• Anonym

Finns det någon här som känner någon som haft testikelcancer?

Vet inte om jag la denna i rätt kategori men jag vill vara anonym...

Min sambo har under en tid haft problem nertill. Igår var han till urologen och de upptäckte att hans ena pungkula ändrat karaktär. De såg inget på ultraljud men han har ändå fått en remiss till röntgen för att de har bättre utrustning där.

Testikelcancer ligger ju nära till hands...

Någon som haft det eller vet någon som haft det som kan berätta lite om vad som hände efter man upptäckt det?

• Svar på tråden Finns det någon här som känner någon som haft testikelcancer?
  • Anonym

När man konstaterat Testikelcancer och bestämt hur mycket och vad som ska åtgärdas kan massor hända. Ska man operera bort testikeln fryser man först in spermierna och sen operation. Ibland kan det räcka med att operera bort den ena. Sen kan det bli cellgifter, strålning om det har spritt sig osv.

• Anonym

är det stor chans att han blir frisk? OM han nu har cancer.

• Anonym (anhörig)

Testikelcancer har god prognos. Min Sambo har det och har blivit opererad. Han får nu cellgift pga metastaser. När min sambo gjorde ultraljud var det ingen tvekan, de såg direkt att det var cancer. Lycka till

• Anonym

Testikelcancer har en av de bästa prognoserna av cancer! HAr de konstaterat att det är cancer ännu? Det behöver absolut inte vara det, bara så du vet!
    KRam!

• Anonym

Nej det är inte konstaterat än så visst kan det vara något annat. Men ville förbereda mig för säkerhets skull.

Till Anonym (Anhörig): Ville bara ge er ett gäng styrkekramar.

• Anonym (anhörig)

Tack :)
    Har han fått någon tid till röntgen?

• Anonym

Tänk på att frys ner sperimer om ni vill ha bran sen. För de förstörs av strålningen. OM det nu är cancer.

• Anonym

Blir man alltid steril? Vi har två barn nu men skulle gärna vilja ha åtminstone ett till om några år.

Anonym (Anhörig): Ja på torsdag ska han dit. Hur lång tid tar det sen innan man får svar?

• Anonym

Jo...tar man bort båda kulorna är det ju såklart man blir steril, men tar man bara bort ena så klarar sig den andra.

Du lär få svar ganska snart om det skulle vara cancer.

• Anonym

Okej tack! Jo fast det verkar bara vara den ena som ändrat form så då kanske de bara skulle ta bort en om det skulle vara cancer.

• Angels with silverwings

jag kände en gång en man som fick elakartad testikelcancer, med endast 5% chans till överlevnad (mkt ovanligt). Han överlevde och har sedan dess fått två barn :)

• Auris

Testikelcancer hos yngre män har mycket god prognos eftersom den brukar svara bra på behandling. Om man måste ta bort båda testiklarna fryser man in sperma för att ha kvar möjligheten att få barn.

Svar på tråden Finns det någon här som känner någon som haft testikelcancer?