• Mirakelkaka

Hundgård? Vad tycker du om det igentligen?

Vad tycker du om hundgårdar?
    Varför har du en? El varför inte?

jag har ingen pga av att jag tycker att det är slött, som om det är enkelt att sätta ut hunden och skita i promenaden.
    Hunden skäller, ut med den i hundgården den kälslan får jag. ska aldrig ha hundgård.

Skrev även på när jag köpte min hund att han inte ska sitta i hundgård eller lina.

• Svar på tråden Hundgård? Vad tycker du om det igentligen?
  • listo

En del hundar/raser trivs bäst ute, och då ser jag inga problem med hundgård.
    Här uppe i norr t.ex. så finns det ju en del draghundar, det är hundar som inte främst används som sällskapdjur utan mer i arbetssyfte. Många gånger är dessa hundar varken intresserade eller tränade att vara inomhus, de mår helt enkelt bäst i hundgård.
    Men det är naturligtvis aldrig okej att sätta hund i hundgård eller lina p.g.a slöhet, för att man inte känner för att rasta...

• Mirakelkaka

Ja draghundar förstår ja, för dom kan och klarar bo ute dynget runt och dom tivs bra i kylan. Men sällskashunden, familjehunden...

• mini97

En hundgård är ett ypperligt alternativ när man åker och handlar eller så istället för att vara inne. Lika när hundarna inte vill vara inne på nätterna.
    Men en hundgård skall bara vara tillfällig förvaring, hundarna skall inte sitta där dag och natt. utan under kortare tid. Och hundarna skall inte sitta och skälla i hundgården det är det värsta jag vet.
    Vi har inte hundgård ännu men kommer att skaffa en till sommaren.

• Caliza

Vi brukar ha våran hund i lina på tomten, men bara då vi oxå är ute på tomten. För vi har inget staket o kan inte ha honom lös, för då springer han iväg Flört Vi tycker inte han ska behöva vara inne om vi ändå är ute.
    Men han e inte i lina istället för promenader, utan alltid promenader !!!!

• Mirakelkaka

Ja okej jag fårstår er, men dom som har det för att slippa gå ut av slöhet borde inte få ha hund. För mig fungerar det bra utan, pga av att jag har en lydig kulle och bor på landet så har går lös på gården och ängsmark.

• ixxia

mini 97!! precis så tänker jag med. eller när man har barnkalas och man inte vill att alla hundarna skall springa omkull barnen på gräsmattan, då kan man slänga in högen av hundar där ;)
    annars e ja emot det!

• mini97

Hundgården eller linan får ej ersätta daglig aktivering av hunden. Det är ungefär samma sak som att låta hunden vara inne hela dagarna och bara få gå ut och kissa och bajsa utanför dörren.

• Shagwell

Som hundägare OCH granne till en med hundgård säger jag NEEEEEEEJ!
    På landet är väl ok men inte i tätbebyggt område..då ska man veta att hunden har som vana att vara tyst.
    Hundgård/rastgård är väl bra som ett komplement fär hunden när den ändå är själv, den kan få frisk luft och kanske händer det nå´t intressant ute på gatan att titta på istället för att ligga inne och pösa men som sagt, hundgård är ok så länge det inte är min granne som har den

• enlitenbitkaka

Hundgård är OK så länge man använder den på rätt sätt! Alltså inte låta hunden vistas i den 24h/dygn eller hela dagarna från det husse/matte går upp tills dem lägger sig.

Hundgård är en bra lösning när man ex. är på jobbet, är och handlar... Tiden hunden spenderar i gården är inte det viktiga, det är hur mycket motion, aktivering, kärlek och stimulans den får utöver det som är viktigt.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Rigmor Mortis

När min hund var ung hade vi en hundgård där han satt ibland (absolut inte hela dagarna dock, utan några timmar i taget). Han ÄLSKADE den, det gick knappast att promenera förbi den med honom utan att han skulle in.. där låg han och myyyyste (han var givetvis bara där när vädret var behagligt) och spanade på omgivningarna. Tyvärr kom det dit ett gäng jävla äckliga små skitungar en gång och slängde sten på honom (ja, vi sprang ut när vi hörde att han skällde men uppenbarligen var vi för sena - trots att det gick MAX en minut), och en sten måste ha tagit så illa så han blev livrädd för hundgården. Gick aldrig att få ut honom där igen, så vi monterade ner och sålde den.

Svar på tråden Hundgård? Vad tycker du om det igentligen?