• Anonym (ledsen)

Kan man på egen hand jobba upp sin självkänsla, må bättre, slippa känna sig allmänt ledsen? Eller behöver man hjälp? Och var hittar man den hjälpen?

Jag har mått dåligt under några år. Har alltid sagt att det beror på att jobbet, jag har fel jobb för mig, det är stressigt m.m. Nu har jag varit föräldraledig ett tag och tänkt mycket på mig själv och hur jag mår och hur mitt liv ser ut. Inser då att visst är jag på fel jobb och jag borde byta jobb och jobba med något annat. Men det är inte allt. Inser också att jag har fruktansvärt dålig självkänsla. Håller på och läser Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" och den har gett mig några aha-upplevelser. Jag sätter alltid mig själv i andra hand. Bryr mig fruktansvärt mycket om var andra tycker. Söker alltid bekräftelse från andra. På jobbet tyckte jag aldrig att jag gjorde något bra om ingen berömde mig. Jämförde mig alltid med andra. För att visa hur illa det är kan jag berätat att när jag låg på BB och födde barn så tänkte jag mer på min sambo än på mig. Oroade mycket för att han inte skulle hinna äta, att han skulle orka med. Jag blev igånsatt och av olika skäl stannade dom av förlossningen under natten så att jag skulle få vila så skulle dom köra igång det igen på morgonen och då var jag väldigt orolig för att min sambo inte skulle sova bra! Så här i efterhand så inser jag hur knasigt det var. Är det någon gång man ska få tänka på sig själv är det ju nu när man föder barn och ligger där med värkar. Men inte ens då kunde jag slappna av och koncentrera mig på mig själv. Kan tillägga att min sambo blev ledsen när jag berättade det för honom efter förlossningen. Han ville definitivt inte att jag skulle ha tänkt på honom i den situationen utan bara på mig själv. Han krävde verkligen inte någon uppmärksamhet från mig utan det sitter i mitt huvud.
    Jag inser ju att jag måste göra något åt detta för att må bra. Jag vill ha en bättre självkänsla, vara nöjd med mig själv. Vara lycklig och glad för det är jag inte så ofta. Jag är nog bara riktigt lycklig när jag är med min son.
    Idag känner jag ångest över hela min livssituation och vill förändra. Det finns mycket mer som jag inte tar upp här just nu.
    Det jag undrar över är; kan man förändra sin självkänsla på egen hand? Har någon blivit hjälp av självhjälpsböcker typ Mia Törnbloms Självkänsla nu? Jag läser den och gör övningar men efteråt känner jag men sen då? Hur går jag vidare, var gör jag nu?
    Har försökt komma ikontakt med kuratorn på vårdcentralen men det är så svårt att nå den personen. Han/hon verkar aldrig vara inne. Så jag misströstar lite. I mitten av sommaren ska jag börja jobba och jag känner en stor ångest över det. Söker andra jobb men det är inte så lätt att hitta något. Och innan jag ger upp mitt jobb och tar "vilket jobb som helst" så vill jag veta att jag gör det av rätt skäl. Jag vill göra ett aktivt val och inte fly för så känner jag nu. Jag vill bara fly från alla krav och stanna hemma för alltid. Kan tillägga att jag har ett arbetsledarjobb med mycket krav och ansvar och det känns mycket jobbigt just nu att gå tillbaks till det.
    Finns det någon här på FL som har några råd? Hur har du jobbat med dig själv och din självkänsla? Har du gått hos kurator? Hjälpte det? Andra synpunkter? Hur vet man om man är deprimerad för ibland undrar jag om det är det jag är?

• Svar på tråden Kan man på egen hand jobba upp sin självkänsla, må bättre, slippa känna sig allmänt ledsen? Eller behöver man hjälp? Och var hittar man den hjälpen?
  • Anonym (Linnéa)

Hej
    Jag känner igen mycket av det du skriver men jag har kommit en bit på väg.

Men bara att du skrivit det här inlägget är ett steg i rätt rikning, att du börjat fundera, att du vill ta tag i det. Uppenbarligen så mår du ju inte bra.

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral o tala om hur du mår. Det låter som om du skulle kunna vara deprimmerad o har varit det under en längre tid. Vänd dig först till en läkare inte till kuratorn.

Jag går i terapi en gång i veckan o det hjälper mycket men det kräver också mycket jobb.

Nu måste jag kila men jag hör av mig igen...

Kram

• Anonym (Linnéa)

Hej igen, inledningsvis skriver du att du tror att ditt dåliga mående beror på ditt jobb. Men det är nog inte så enkelt vilket du också skriver.

Det kan också vara så att det är ditt mående som gör att du inte trivs på ditt jobb. Själv har jag alltid skyllt på jobbet, men jag är beredd att hålla med min terapeut att orsaken inte är arbetet. Jag hade mått dåligt oavsett jobb.

Mina bästa år har varit då jag varit mammaledig med mina barn o jag vet vad ångesten över att börja jobba igen innebär.
    Jag hade också ett visst personalansvar o dt var väldigt stressigt.

Just nu är jag sjukskriven och ska börja arbetsträna till hösten. Men jag ska inte gå tillbaka till min gamla arbetsplats.

Har också läst "Självkänsla nu" o den är bra.

• Anonym (ledsen)

Tack Linnea för ditt svar. Jag har börjat inse att jag inte mår bra men det har tagit lång tid. Jag är van att klara mig själv, både privat och på jobbet så att inse att jag inte gör det, att jag behöver hjälp är tufft.
    Vet inte varför jag tycker det är svårare att ta kontakt med läkaren och inte kuratorn men jag eftersom jag inte får tag på kuratorn så ska jag försöka få tag på läkare på måndag.
    Får jag fråga om det i terapi via landstinget eller privat? Vet inte riktigt hur det fungerar

Det är som jobbigast just nu är när jag inser att jag inte är glad och lycklig som jag skulle vilja vara.

Jag satt häromdagen och läste igenom gamla dagböcker och det var skrämmande att läsa att jag har mått så här ganska länge men inte brytt mig, bara förtängt det. Det har varit nyttig att gå hemma under föräldraledigheten för nu har jag verkligen haft tid att tänka. Har inte kunnat fly från det.

• Anonym (ledsen)

Skrev mitt svar samtidigt som ditt
    Tror du har helt rätt. Jag hade mått dåligt oavsett jobb. Därför vill jag få hjälp innan jag byter jobb. Vill inte fly till ett annat jobb och må lika dåligt där.

Tack för dina svar. Ibland tvivlar jag på mig själv och hur jag mår men att läsa det du skrev stärkte mig.

• Anonym (Linnéa)

Jättebra att du tar tag i saken o planerar att ringa till läkarn på måndag. Jag håller tummarna!

Om du står på dig, är lite tuff, verkligen berättar hur du mår o kommer till en bra läkare så kan du få hjälp via landstinget.
    Att gå privat är ju väldigt dyrt.
    Själv går jag via landstinget o har gått i 2 1/2 år.

Jag gick o mådde dåligt i 10-tal år utan att egentligen förstå det, jag trodde det var så livet skulle vara. Men längst inne så visste jag att ngt var fel men jag tog inte tag i det, ungefär som du skriver.

Jag tror du tänker rätt ang jobbyte. Jag flydde till ett nytt jobb men det hjälpte ju inte, tvärtom.

Kram

• Anonym (Linnéa)

Hej

Är bara nyfiken...ringde du till ngn läkare igår? I så fall, hur gick det?

• Anonym (ledsen)

Hej
    Jag ringde idag på morgonen (sonen sjuk igår). Men ringde till kuratorn först. Det var det alternativet som kändes bäst för mig helt enkelt. Jag fick prata med en mycket trevlig kurator som tyckte det var bra att jag hade vågat ringa. Så jag fick en tid och ska träffa henne om ca två veckor. Det känns mycket bra faktiskt. Känner mig stolt över mig själv att jag äntligen vågar ta itu med detta. Är trött på att må dåligt och vill så gärna må bättre. Det är som du skrev i ett av dina svar; till slut tror man att det är normalt att må dåligt, att det är så man ska må. Föräldraledigheten har verligen gett mig tid att tänka och jag hoppas verkligen att jag kan göra något bra av detta.

Otroligt myckt tack till dig för att du tog dig tid och svarade på mitt inlägg. Känns skönt med lite stöd och förståelse.

• Anonym (Hjälpt)

DU kan absolut arbeta upp din självkänsla på egen hand men jag tror att det är svårt att hitta "rätt verktyg". Det bästa är nog att göra detta i samarbete med en kurator/terapeut. Jag har gått/går fortfarande hos en underbar männsiska som hjälpt mig att hitta grunden till mitt problem. Hon ser saker jag själv inte ser och jobbar mycket med energibalansering, healing mm mm. Jag tror att en terapeut med KBT (kognitiv beteende terapi) vore nåt för dig. Där lär man sig att vända negativa tankar till positiva och att bestämma sig för hur jag vill leva mitt liv nu...inte hur det har varit. Tror att det är jätteviktigt att rensa upp i det gamla för att kunna gå vidare. Vill tipsa dig om en bok som heter Rensa i röran. Det är feng shui tänk och den innehåller mycket läsvärt.

Lycka till!

• REA

Vad stark du är ts, nu är du på väg. :)
    Bra jobbat.

• hoppefossingen

Kände igen mig så mycket i ditt inlägg så jag tänkte jag skulle skriva några bra tips. Men såg att du fått jättebra råd och tips redan!

Du har tagit ett stort steg nu, och det kan bara bli bättre.

Lycka till!

Svar på tråden Kan man på egen hand jobba upp sin självkänsla, må bättre, slippa känna sig allmänt ledsen? Eller behöver man hjälp? Och var hittar man den hjälpen?