• stina72

Ni som haft problem med acne och oregelbunden mens

Efter graviditeten så började jag med Cerazette. Iofs har jag bara ätit 1,5 karta men har haft mens 3 gånger redan
    Dessutom har börjat få mycket finnar

Grejen är den att jag inte får äta vanliga p-piller på grund av att jag drar runt på övervikt.

Ni som haft liknande problem med era preventivmedel. Vad har ni bytt till som fungerat bra?

BM sa till mig när jag skaffade Cerazette att man slutar och blöda helt ....sicket påhitt

• Svar på tråden Ni som haft problem med acne och oregelbunden mens
  • jossansstuff

Hej Stina,
    efter att jag inte ätit p-piller på ett par år och skulle börja igen ville jag testa minipiller istället. Kändes rätt att inte utsätta kroppen för en lika stor förändring som tidigare.
    Men gissa om jag fick problem. Mens varannan vecka och stora blemmor mitt i ansiktet. Jag som inte hade haft acne på det sättet sen jag gick på högstadiet typ. Pillren jag testade hette Exlutena och sedan var det även ett par andra varianter som jag inte kommer ihåg namnet på. Tycker jag känner igen Cerazette. Eftersom jag också väger mer än "genomsnittet" fick jag äta dubbel dos vilket också kändes skumt. Fick också höra massa positiva saker som att varannan person "slipper" mens helt och håller under tiden man äter minipiller.

Sluta med dom är mitt råd. Det är inte meningen att kroppen ska påverkas så. En av mina vänner fick dessutom i vuxen ålder rejäl acne och har fått stora ärr på kinderna som inte går bort.

Jag blev rådd att lära mig Billingsmetoden. Ett sätt att med hjälp av att kolla sitt sekret (låter kul eller hur!) kunna avgöra när man är säker eller inte. Används ofta i syfte av de som vill ha barn då du vet precis när du har ägglossning men kan likaväl användas i syfte att inte bli gravid. Lite bökigt men rätt intressant och du slipper proppa din kropp full med konstiga hormoner och annat. Hör efter med din barnmorska om du tycker det låter intressant. Hoppas det ordnar sig mvh Jossan

• stina72

Tack Jossan för ditt inlägg och tips.
    Jag tror inte den metoden passar mig eftersom jag efter graviditeten också fick så himla rikliga blödningar, innan jag skaffade Cerazette. Så jag skulle vilja ha något preventivmedel som minskar mina blödningar, gärna försvinner helt.

Men tack ändå för tipset

• helene306

Man kan få mellanblödningar av Cerazette och det brukar ta ca 3 månader innan man märker hur de funkar, så du kan bli av med mensen om du fortsätter, men det är ingen garanti att det upphör. Mens kan du ha ändå. Själv blev jag helt personlighetsförändrad av Cerazette och slutade tvärt efter 2½ karta.

F+H=D
  • annsing82

Jag fick Cerazette när jag inte vill ha p-piller. Men det funkade inte alls för mig. Tex som ni skriver: blödningar, finnar och personlighets förändringar.
    Har nu slutat helt med hormonella p-medel. Mår jättebra nu.

• lollan82

jag använder cerazette.. jag har blödningar lite då å då..har precis börjat på min 3 karta. Men ska låta det gå ca 1 månad till innan jag byter.. vil ge dem en chans då min kompis hade mens de 3-4 första månaderna.. inte alls regelbunden men nu har hon varit av med mensen i 2 år-..
    så jag håller ut.. mår inte sämre av dem.
    innan hade jag mercilon.. de skajag annars gå tillbaka till.

• annca

Jag började få blödningar först efetr 6 mån. Men då blödde jag 5 v i taget. Och fick massor av jättefinnar...

Fick Cerazette när jag ammade, men bytte tillbaka till vanliga piller så fort jag kunde. Är rejält överviktig, men det var inget som var något problem för att få först Cilest (som jag mådde dåligt av) opch sedan tillbaka till de som jag hade innan graviditeten, Desolett. (BMI 31)

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Ljusglimtar

Det där låter onekligen jobbigt. Men samtidigt tycker jag inte du ska ge upp hoppet än. Som regel brukar man säga att det krävs att man har ätit 3 kartor innan kroppen har vant sig. Dina extra blödningar bör alltså med största sannolikhet försvinna. Sen huruvida du inte kommer få någon blödning alls är svårt att uttala sig om. Men försök iaf härda ut ett tag till så blir det säkert bätttre!

Svar på tråden Ni som haft problem med acne och oregelbunden mens