• maadicken

hur ofta bajsar era nyfödda??

jag har en liten kille som har bajs i blöjan så gott som varje gång jag byter den.
    oftast är det bara lite lite, som en liten fis kanske.

innan jag åkte hem så sa dom till mig att jag inte skulle vara orolig om han inte bajsade varje dag, men ska jag kanske bli orolig när han bajsar såhär ofta istället??

jag är inte alls den oroliga typen, men jag börjar ju fundera....

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel är här~~ * 070222*
  • Svar på tråden hur ofta bajsar era nyfödda??
  • Rosalia

Jag vet inte om han har svårt att få ut det, det är ju inte hårt alls när det väl kommer ut! Jag förstår faktiskt inte riktigt. Har provat utesluta det mesta ur min kost, för att sedan återinföra det igen eftersom att det inte blivit någon skillnad. Är lite ledsen över detta och har nu börjat ge honom lite ersättning i direkt anknytning till amningen.

Tonx: Har du något förslag på hur jag kan hjälpa honom att bajsa oftare? Det märks att han lider...

• sicksack

Rosalia: Så hade vi det med vår son med. Men när han började få vanlig mat så släppt det.

ofiffiga hoppetossan: Jag byter blöja när jag tycker det gått länge sen sist. Oftast blir det när hon bajsat, hon bajsar ju så ofta. På natten byter inte jag om det inte kommit bajs och det gör det nästan aldrig.

• Rosalia

Okay Tonx, då hoppas jag att det är det samma för min lille Plutt. När började du med riktig mat? Känns ibland som om jag plågar honom med amningen...

• Susidus

Ofiffiga hoppetossan:
    Min dotter bajsade konstant första tiden. Ibland bara små fisar men alltid lite gult/grönt/brunt i blöjan. Jag tog för vana att byta vid varje amning... Ammade först, böt blöja, erbjöd sedan andra bröstet... Så var det dygnet runt i 2 månader och sedan, helt plötsligt, började hon bajsa bara 1 gång om dagen (men då destå mera...).

• SusanneSJ

Min son helammas och han har bajsat ca 5-6 ggr/dag ända fram till förra veckan då han istället "dragit ner" på det till 2-3 ggr/dag.

BVC här säger att det är lika normalt för ett barn som äter bara bröstmjölk att bajsa 10 ggr/dag som en gång var 10:e dag!!

• Förhoppningar

I början var min dotter lika dan. Hade bajsat varje gång det var dags att byta - typ 8 ggr/dygn eller så. Nu är hon 5,5 mån och bajsar var 3 dag eller så, och har gjort det sedan hon var 2-3 mån.
    Det finns inget "normalt" i hur ofta bebisar bajsar. Allt mellan 10 ggr/dag till var 10:e dag är normalt.
    Så oroa dig inte. På BB sa de till oss - så länge tösen kissar varje dag är allt som det ska.

• Tonx
    Rosalia skrev 2007-03-03 21:51:31 följande:
    Jag vet inte om han har svårt att få ut det, det är ju inte hårt alls när det väl kommer ut! Jag förstår faktiskt inte riktigt. Har provat utesluta det mesta ur min kost, för att sedan återinföra det igen eftersom att det inte blivit någon skillnad. Är lite ledsen över detta och har nu börjat ge honom lite ersättning i direkt anknytning till amningen.Tonx: Har du något förslag på hur jag kan hjälpa honom att bajsa oftare? Det märks att han lider...
    Vår dotter hade problem att få ut bajset trots att det var löst.
    Vi började EC:a vid 2 månader, och då fick hon mycket lättare att bajsa. Både bajset och gaserna kom ut ordentligt.
    EC är alltså att man låter bebisar kissa och bajsa nån annanstans än i blöjan, t.ex handfatet, pottan eller toan.
    Man håller bebisen under låren och lutar bebisens kropp mot din egen så den får stöd, så bebisen sitter i hukställning i luften. Det ger en naturlig position och bajset får hjälp av tyngdlagen att komma ut. Du behöver för all del inte ta av blöjan om du inte vill, bara att sätta bebisen i en upprätt hukande ställning kan hjälpa!
    Massage på magen var också bra!
    Ibland använde vi termometer när det var riktigt stopp, men det ska man vara försiktig med.

Och snälla, om ni tycker att det är sjukt och barnmisshandel eller vad det nu är att låta en 2-månaders bajsa på toaletten, så kan ni väl vara vänlig att hålla det för er själva. Jag orkar inte ta mer skit för det just nu.
    Nova 051008 Bebis BF 071021
  • Hatter

Tonx: Wow...du sparar nog en förmögenhet i blöjor!

• Tonx
    Hatter skrev 2007-03-03 22:17:53 följande:
    Tonx: Wow...du sparar nog en förmögenhet i blöjor!
    Ja, första månaden sänkte vi antalet använda blöjor per dygn med ungefär hälften.
    Och från att hon varit 6 månader så har det gått åt 1-2 blöjor per dygn.
    Nova 051008 Bebis BF 071021
  • Filifjonkan1

När min dotter var 1-3 veckor så hade vi "bajs-shema" till henne...och här om dan hittade jag det...genom snittligen så bajsade hon runt 17 gånger per dag! INTE kul

• maadicken

det var skönt att höra att det var fler som har "bajsare"

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel är här~~ * 070222*
  • josefsmamma

madicken:
    Det är så... tarmarna är inte mogna än.. de första 2 månaderna brukar det vara så... inget att oroa sig över :D

• Itis

Min lilla (nu 3 veckor gammal) körde på att bajsa hela tiden i princip första veckan ungefär, jisses vad mycket blöjor det gick åt! Nu är det 50% amning och 50% ersättning vi ger henne (ibland lite mer ersättning) och bajset kommer kanske 1 gång per 2-3 dagar ungefär.

Angående kissandet någon ställde frågan om. Vi byter när lillan blir kinkig och vi känner att hon kissat. Om natten byter vi BARA om hon vaknar själv och ska äta och har kissat i blöjan. Nu har hon sovit 6 h per natt senaste fyra nätterna och då har vi inte bytt blöja förrän hon som sagt vaknat själv på morgonen och velat äta. Sedan somnar hon ofta om så gott igen.

• Miss Lizzy

Min lillkille är 11 dagar nu och han bajsar hela tiden tycker jag precis som maadicken skriver så är det oftast småfisar i blöjan men det är ju ändock bajs.
    Man får byta på honom efter varje ammning och smörja ordentligt i förebyggande.
    Jag tycker det är svårt på natten för han kan ha bajsat när jag sover och han verkar inte bekymmras över det.

Svar på tråden hur ofta bajsar era nyfödda??