• Mrs Lycklig

Ge inte mineralvatten till barn under 1.

Jag har precis lart mig nagot nytt och vill darfor dela med mig. Tydligen ska man inte ge barn under 1 mineralvatten (flaskvatten) eftersom det ar tillsatt vissa mineraler (salt) i dem som inte en babis njurar kan bryta ner. Det basta ar kokat, avsvalnat kranvatten tydligen.

Hej hopp

• Svar på tråden Ge inte mineralvatten till barn under 1.
  • Disela

men beror det inte lite på i vilka mängder? Man ska väl inte ge det varje dag, men om man är ute en varm sommardag och napplaskan med medhaft vatten tagit slut och man måste köpa en flaska kan väl inte det vara hela världen?`eller?

• nadja84

Fast då kan man köpa vanligt vatten kanske

Dom ska inte dricka ramlösa under 7år (eller är det ramlösan det står så på???)

*Dylan 2006-03-25*
  • Mrs Lycklig

Nej, det tror jag sakert inte att det ar. Jag bara vet att manga ger mineralvatten istallet for kranvatten for att de tror det ar battre, men min doktor berattade det omvanda for mig.

• Mylla
    Disela skrev 2007-03-05 18:16:32 följande:
    men beror det inte lite på i vilka mängder? Man ska väl inte ge det varje dag, men om man är ute en varm sommardag och napplaskan med medhaft vatten tagit slut och man måste köpa en flaska kan väl inte det vara hela världen?`eller?
    Jo, det är sant. Det är ju inget gift precis. Men olämpligt som dryck i större mängder.
  • Leos och Vincents mamma

Under 1 år ska man nog undvika det i den mån det går, men efter 1 år så tror jag inte att de dör om de dricker sånt ibland Flört
    Våran son är snart 2 år o han älskar att dricka sånt ibland o då låter vi honom få göra det.

Stolt o lycklig mamma till Leo 23 månader!Älskar min familj oändligt mycket!!
  • Mrs Lycklig

nadja84 - jag menar inte ramlosa, utan vatten pa flaska, hmm, alltsa inte kolsyrat vatten.

• Mrs  You
    Varför ge barn kolsyrad dryck???
    Det är inte ens bra för vuxna ju....
  • mamman05

Men varför skulle man ge det till barn under 1 år?

Vanligt vatten är bästa drycken!

*** Lycka ***
  • Mrs Lycklig

Nejmen, jag menar INTE KOLSYRAT VATTEN sa klart, utan vatten pa flaska (utan kolsyra).

• nadja84

Mrs Lycklig: Jag menar samma som dig men ville även upplysa om att ramlösa inte är bra för barn under 7år.. sorry om jag förvirrade.
    Sen när jag menar att man kan köpa vanligt vatten menar jag att man kan göra det på enrestaurang om man nu inte kan få tag på det gratis!!

*Dylan 2006-03-25*
  • blonde redhead

Allt flaskvatten har inte tillsatta mineraler. Det finns de som bara är kokade och rena också.

• Mrs Lycklig

nadja84 - jag ar helt med dig nu, du forvirrande inte , men jag tror en hel del har tror jag pratar om kolsyrat vatten.

• Mrs Lycklig

blonde redhead - ok, jag ar verkligen ingen proffs i vatten pa flaska bara formedlar vad jag fick berattat for mig. Du har sakert ratt.

• myskatt

Allt flaskvatten är inte mineralvatten!

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Eeska

Såg för någon dag sedan varningstexten på Ramlösa. Ställde då frågan här på FL varför man inte bör ge det till barn under sju. Det är alltså salt som är svaret? Jag ger mina barn mineralvatten istället för läsk. Tror ändå att det är bättre än läsk med ännu mer tjaffs i.

Svar på tråden Ge inte mineralvatten till barn under 1.