Kan man på egen hand jobba upp sin självkänsla, må bättre, slippa känna sig allmänt ledsen? Eller behöver man hjälp? Och var hittar man den hjälpen?
Jag har mått dåligt under några år. Har alltid sagt att det beror på att jobbet, jag har fel jobb för mig, det är stressigt m.m. Nu har jag varit föräldraledig ett tag och tänkt mycket på mig själv och hur jag mår och hur mitt liv ser ut. Inser då att visst är jag på fel jobb och jag borde byta jobb och jobba med något annat. Men det är inte allt. Inser också att jag har fruktansvärt dålig självkänsla. Håller på och läser Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" och den har gett mig några aha-upplevelser. Jag sätter alltid mig själv i andra hand. Bryr mig fruktansvärt mycket om var andra tycker. Söker alltid bekräftelse från andra. På jobbet tyckte jag aldrig att jag gjorde något bra om ingen berömde mig. Jämförde mig alltid med andra. För att visa hur illa det är kan jag berätat att när jag låg på BB och födde barn så tänkte jag mer på min sambo än på mig. Oroade mycket för att han inte skulle hinna äta, att han skulle orka med. Jag blev igånsatt och av olika skäl stannade dom av förlossningen under natten så att jag skulle få vila så skulle dom köra igång det igen på morgonen och då var jag väldigt orolig för att min sambo inte skulle sova bra! Så här i efterhand så inser jag hur knasigt det var. Är det någon gång man ska få tänka på sig själv är det ju nu när man föder barn och ligger där med värkar. Men inte ens då kunde jag slappna av och koncentrera mig på mig själv. Kan tillägga att min sambo blev ledsen när jag berättade det för honom efter förlossningen. Han ville definitivt inte att jag skulle ha tänkt på honom i den situationen utan bara på mig själv. Han krävde verkligen inte någon uppmärksamhet från mig utan det sitter i mitt huvud.
Jag inser ju att jag måste göra något åt detta för att må bra. Jag vill ha en bättre självkänsla, vara nöjd med mig själv. Vara lycklig och glad för det är jag inte så ofta. Jag är nog bara riktigt lycklig när jag är med min son.
Idag känner jag ångest över hela min livssituation och vill förändra. Det finns mycket mer som jag inte tar upp här just nu.
Det jag undrar över är; kan man förändra sin självkänsla på egen hand? Har någon blivit hjälp av självhjälpsböcker typ Mia Törnbloms Självkänsla nu? Jag läser den och gör övningar men efteråt känner jag men sen då? Hur går jag vidare, var gör jag nu?
Har försökt komma ikontakt med kuratorn på vårdcentralen men det är så svårt att nå den personen. Han/hon verkar aldrig vara inne. Så jag misströstar lite. I mitten av sommaren ska jag börja jobba och jag känner en stor ångest över det. Söker andra jobb men det är inte så lätt att hitta något. Och innan jag ger upp mitt jobb och tar "vilket jobb som helst" så vill jag veta att jag gör det av rätt skäl. Jag vill göra ett aktivt val och inte fly för så känner jag nu. Jag vill bara fly från alla krav och stanna hemma för alltid. Kan tillägga att jag har ett arbetsledarjobb med mycket krav och ansvar och det känns mycket jobbigt just nu att gå tillbaks till det.
Finns det någon här på FL som har några råd? Hur har du jobbat med dig själv och din självkänsla? Har du gått hos kurator? Hjälpte det? Andra synpunkter? Hur vet man om man är deprimerad för ibland undrar jag om det är det jag är?