja vart deppig nu. Kram.

  • Wed 31 Mar 2021 14:03
    #9
    Giele skrev 2007-03-01 09:38:44 följande:

    Har precis kommit hem från skolläkaren efter ha varit där emd min dotters onda och krånliga mage. Ingen trevlig avslutning dirket. Hon sa att det troligtvis var magkatarr, orsakat av oro och spänningar i skolan. recept med zantac med sig hem. Det känns inte roligt, små barn som äter det, ännu ett barn i stressstatisktiken, ändå har man föröskt att INTE stressa, ta det lungt, inte bråka med sambon för mycket, försökt att itne vara tjatig på¨henne osv.

    Skolan är det lite krångel med, lite småtaskiga killar som retar tjejerna. I min dotters klass är dom bara tre tjejer, i lilettan, och några till i storettan. Dottern hamanr i mitten, de andra två tjejerna vill vara med henne, hels själva, klassiska problemet och det gör att hon blir ledsen och inte vet vad hon ska göra. Har som tur är en jättebra kontakt med lärare, de jobbar mycket öfr att det ska vara en bra stämmning i klassen.

    Är det nån mer med barn som är stressade eller oroliga? Man känner sig som en dålig förälder av stora m´ått just nu.

    Hur har ni gjort och vad kan man göra föra att hon ska må bättre?

    Kankse lite överkänslig, men men skrivit av mig lite iallafal.


    Hur gick det sen? Har en son med liknande!
Svar på tråden 7 åring med magkatarr