• pems

Åka tåg med hund?

jag funderar på att åka från sundsvall till västerås med min hund, och då måste vi åka tåg. Är det någon här som har rest långt med sin hund med tåg? Restiden är 4,5 timme ungefär.. Vill gärna veta hur ni förberedder er, och vad ni hade med er på tåget?
    MVH / Emma

• Svar på tråden Åka tåg med hund?
  • Goltlännig

Jag har rest mellan Stockholm och Sundsvall med hund.

Man får ha med sig mat till sigsjälv eller fika så man slipper lämna hunden är alltid bra.

Vatten och skål till hunden.
    Har hunden någon favoritfilt kan den vara bra att ha på tåget, men inget stort.

Var lugn så blir hunden oftas det.
    Ta en långpromenad helst minst 1 timmen innan avgång.
    Var vid tåget i god tid.

Res och ha kul. Det går säkert jätte bra.

• Skruttis82

jag reser ganska ofta med min hund på tåget. jag har med en filt, som jag lägger på sätet bredvid. har frågat, och det är helt ok att hunden ligger på sätet bredvid, bara man har en filt eller handduk. är ju en speciell djurvagn ju.

annars har jag med nån leksak som han kan bita på, vatten och vattenskål, och kanske nåt godis.

min hund är så pass van nu, så han ligger oftast och sover. och är det andra hundar i vagnen så vill han gärna hälsa på dom, sen lägger han sig och sover, kollar ut genom fönstret, eller kollar på människorna som passerar i gången...

ibland stannar ju tåget lite längre än bara av- och påstigning, då kan man ju passa på att ta ut hunden på perrongen och låta den kissa. eller om man byter tåg.

lycka till!

• capybara

Jag har flera gånger åkt tåg i 11 timmar med min hund. Det funkar bra, man får gå ut och rasta när tåget står stilla på någon station. Det är bra att ha med vatten, det finns särskilda reseskålar. Hundgodis är också bra.

Lycka till!

• Vargtass

Reste för många år sen från Malmö till Trollhättan med min Labrador. Tågbyte i Göteborg. Jag rastade henne väl innan resan. Sen gav jag henne ingen mat innan vi åkte eftersom hon lätt blev åksjuk. Det funkade jättebra. Hon låg ner den mesta tiden av resan och kopplade av. En filt hade jag också med till henne. Vatten kan också vara lämpligt!
    Lycka till!

• enlitenbitkaka

Har inte åkt så långt men likväl mellan GBG-Karlstad måååånga gånger.

Jag brukar ha vattenranson innan en tågresa, sparar det vattnet tills vi är på tåget och det kanske blir varmt åt honom eller så.

Köper med ben som han kan sysselsätta sig med och en filt han kan ligga på.

Brukar alltid stressa upp mig innan en tågresa och det brukar Kenzo märka så nu försöker jag alltid hålla huvudet kallt

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • pems

Tack så hemskt mycket för tipsen! Nu känner jag mig lite säkrare inför min resa!

• honeybuns

Åkte tåg mellan Malmö-sundsvall med hund. Då var det som mest åtta hundar i kupén. Så det kan bli lite livat om man har otur.

Vi hade med oss vatten till hunden och lite godis. Rasta gjorde vi i stockholm eftersom det var längst väntetid där.

Det är bra att ha en hund som kan hålla sig ett tag förstås...

• Minikatt

Köper ni en egen biljett, typ ungdomsbiljett till hunden, för att den ska få ett eget säte eller chansar ni bara på att det brevid ditt eget ska vara ledigt?

• capybara

Hunden får inte sitta på sätet, utan måste sitta på golvet. Det finns inga garantier för att det inte sitter en annan hund alldeles bredvid, vill man vara säker på det får man köpa en till biljett.

Reseskålar finns att köpa på djuraffärer, de är hopfällbara.

• Minikatt

Capybara: Men nån sa tidigare i tråden att det var OK att hunden satt på sätet så länge man har en filt eller handduk som den sitter på? Dessutom har jag sett flera som haft sina hundar på sätet, så jag tror att de får sitta på sätet bara man skyddar det mot hår och annat.

• Skruttis82

jag har alltid en handduk eller filt som min hund sitter på. har frågat konduktörerna flera gånger (åker ofta), och de har alltid sagt att det är ok. det är ju en speciell djuvagn man åker i.

reseskål har jag sett att de har billigt på rusta, är som i "tyg" och lätt att skrynkla ihop. jag brukar dock ha med en lite plastskål bara.

jag beställer inte mer än min plats, men brukar försöka åka tider när det inte är så mycket folk. ex förmiddag på vardagen.

• cleopatra2

Jag reste med min hund från Holland till Sverige,och det gick jätte bra!

Svar på tråden Åka tåg med hund?