• Emeraldy

Göra om guld?

Jag har en del guldsmycken som ligger och skräpar i smyckeskrinet. Jag använder dem aldrig, och har funderat på att lämna in dem. Mina smycken är i gult guld och jag skulle vilja ha en ring i vitt guld.

Hur fungerar det när man lämnar in smycken hos en guldaffär? Får man lika mycket guld tillbaka?

Någon som har gjort det och vet hur det fungerar? Jag vet inte ens riktigt vad jag undrar över, mer än hur det går till!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Göra om guld?
  • Johje

Ska du sälja guld så är det bästa att gå till Pantbanken där får du mest betalt. Jag var runt och frågade och det skilde rätt mycket, iaf för 5 år sedan.

• Emeraldy

Aha... Det tänkte jag inte ens på. Kanske ska kolla upp det först då. Tänkte nog inte i termerna "sälja" utan mest "byta" men det är såklart att man vill ha så bra som möjligt för dem, så jag kan få en fin ring

• SeTa

Guldsmeden betalar en viss peng/gram guld du lämnar in. Hur mycket är olika, men det är bara till att ringa runt. Jag tror inte du får samma mängd vit guld tillbaka. Guldsmeden gör ju detta för att gå med vinst.

• Johje

Lämnar du in guld till en guldaffär så smälter de ner guldet och du får typ 65 kr grammet eller så, du byter alltså inte guld mot guld. Säljer du det till Pantbanken så får du kanske 70 kr grammet eller mer, kommer inte ihåg!

• Johje

Ha inte förstår hopp.

Jag lämnade in min vigselring och förlovningsring plus ett gammalt halsband och jag fick 800 kr för alltihopa om jag inte missminner mig totalt!

• blonde redhead

Det är ganska svårt att sälja guld hos en gulaffär (undrar om de ens köper in) och går det så får man aldrig lika mycket för dem som de är värda. Pantbank kan ge ganska bra med pengar, men man kommer sällan upp i värdet de verkligen är värda.

Hittar du en guldsmed så kanske de vill köpa eller byta med pengar imellan.

• Emeraldy
    Trist. Jag trodde jag skulle bli jätterik nu när jag bestämt mig för att lämna in/sälja/byta mina gamla guldsmycken

Får nog fundera lite mer på hur jag ska göra...
  • Egensinnig

Hallå där! Jag har lämnat in guld 2 ggr hos 2 olika guldsmeder i Gbg och de har gjort nya smycken och bara tagit betalt för arbetet eftersom jag hade eget material. Så gå till en riktig guldsmed som tillverkar smycken o inte en vanlig guldaffär.
    Då får du använda ditt eget guld som material.
    Sälj inte för 65 kr grammet - det var det sämsta jag hört. Här i Gbg kan man få 100 kr/g i alla fall

• Indianica

Jag har en kompis som lämnade in hos någon som smälte guldet och gjorde om smycket enligt önskemål, det var nästan gratis, i Finland iofs, men det går säkert göra här också

• Havsblomma

Jag har använt rött guld som jag redan hade som inbyte och fått ett smycke i vitt guld tillbaka mot arbetskostnad och ett tillägg för prisskillnaden mellan rött och vitt guld (vitt guld är dyrare).

Jag vet inte var du bor men jag anlitade i alla fall Vasastans Guldsmedja i Stockholm (ligger på Sveavägen).

Svar på tråden Göra om guld?