• Anonym (Klipklapp)

Jag har ont av mitt förlossningsklipp, kan man få ersättning för det? Fler som känner av detta efter 1,5 år???

Blev klippt vid förlossningen, några stygn gick upp men det läkte okej ändå utan att de sydde om det. Kände inget obehag av det. En liten "knuta" blev det där det gått upp.

Senaste månaden har det börjar ila/dra i klippet hela tiden. Ungefär som man har molande huvudvärk/tandvärk. Sträcker i det & känns allmänt obehagligt! Hela tiden. Både när jag är stilla & rör på mig.
    Tycker hela den sidan klippet är på är hårdare än den andra sidan.

Ska naturligtvis gå till gyn med detta, men undrar om det finns fler som har det såhär & om era ärr isåfall känns mer långt efter?  har någon fått ersättning eller nån typ av sveda ersättning. Tänk om det aldrig blir bra??

• Svar på tråden Jag har ont av mitt förlossningsklipp, kan man få ersättning för det? Fler som känner av detta efter 1,5 år???
  • Anonym (ersättning)

jag fick ersättning, men de var direkt efter min förlossning då jag hade en 3:e gradens förlossningsskada. Det handlade inte om nån stor summa direkt, fick ut ca 900 kr har jag för mig! Vet inte hur det är efter så lång tid efter förlossningen däremot.

• Yoko

Vet att man ibalnd kan få ersättning via Patientskadeförsäkringen om man fått skade vid sjukvård. Det kan en kurator informera om. Försäkringen gäller dock inte för skador eller biverkningar som är förväntade eller vanliga. riskaen är väl att man är öm i ett ärr kan räknas som en förväntad biverkan.

Men hör med din läkare alternativt kurator.

• Anonym (Klipklapp)

Vet att man kan få 1000kr om man hade försäkring, men det hade inte jag.
    Jag ville att de skulle sy om det men de tyckte inte det var nödvändigt, & iåförsig hade det troligen inte hjälpt mot ömheten/obehaget.
    Ersättning: Hade du försäkring eller var det från pat.försäkringen?

Det går ju bra & ha sex & osv så det är inte problemet. Får höra med gynläkaren om jag ser "normal" ut eller om det har blivit nåt fel när de inte sydde ihop det som gått upp.

En bifråga...klipps/spricer man lättare & på samma ställe om man gör en vaginal förlossning till???

• Anonym (kände)

Jag har haft det som du. Kunde knappt ha sex. Hade det ibland, men det gjorde ont eller i varje fall kändes obehagligt. 1,5 år efter klippet blev jag gravid med barn nr 2. Den förlossning var normal och behövde inte sys efter heller. Med tiden försvann det onda och klippet efter första barnet kändes inte alls. Jag har inte haft några problem med mitt klipp efter att det andra barnet föddes. Det varkar som om det tar lång tid. För mig tog det nästan tre år efter klippet innan jag kände mig som vanligt och kunde njuta av sex igen.

• Anonym (ersättning)

Jag hade försäkring, den trygg hansa försäkringen - mamma - barn eller vad den heter

Svar på tråden Jag har ont av mitt förlossningsklipp, kan man få ersättning för det? Fler som känner av detta efter 1,5 år???