• madamezzaj

Erfarenhet av att åka längdskidor med barnet i sjalen?

Har tänkt att ta en tur, men har aldrig gjort det med en bebis på ryggen tidigare... Har någon erfarenhet av detta och kanske ett och annat tips vad man ska tänka på?

• Svar på tråden Erfarenhet av att åka längdskidor med barnet i sjalen?
  • tuna

Hej!
    Vi har en skidpulka till vår son. Han sover så gott i den. Det är en gammal ärvd sak men det finns nog i nya modeller också. Jag skulle nog investera i en sådan om jag var du.
    Kram!

• solstraalen

Jag hade oxå kört på skidpulka.

Usch vad man skulle ångra sig, eller iaf jag om jag åkte med bebis/barn i sjal eller så och ramlade.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och liten, v24
  • ÄngelBängel

Kollade i din pres och såg att ditt barn var ganska stort nu. Vi har åkt med barn i bärryggsäck och det fungerar bra. Hur ofta ramlar man rakt på ryggen när man går på tur? Det har aldrig hänt mig i alla fall.

Det kanske är svårt att inte klä sig för varmt på överkroppen eftersom barnet värmer.

Lite svårt att få med sig fikat också om man inte har en kompis med ryggsäck med sig

• madamezzaj

Jo, det ar sant, ar lite orolig for att ramla. Men om tar det valdigt forsiktigt..? Har inga pengar att inforskaffa en pulka och har gatt sa mycket att jag vill prova nat annat, da kom iden med skidor... Hmm, jag kanske ar lite val optimistisk??

• madamezzaj

ÄngelBängel - haha - ja det dar med fikat ar ett stort problem .

Ska bara ta en liten kortis idag, och om det verkar funka drar jag med mig min pappa med fikaryggsacken om na'n dag!

• ÄngelBängel

... eller en liten rygga på magen för fikat. Man får ju inte glömma det som är viktigast vid skidåkning. Naturupplevelsen? snicksnack, det som räknas är fikat

• mamman i skogen

Pulka helt klart ryggsäck med bärstol ok men tänk på att det stasar när barnet sitter och man måste kolla värmen på fötter hela tiden bärsjal tungt för dig och ingen skyddande luftficka runt barnet svårt med temp där oxå.

• Isanna

sarachi: Det är väl bara att prova en sväng? Ta en kortis så känner du själv hur det funkar!

• madamezzaj

Hej igen!

Nu har vi varit ute på den första skidturen Ska ärligt erkänna att jag var som Bambi på hal is. Det var underbart!!
    Blev omåkt av ALLA pensionärer och gick i utförsbackarna. Har ramlat flera gånger, men man styr kroppen automatiskt så att inte barnet kläms - inget problem. Ungefär som när man halkar. Känns bra att vara lite försiktig, men det här kommer jag att göra om mycket snart igen!

Ska bara fixa en "magrygga" för fikat först..

Om jag får råd senare tror jag dock att en ryggsäck känns lite stabilare. Det är ju även lite svårt att korrigera knytningen, kolla mössan osv utan spegel ute i skogen. Fast idag fick jag till ett ryggknyt som satt som ett smäck. Noa sov nästan hela tiden.

• cocine

Jag har också åkt skidor med V på ryggen i sjal, det funkade. Men jag måste säga att det var mycket bekvämare att ha han i ergon istället. Man blir inte riktigt lika vinglig tycker jag. Och ramlat har jag också gjort men det är bara att ta snön i ansiktet

Svar på tråden Erfarenhet av att åka längdskidor med barnet i sjalen?