• MiniPyret

Nässelutslag

Fick åka till akuten igår kväll med min lilla dotter på snart 7 månader då hela ryggen svullnade upp och blev knallröd och full med utslag som flöt ihop. Spred sig även till armar och mage .Huden blev varm och nästan "ångade" !
    Såg så läskigt ut och gick så fort när de "förökade" sig.
    Såg lite redan kvällen innan, men sen under dagen igår måste det ha ökat med dunderfart!
    Hon fick kortsontabletter och tavegyl och idag på morgonen är svullnaden och allt rött borta och det är som prickar över hela henne istället. Helt otroligt att de kunde lägga sig så fort.
    Igår riktigt ångade de om henne så varm hon blev av alla utslag och svullnaden.
    Nu sitter man här och funderar på vad hon inte tål, hur 17 ska man komma på det? Hon har inte ätit något annorlunda vad jag kan minnas.
    Ni vars barn haft nässelutslag har ni kommit på vad era barn inte tålde?

• Svar på tråden Nässelutslag
  • snart tre

Jag har själv haft nässelutslag sedan jag var riktigt liten. Första gången kom det efter att jag var sjuk och åt satsumas (citrusfrukter). Det är väldigt vanligt att barn reagerar på infektioner/virus med just nässelutslag. Det är utlösande helt enkelt.

Annat som kan lösa ut nässelutslag är:

- Allergitriggande födoämnen (citrusfrukter, tomater, andra röda frukter/grönsaker, fisk osv - det finns en bra broschyr om det på apoteket)

- Kyla/värme

- Infektioner

- Tryck mot huden, kläder som sitter åt osv

Om du vill läsa på mer googla UTRIKARIA som det heter.

Lycka till och hoppas det håller sig borta

Svar på tråden Nässelutslag