• Splach

Köp inte kranar på Ikea Jula etc..

Idag hade vi hit en rörgubbe som installerade våran kran, ha förklarade för oss om kranarna som finns på Ikea jula mm "billighetskranarna" som han kallade dom..

Han berättade att dom hade lyckats förhandla så att dom inte blir ersättningskyldiga utifall en sådan kran börjar läcka etc, eftersom dom flesta av dom kranarna går sönder någon gång, vilket resulterade i att dom flesta rörfirmor inte vill installera sådana kranar, och då blir utan många kunder mm eftersom att många faktiskt köper sina kranar på just Ikea Jula eller rusta etc, så har dom förhandlat så att dom inte blir ersättningskyldiga för sådana kranar..

Dessa kranar är det ju även oftast 2års garanti på, och vist går dom sönder inom 2år så skickar ikea etc en ny kran, men sedan om den går sönder efter 2½år så finns inga resvervdelar att köpa, och då får man lov att köpa en helt ny kran..

därför rekomenderade han att man la ut några hundralappar med och köpte en kran av ett känt märke som det finns resvervdelar att köpa till vid dom flesta rörfirmor eller dom som säljer tillbehör..

Vi hade köpt en kran från Ikea, och han hade inte ens verktyg så han kunde installera den kranen, han hade aldrig sett något liknande sa han, dessutom visade han oss kvaliten på "rören" som följde med, riktiga kopparör skruvar sej bara om man försöker vrida dom, dessa rör vred ihop sej som en knut ungefär..

Vi köpte självklart en annan kran, av ett litet kändare märke som han installerade!

Tänkte bara Varna er andra som kanske går i tankar på att köpa kranar etc..

• Svar på tråden Köp inte kranar på Ikea Jula etc..
  • Lorina

När vi renovera badrummet och toan så sa vår rörmokare samma sak, så vi köpte oxå ett känt märke. Är sååå nöjda än så länge!

• Sara och Co

ok, tack för tipset.

vilka märken e bra, då?

• cicci85

Kolla på tex ahlsells, där har de alla bra märken.

• Vädtkustmamma

Klart han sa så för då fick han ju sälja sin egna!

• Severus

Har hört det av flera.
    Vår rörmokare till bygget(han säljer inga kranar) sa att vi skulle undvika vissa billiga alternativ.

• Splach
    Vädtkustmamma skrev 2007-03-02 20:07:08 följande:
    Klart han sa så för då fick han ju sälja sin egna!
    vi köpte inte av han, utan vi åkte iväg och köpte en annan affär och han kom tillbaka och installerade den sen..
    Så det är inget säljar knep från hans sida..
  • Zweet

Våran rörmokare sa samma sak (som dessutom är en nära vän) så det blev bra kranar från mora istället!

mina barn är mitt allt!
  • wic gbg

Jag köpte min diskbänk på IKEA och den är ursel, går inte att polera upp som man är van vid.
    Trist, men nu får den sitta ett tag.

• komp

Å vilken tur att jag såg de här inlägget,för i morgon ska vi åka till ikea och tänkte att när vi ändå va där skulle vi kolla på en ny kran.
    Vi har faktiskt oxå tänkt att köpa från jula,men sa att vi åker till ikea ist.
    TACK så mycket för tipset.

Svar på tråden Köp inte kranar på Ikea Jula etc..