• LillaFruHasselblad

Flygolyckor

Vad är det värsta ni varit med om under en flygresa? Finns det någon statistik på hur ofta passagerarplan störtar? När jag flyger och det blir mycket turbulens så blir jg liksom livrädd och lovar mig själv att aldrig flyga mer. Men jag tänkt att om jag faktiskt har lite mer fakta om flygolyckor så kanske det skulle lugna mig?

• Svar på tråden Flygolyckor
  • Naty

Jag såg ett program förut på discovery om att det är väldigt sälla nsom flygolyckor inträffar och de flesta olyckor är faktiskt inte så hemska utan de flesta överlever. I media brukar man oftast ta upp kraschar bara. Vet inte om detta hjälpte men den dokumentären var jätte bra det lugnade! Kommer dock inte ihåg vad den hette.

• Therese33

Det är tusen gånger farligare att åka bil, buss mm så det är absolut inget att oroa sig för!
    De plan som störtat är utländska dåliga plan så åker ni bara med seriösa flygbolag så är det absolut inget att oroa sig för!

• Elli47

Har aldrig varit med om något alls... och jag har flugit ganska mycket både in- och utrikes.

• LillaFruHasselblad

Jättebra länk! Tusen tack!

Jo, visst vet jag att det är större chans för en olycka när man åker bil, men grejen är ju att sitter du i ett plan som kraschar så dör du. Punkt. (I princip) Hur många är det inte som överlever en bilolycka? Det är lite där min oro sitter. Sitter du i en bil så har du en CHANS att väja undan, en CHANS att ta dig ut ur bilen, du förstår vad det är som händer. Sitter man i ett flygplan och så börjar du plötsligt falla, ja då får man panik för man vet inte om det bara är stor turbulens och inget att oroa sig över eller om ni faktiskt faller mot döden. Det är det där med att inte veta och förstå hur flyget fungerar som är min skräck. Det är därför jag behöver fakta. Men nu såg jag ju tex i länken att ett plan aldrig nånsin störtat pga turbulens. Så nu är jag lugnad där iaf!

• Lady1nblack

jag är flygrädd.. speciellt start och landning.. för det är ju kring de momenten de flesta olyckor sker.. *huvva*
    har varit med om en obehaglig grej.. när vi skulle landa på Kreta, och det blåste så mycket att piloten var tvungen att ta om 2 ggr för att komma in rätt för landning..

• Mamman med två pojkar

Jag har varit med om att de fick avbryta starten på Arlanda för de hördes en hög smäll från en av motorna.
    Det var rätt obehagligt och planet fick åka tillbaks till gaten,
    efter att de kollat igenom det så åkte vi iväg igen.
    För flera år sedan på väg hem från Rhodos så kom en luftgrop och planet skakade och sjönk snabbt, flygvärdinnorna tappade det de hade i händerna och skrek rakt ut, det var obehagligt.

Jag brukar tänka att om man tar alla plan som startar och landar och är uppe i luften varje dag och tänker på hur få olyckor som sker så är det säkraste sättet att ta sig fram på.

• Mamman med två pojkar

motorerna ska det givetvis stå.

• LillaFruHasselblad

Usch ilka obehagliga upplevelser! Flygvärdinnorna brukar vara min trygghet. Jag brukar tänka att så länge de fortfarande gå omkring o ser glada ut så är det ingen fara. Snacka om att jag skulle svimma av rädsla om de började skrika!

• madlo

De är ju större chans att du krockar med bilen..

• LillaFruHasselblad

Jo, men som jag skrev tidigare: Det är inte hur stor chansen är att jag kommer dö i en flygolycka som oroar mig.

• Kix01

jag är också helnojjig. Blev det efter jag fick barn, aldrig varit rädd innan. Dessutom för att förstärka min rädsla hade vi en avskyvärd hemresa från Florida för ett par år sedan, piloten skulle flyga in tid eftersom vi kom iväg 2 h senare än vi skulle så han flög I bvindarna istället för att undvika dem. Värsta jag nånsin varit med om. Fick ha bälten hela vägen hem, 10 h, och de kunde inte köra ut mat och drickavagnarna utan delade ut dem i handen. Jag bröt ihop så illa att flygvärdinnorna hämtade mig och ledde mig bak i planet där ingen såg mig och försökte lugna mig. Och ja, vi överlevde ju men det gjorde inte min panik bättre... Vi reser mycket ochj jag älskar att vara iväg men flygresorna tar över alldeles för mycket av glädjen, tror jag behöver hjälp eller tabletter. det är som du skriver att man har verkligen noll chans att överleva så då kommer paniken - och skuldkänslorna att jag utsatt mitt barn för fara.

• LillaFruHasselblad

Nämen fy vad hemskt det låter! Men känner så väl igen det du beskriver. Jag åkte precis hem från N.Y i förra veckan o då fick vi också ha bältena på heeela vägen hem för d va konstant turbulens. Jag håller verkligen med om att det tar bort så mycket glädje med resan. jag är inte så att jag behöver tabletter och börjar gråta, men däremot så lovar jag mig själv, dyrt och heligt att aldrig flyga igen. Och det känns verkligen som att jag aldrig vill göra det mer. Min flygrädsla bli värre och värre för varje gång jag flyger, även om resan går bra. Om två veckor ska jag flyga till Dublin, men jag vill inte, vill inte, vill inte! Det är lite därför jag skapat denna tråden för att kanske få bort liiite skräck.

• humma

Min make sa till mig en gång när jag nojjade som värst:
    -Du tror väl inte att alla vi som jobbar ombord tror att vi inte ska komma hem igen varje gång vi går till jobbet...
    Tänker ofta på det.

På en kräftskiva så hade min make en flygrädd tjej till bordet och hon fullständigt pepprade honom med frågor och han är en riktig "flynörd" så de pratade flyg hela kvällen. Hennes syster som vi känner lite bättre berättade att hon var mycket mera avslappnad när de flög nu (dessutom terroriserade hon alla runt henne med en massa fakta om flygningen och planet! ). Så information kan kanske hjälpa ibland!

• LillaFruHasselblad

haha, ja jag tror faktiskt det. Det jag alltid varit mest rädd för är turbulensen. Men nu när jag läst att ett plan aldrig störtat pga det så känner jag mig redan mycket lugnare!

• cilis

jag är tyvärr en av de människor som är jätte flygrädd, lugnande piller, gråt attacker, dödsångest mm varje gång jag sätter mig i ett flygplan..något jag inte gjort på väldigt länge.
    Jag tycker att det är oerhört tråkigt att jag aldrig kan åka iväg på sem med min familj eller på en liten weekendresa med min sambo..
    Vi ska gifta oss i höst och varje gång bröllopsresan kommer på tal mår jag fruktansvärt dåligt och vill inte tänka på det.  Jag vet om att det är ett av de säkraste transportmedlen vi har, men jag är ändå rädd...rädd för att vara 10.000 meter upp i luften, rädd för att inte ha kontroll över situationen, rädd för att störta....obehagligt att bara tänka på det nu när jag skriver..

• VALKYRIA II

För att du ska råka ut för en flygolycka måste du flyga varje dag i 21.000 år. M a o ganska lång tid! Att flyga är också 13 gånger säkrare än att åka bil. Turbulens kan vara obehagligt men sällan farligt. Och händer det något är det oftast vid start och landning.

• elinvd

Tycker det läskigaste med flygresan är när man kommit en bit upp i luften och motorerna plötsligt blir mkt tystare. Låter nästan som de slås av. Men tänker då att så länge nosen pekar upp så är det lugnt.
    Har alltid gillat att flyga, men nu sista gången va jag skiträdd hela vägen. Men det va i jan då det stormade väldigt mkt... mao väldigt mkt turbulens. 

Don't let other people determine your future
Svar på tråden Flygolyckor