• Splach

Köp inte kranar på Ikea Jula etc..

Idag hade vi hit en rörgubbe som installerade våran kran, ha förklarade för oss om kranarna som finns på Ikea jula mm "billighetskranarna" som han kallade dom..

Han berättade att dom hade lyckats förhandla så att dom inte blir ersättningskyldiga utifall en sådan kran börjar läcka etc, eftersom dom flesta av dom kranarna går sönder någon gång, vilket resulterade i att dom flesta rörfirmor inte vill installera sådana kranar, och då blir utan många kunder mm eftersom att många faktiskt köper sina kranar på just Ikea Jula eller rusta etc, så har dom förhandlat så att dom inte blir ersättningskyldiga för sådana kranar..

Dessa kranar är det ju även oftast 2års garanti på, och vist går dom sönder inom 2år så skickar ikea etc en ny kran, men sedan om den går sönder efter 2½år så finns inga resvervdelar att köpa, och då får man lov att köpa en helt ny kran..

därför rekomenderade han att man la ut några hundralappar med och köpte en kran av ett känt märke som det finns resvervdelar att köpa till vid dom flesta rörfirmor eller dom som säljer tillbehör..

Vi hade köpt en kran från Ikea, och han hade inte ens verktyg så han kunde installera den kranen, han hade aldrig sett något liknande sa han, dessutom visade han oss kvaliten på "rören" som följde med, riktiga kopparör skruvar sej bara om man försöker vrida dom, dessa rör vred ihop sej som en knut ungefär..

Vi köpte självklart en annan kran, av ett litet kändare märke som han installerade!

Tänkte bara Varna er andra som kanske går i tankar på att köpa kranar etc..

• Svar på tråden Köp inte kranar på Ikea Jula etc..
  • Soffen

Önskar jag visste detta för 1½ år sen då vi renoverade köket. Vår kran från IKEA har minsann gått sönder. Men vi ska få en ny på garantin. Frågan är väl hur länge den håller nu då...

• Nemone

vi köpte en på ikea och den lossnade och ramlade isär ....
    sen köpte vi en på biltema och den håller 4 år senare! knasigt.

Tro på Gud men lås din bil.
  • Euphorbia

man får vad man betalar för, det är bara att välja om man vill byta packningar eller kran regelbundet, för packningarna i en dyr kran håller väl lika länge ungefär som en billig kran...

Det är inte "den dyra" kranen som kostar mest, det är rörmokaren.

• Splach
    Euphorbia skrev 2007-03-02 23:30:37 följande:
    man får vad man betalar för, det är bara att välja om man vill byta packningar eller kran regelbundet, för packningarna i en dyr kran håller väl lika länge ungefär som en billig kran...Det är inte "den dyra" kranen som kostar mest, det är rörmokaren.
    el packningar i en billig kran sitter oftast inte lika bra, vilket gör att dom måste skruva åt hårdare och då är risken att det går sönder större, särskilt om det inte är bra kvalite
  • Modesty2000

FM Mattsson är rörmokarnas favoritmärke och du får bra kvalitet. Däremot VARNING för diskbänksblandare med munstycke och slang som kan dras ut från huvudenheten. Våran gav oss en vattenläcka trots att den var mindra än 2 år gammal och killen på Folksam bara suckade o skickade Anticimex...han var van.

• Venusmannen

Jag tycker inte man kan dra någon generell linje över att alla kranar som säljs av IKEA, JULA m.fl. skulle vara dåliga. Riktigt så enkelt är det inte.

Vi har både märkeskranar och lågpriskranar och de fungerar bra allihop.

Tyvärr så är det ju så att många hantverkare ömmar så hårt om sitt och sina leverantörer att de inte alltid kan se helt "objektivt" på det.

Lågpriskranarna är ju ofta så billiga att det aldrig är aktuellt att reparera dem, utan man köper helt enkelt en ny. Det är ju inte heller billigt att ta ut en rörmokare för att byta en packning med alla de debiteringar de gör.

• Splach
    Venusmannen skrev 2007-03-05 09:20:58 följande:
    Jag tycker inte man kan dra någon generell linje över att alla kranar som säljs av IKEA, JULA m.fl. skulle vara dåliga. Riktigt så enkelt är det inte. Vi har både märkeskranar och lågpriskranar och de fungerar bra allihop. Tyvärr så är det ju så att många hantverkare ömmar så hårt om sitt och sina leverantörer att de inte alltid kan se helt "objektivt" på det.Lågpriskranarna är ju ofta så billiga att det aldrig är aktuellt att reparera dem, utan man köper helt enkelt en ny. Det är ju inte heller billigt att ta ut en rörmokare för att byta en packning med alla de debiteringar de gör.
    eftersom alla rörmokare eller vad det nu heter har gått ihop och fått tillstånd att göra ett speciellt avtal vad det gäller just dom kranarna, där dom avsäger sej allt ansvar ifrån dom om dom skulle gå sönder etc, så tycker jag att det säger en hel del om just dom kranarna..
  • Venusmannen

Jag förstår inte riktigt hur du menar?
    Har jag köpt en kran hos exempelvis IKEA, så är det väl självklart att jag vänder mig till dem om den går sönder..
    Det kan ju inte rörmokaren som installerade den stå för..

Jag vet inte om du har installerat många kranar?
    Jag har som sagt installerat båda typerna, och så mycket skiljer det inte. Jag skrev mitt inlägg för att jag tycker du är för generell i din bedömning. Ett företag som IKEA har inte en produkt i sitt sortiment om den inte säljer ganska stora volymer.

• Splach
    Venusmannen skrev 2007-03-05 11:50:20 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du menar?Har jag köpt en kran hos exempelvis IKEA, så är det väl självklart att jag vänder mig till dem om den går sönder..Det kan ju inte rörmokaren som installerade den stå för..Jag vet inte om du har installerat många kranar?Jag har som sagt installerat båda typerna, och så mycket skiljer det inte. Jag skrev mitt inlägg för att jag tycker du är för generell i din bedömning. Ett företag som IKEA har inte en produkt i sitt sortiment om den inte säljer ganska stora volymer.

nej klart man vänder sej till dom man köpt kranen ifrån..
    Men saken med dessa kranar som är billigare, är att dom oftast inte går att installera så pass att dom inte börjar läcka, läckan är en tidsfråga som kan komma närsom, och börjar dom att läcka pg av installationen så blir det rörmokarens fel..

Kollar man dessutom på kvaliten på dom billigare kranarna så förstår man att dom inte är "säkra" det är inte koppar rör utan bara en kopparbeläggning..

Klart kranarna säljer, jag viste tex inte om detta innan och hade ju köpt en kran därifrån, dom är ju billiga och verkar bra och ser snygga ut, dessutom köper man ju helst allt från samma ställe och många köper kranar från just Ikea etc..

Och som jag nämnde innan, IKEA ger 2års garanti, går kranen sönder inom 2år så får man en nu, men efter 2år och 1 månad får man ingen ny kran, och heller går det inte att få tag på reservdelar utan då får man vackert gå och köpa en helt ny kran..

FM Mattsson tex har reservdelar lite överallt, en ny packning kan du gå och köpa på hoganders om du vill, dessa reservdelar finns även om 2år eftersom det är standard..

• Venusmannen

Jag tycker fortfarande att du överdriver, och snedvrider en del.

Du skriver "Men saken med dessa kranar som är billigare, är att dom oftast inte går att installera så pass att dom inte börjar läcka.."

Jag har installerat flera stycken från IKEA, Biltema, Silvan och det är ingen av dem som läcker. De är inte svårare att installera en en kran från FMM eller Mora.

Du skriver "Kollar man dessutom på kvaliten på dom billigare kranarna så förstår man att dom inte är "säkra"

Vad menar du med "säkra"? Jag kan inte säga att rören skulle vara sämre hos den ena eller andra tillverkaren. Många levereras idag dessutom med en smart PEX-anslutning (plastslang).

Sedan undrar jag hur många det är som själva ger sig på att reparera en trasig kran. Jag tror de flesta då väljer att ringa sin rörinstallatör, som ju självfallet gladeligen svänger förbi och byter något, och debiterar. Ofta mer än vad en ny kran kostar..

Det är ju bra att det på marknaden finns både högkvalitetsprodukter och lågprisalternativ, så kan man ju själv välja. Att alla lågprisalternativ på kranar skulle vara så dåliga som du vill få det till, det håller jag inte med om.

• Mogika

Min man är rörmokare och han avsäger sig allt ansvar om kunden promt ska ha en billig, typ ikea blandare! Samma med alla andra firmor som vi känner till iaf!

Vi ska bli mamma och pappa!
  • AbsoluteCilla

vi tänkte köpa en från ikea när vi gjorde om köket men blev varnade av våran rör gubbe så det blev en FM Mattsson är super nöjd. Billigt är inte alltid bäst.

• JennyCB

Jag köpte på Bauhouse.  Sen fick vi köpanya koppligar för det var inte standard mått på rören

ღ ♥ ღ(¯`°?.¸ Älskade Lukas ¸.?°´¯ )ღ ♥ ღ
  • Venusmannen

Det är väl klart att rörinstallatörerna helst säljer sina egna produkter och tjänar så mycket pengar som möjligt..

• Mogika

Fast det är ju inte ägarna av t.ex Dahl som kommer och installerar kranen hos dig när du anlitar en rörmokare..

• AnneSophie
    Venusmannen skrev 2007-03-05 13:37:27 följande:
    Det är väl klart att rörinstallatörerna helst säljer sina egna produkter och tjänar så mycket pengar som möjligt..
    Ja, det där är väl inte så svårt att lista ut... Hantverkar brukar föredra att sälja produkter via sin firma tex.
    Mina föräldrar gjorde om sitt badrum, och enda sättet att få dit en rörläggare var om dom köpte hela badrumsinredningen från rörläggarfirman (det var likadant på alla firmor). Betydligt dyrare än på andra ställen och kvaliten var absolut inget att hurra över (och dom hade tom problem med kranen...ooops).
    När vi gjorde om köket så ville elektrikern först bara sätta dit uttagskontakter som hans firma sålde, fyra gånger dyrare än kontakterna från tex K-Rauta. Dom var exakt likadana. Helst jobbade han också med "sina" spotlights, även dom betydligt dyrare, ect etc.
    Det är ett utmärkt sätt att tjäna pengar.

Sedan finns det bra och dåligt inom de flesta märken. Vi har en IKEA-kran i köket, inga problem, och en Mattson i badrummet, inga problem där heller.
    You are like a bunch of drunken monkeys with chainsaws!
  • Venusmannen

Mogika,
    Vad menade du nu?
    Rörinstallatören köper ju sina FMM-kranar hos ex Dahl/Ahlsell eller någon annan grossist, och sedan säljer han ju de vidare till mig som villaägare. Med mycket rejäla påslag.

• Mogika

Tänkte mer på att du skrev deras egna produkter.. tolkade det nog för bokstavligt! Njae, rejäla påslag skulle jag väl inte säga, men självklart, det är ju som med precis allt annat, ica köper in sina tomater till ett pris och säljer för ett annat.. Men sen är det så att rörmokarna vill kunna lämna garanti och själva tycka dom gjort rätt för kunden, så det är mycket därför dom avsäger sig allt ansvar vad gäller billiga blandare. Inta bara för om en packning behöver bytas, utan om det vill sig så illa att det blir en ordentlig vattenskada så kostar det företaget massa i sin försäkring att komma och fixa och stå för allt som tillkommer. Sen har typ ikeas blandare blivit bätter, men dom är fortfarande för dåliga för att nån firma vill ta på sig garantin för dom.

• Kålrot

Vi har en kran från Jula och dem fungerar utmärkt än så länge.
    Men man brukar ju få det men betalar för, så vi får väl se...
    (Vi har installerat den själva, förresten.)

• The Boss

Som svar till dig " köp inte  kranar på ikea" vill jag bara säga att för 10 år sedan installerade vi ett nytt badrum med inventarier från Ikea där tvättställs blandaren inköptes också där, men badkars blandaren inköptes, som en engrepps blandare från Mora
    Den senare började droppa efter 2,5 år. Ikea blandren är fullt intakt efter 10 år
    Så ja vet inte om jag häller med om ditt inlägg
    The Boss

Svar på tråden Köp inte kranar på Ikea Jula etc..