• Yllan

Hur väljer man förskola i england???

Hej!

Jag har precis flyttat till England (stamford) med min familj och ska bo här ett år. Finns det någon som kan ge lite bra tips ang. förskolor? Blir helt snurrig av alla varianter som finns och vad man ska välja! Vad liknar den svenska varianten bäst? Min son är 4,5 och jag vill främst att han ska komma iväg och leka med andra barn några timmar och lära sig lite engelska.

mvh ylva

• Svar på tråden Hur väljer man förskola i england???
  • sbalogun

beroende pa nar han ar fodd pa aret sa kanske han far ga i skolan.. och det ar ju gratis dessutom. Har borjar man skolan nar man ar 4 eller 5 ar gammal.

• Sassafrass

www.ofsted.gov.uk/

Här kan du knappa in din postkod och see skolor och preschools i närheten. Barn brukar börja förskolan när de är ca 3.5 år eftersom de får gå gratis ett visst antal timmar i veckan då. Vid 4.5 börjar många skolan i reception (typ förskoleklass). Om jag kommer ihåg rätt är det skolplikt från 5 år.

• Yllan

Tack för tipsen!
    Hittade till slut stans enda playgroup och han kunde börja direkt. Nu börjar undersökningen av lämplig skola till hösten...

• Rutiga Rutan

I de flesta counties (men inte överallt) så brukar själva ansökan till Primary School gå via ditt lokala Council (motsvarande kommunen i Sverige). Då brukar man få ange första, andra och tredje val och sedan blir man tilldelad en plats (fast man kan överklaga). Intagningsordningen (admission) brukar vara baserad på var man bor, ifall man har syskon på skolan etc. (varierar per council).

Stamford hör till Lincolnshire - så du kan alltid höra av dig till dem för att fråga. Det finns deadlines etc för ansökningarna. Hittade deras mailadress: schooladmissions@lincolnshire.gov.uk
    Websida: www.lincolnshire.gov.uk

Beroende på när din son är född så kanske han skulle gå i Primary School redan nu. Brytpunkten är 1 september. Min son är född i oktober 2003 och börjar skolan September 2008. Han är då nästan 5 år.

Lycka till och välkommen till england !

Svar på tråden Hur väljer man förskola i england???