Inlägg från: Mississell |Visa alla inlägg
  • Mississell

Trigeminusneuralgi!

Jag har haft den stora "turen" att drabbas av trigeminusneuralgi (nervsmärta i ansiktet). Vet att det finns en till här på FL som lider av detta, men finns det ännu fler?

Somliga finner metod i galenskapen. Andra har galenskapen som metod.
  • Svar på tråden Trigeminusneuralgi!
  • Mississell

För mig började det med att det kändes som extrem tandvärk en sensommardag 2003. Det blev värre och värre, jag var hos tandläkaren och drog it en tand, de fixade en gammal lagning, men det blev inte bättre. Efter några månader "ebbade det ut" och så kom det igen hösten därpå.
    Hösten 2005 gick jag till läkaren eftersom det blev lite dyrt att gå till tandläkaren hela tiden. Hade turen att få en nybakad läkare som nyss hade läst om just det här. Han skickade mig till en neurolog som kunde konstatera att det var trigeminusneuralgi.
    "Vanliga" smärtstillande brukar inte funka, utan man brukar få äta epilepsimedicin eftersom de påverkar nerverna, men jag hade tur och kunde ta Tradolan. Har funkat jättebra tills i torsdags kväll då jag fick nåt ktamp/"ep"-anfall och trillade av stolen här hemma. Så nu vågar man ju inte ta dem nå mer...
    det går inte att operera, bara tt hålla smärtan i schack med mediciner.

Just nu har jag så förbannat ont att jag inte kan bortsa tänderna, äta, dricka eller knappt röra munnen av smärta.

Somliga finner metod i galenskapen. Andra har galenskapen som metod.
Svar på tråden Trigeminusneuralgi!