• flingflong

Skulle du bo 100 meter ifrån kraftledningar som går i luften?

Hade ni flyttat in i ett bostadsområde där kraftledningar går över? Över det huset vi isf ska bo i, så går ledningarna ca 60-100 meter ifrån.

Om inte, varför?

Livet är för kort för att bråka
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du bo 100 meter ifrån kraftledningar som går i luften?
  • Themis

Nej, nu kan jag inte hålla mig:

1. Det är skillnad på vanliga luftledningar till hus och på högspänningsledningar.

2. Det som är farligt med kraftledningar (400 kilovolt) och ställverk (ni vet såna där hus som ledningarna går in i innan spänningen växlas ner till hushållsstyrka) är att strömmen som går genom dom ger upphov till ett starkt elektromagnetiskt fält.

3. För att kolla om detta är farligt har man bl a gjort studier där svenska kvinnor med olika yrken har fått bära mätare på sig som berättar om de utsätts för starka fält i sin vardag.

9% av kvinnorna jobbade i starkare fält dagligen än högspänningsledningen gav.

Mest exponerade på jobbet/i vardagen var snabbköps- och postkassörskor, säljare i detaljhandel samt kokerskor coh köksbiträden. Minst exponerade var lantbrukare.

Vilka ökade risker detta ger är svårt att bedöma, fler studier pågår.

4. Om man har lite otur så kan man lyckas köpa en elapparat som ger starka fält när man använder den. Det är mycket fokus på mobiler nu eftersom vi alla använder dem, men det finns även rakapparater som ger 15 ggr gällande gränsvärden om man håller den framför ögat! Äldre symaskiner är heller ingen höjdare.

5. Det som är belagt är att om man bor nära högspänningsledningar så ökar risken för barnleukemi, i mindre mån även annan cancer och kanske Alzheimers. Skyddsavståndet till bostäder var 30 m förut, de senaste åren har det utökats till 150 m.

6. Det egentliga problemet är att eftersom kroppen själv använder sig av svaga elektromagnetiska fält för att göra en massa saker så kan den "störas" om vi lägger på ett starkt fält utifrån. Lite samma sak som att det inte är lätt att simma på ett och samma ställe i en kraftig fors.

Men fält förekommer i naturen på många ställen och kroppen har utvecklat vissa försvarsmekanismer mot dem också, därför är det så svårt att bedöma vilken egentlig risk som våra skapade fält utgör för oss.
    --

Om huset ligger mindre än 150 m från kraftledningen så hade jag begärt att mätningar utförs innan jag bestämmer om jag vill bo där. Din kommuns miljöenhet ska kunna hjälpa dig med att jämföra resultaten med det man brukar säga ger ökade risker, så kan du själv fatta beslut sedan.

• Muminmamman

Nej.
    Vi har en stor kraftledning ca 500-700 meter från vårt hus och sambon hade hört en skröna som vi ville testa. Det var att om man tar ett lysrör (löst alltså) och håller det upp i luften under en kraft ledning så börjar det lysa...

Jag tyckte det lät helt osannolikt, så vi tog loss ett lysrör från köket och gick ner mot kraftledningen en kväll och testade - och tammetusan, det lös!!  Inte med full kraft men ändå tydligt.

Testa själva!

Det är bevis nog för mig för att jag aldrig skulle känna mig bekväm med att bo nära en kraftledning.

• snillis

Ja, självklart.
    Varför inte?

• MrsNelson

nepp där skulle jag inte vilja bo!

• Themis

Muminmamman: Jo, det kan klart låta lite läskigt, men vad säger det oss *egentligen*?

Det behövs inte så mycket energi för att få lyspulvret som rörets insida är beklätt med att ge ifrån sig ett svagt sken.

Ett klassiskt skolexperiment är att gnida rörets utsida med olika material i ett mörkt rum och se vad som händer (testa gärna med en plastpåse).

Lysrör drar en effekt på kanske 20 W. Din mikro innehåller en magnetron som ger 1000 W ut- i princip lika mycket som en radar som man kan grilla måsar med på avstånd om man fokuserar lite. Det blir ganska häftiga fält av det men få av oss kramar väl mikron medan den kör och det handlar också om vilken tid vi exponeras för fälten.

=> Det är lite mer komplicerat än man tror, det här.

--

Läs för övrigt gärna artikeln om min grannby, dom hade mycket snack om kraftledningar 2001:

sydsvenskan.se/lund/article3074.ece

Klippt från artikeln:

SÖDRA SANDBY. Att få ett lysrör att lysa utan elanslutning är för tekniker ett välkänt fenomen. Det som alstrar strömmen i trädgården är det elektromagnetiska eller det elektrostatiska fältet som omger kraftledningen.
    Det behövs inte mycket kraft för att tända ett lysrör. Det som oroar familjen Svensson är styrkan på det magnetfält som har uppmäts vid deras hus. Styrkan mäts i enheten mikrotesla. Hos familjen Svenssson är dygnsmedelvärdet 2,0 mikrotesla. Vid värden på 0,4 och däröver finns, enligt internationella forskningsrapporter, en tydlig ökad risk för barnleukemi.

Där Svenska Kraftnäts400 kilovoltsledning passerar villabebyggelsen i Södra Sandby har bolaget själv uppmätt värden som överskrider 0,4 mikrotesla vid 52 fastigheter. Dessa hus ligger 70 meter eller mindre från kraftledningen. Högst uppmätta värde intill ett bostadshus vid Södra Sandby är 3,8 mikrotesla.
    Samma ledning som passerar Södra Sandby går också förbi Gullåkra i Staffanstorp. I Värpinge i västra Lund passerar Sydkrafts ledning nära bebyggelsen.
    Kjell Hansson Mild är docent i medicinsk fysik vid Arbetslivsinstitutet i Umeå och en av Sveriges ledande experter på sambandet mellan hälsa och elektromagnetiska fält. Han kommer att delta när världshälsoorganisationen (WHO) i juni samlas i franska Lyon för att ta ställning till cancerrisker vid elektromagnetiska fält.

- I många internationellaforskningsrapporter men också i stora svenska studier har man använt värdet 0,2 mikrotesla som gräns där risken för cancer ökar. Den samlade bilden från expertorganisationer världen över är att man vid 0,4 mikrotesla ser en signifikant ökad risk för barnleukemi, säger Kjell Hansson Mild.
    Han reagerar på de värden som uppmätts i Södra Sandby.
    - Det är mycket höga värden som kan elimineras om man byter stolpar. Nyare former av stolpar har visat sig effektiva för att för bort magnetfältet runt ledningen, säger Hansson Mild."

• Arietta

Tja, personligen skulle jag väl inte fundera så mycket, 100 meter är rätt lång bit plus att det finns ju en gräns för hur mycket det får stråla ut från ledningar och grejer.

Som med radon, som inte får överstiga 200 Bequerel/M3..

www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx

• KungDavid

Precis som Bimsan säger så har jag läst att många sätter gränsen vid 0,2 microTesla ( µT ).
    När jag kollat i diagram så ser jat att 100 m från en 70kV-ledning så är värdet ca 0,05 µT på elektromagnetstrålningen. Jag tror att elledningen ungefär ligger på det värdet. Då känns det ju inte så farligt. När t.ex. det är 1 µT alldeles vid en TV. Men jag tror inte man ska låta sonen leka precis under elledningen. D känns lite illa...

• flingflong

Bimsan: problemet är att vi ska bestämma oss innan Söndag så de lär väl knappast hinna åka ut och mäta innan dess..

• SVejsan

Kung David, och det är väl ungefär den fältstyrkan som avges när man har vagabonderade stömmar i en installation... alltså inget att orda om ...

• Themis

grodan78: Men ring kommunen då-dom har troligen gjort mätningar tidigare?

Det fanns en massa data i fallet Södra Sandby i alla fall.

• flingflong
    Themis skrev 2007-03-07 12:45:31 följande:
    grodan78: Men ring kommunen då-dom har troligen gjort mätningar tidigare? Det fanns en massa data i fallet Södra Sandby i alla fall.
    Ja, jag ska göra det..återkommer..
  • educated ninja

Grodan78: för att jag var livrädd varje gång det åskade och hade sig. Tyckte det var obehagligt på vintern också.
    Obehagligt bara

• Mia3

här har vi det utanför vårt hyreshus,kanske 5-10 meter ifrån bara..Såna där gamla trästolpar med 3 ledningar på....
    Har aldrig hört att de ska bara farligt....

• flingflong

educated ninja: Ok, då förstår jag. Var bara lite nyfiken..

• flingflong

Pratade med miljökontoret på kommunen förut. Hon kollade upp huset och det låg 75 meter ifrån ledningen. Hon sa att jag kanske inte skulle picknicka under ledningarna men att huset låg såpass långt ifrån så det var ingen fara. Skulle inte gå igenom väggarna till lägenheten. Kändes skönt att höra men tyckte ändå jag kunde ringa Fortum för att höra om de gjort mätningar där i området och vad de visade så det ska jag göra imorgon förmiddag.

Däremot kunde hon inte fatta att de fått bygglov för att de hus som låg 1 meter ifrån kraftledningarna däremot för det var rätt så kraftiga ledningar.

Svar på tråden Skulle du bo 100 meter ifrån kraftledningar som går i luften?