• Dr Sadness

Hur uttalas Hyundai?

Min snart tvåårige pojk är en jäkel på att känna igen bilmärken, och för att det skall bli rätt från början mottages taxamt rätt uttal på Hyundai! [hindaj]? [hondaj]? eller vadå?

Än så länge säger han bara "DAJ!" men fortare än man anar kommer en längre version.

Hittills sitter f ö Olvo, Afdi, Aab, Sedes, Ajji (Ferrari), Ajpe (Dodge Viper), Ghini, Lack, Wagen, Beve mfl mfl ganska bra...

• Svar på tråden Hur uttalas Hyundai?
  • AnneSophie

[Hojöndai] *funderar* ...fast jag säger det nog mer med engelskt uttal.

Jag har också en bilkännarkille!

'En person kan låta trevliga över Internet men kan vara alles extrem i värkliga livet.'
  • Skittles 77

[hondaj] väl?

Min lillebror kunde härma en Citroen när han var två!

(stort leende och knep med ögonen, som fronten på en Citroen...)

• Kristall V

Det uttalas precis som det stavas

• Muumin

Jag säger hyndai. (har en själv)

• FaithHeavenly

(hyndaj)

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • KickStart

Håndaj säger nog jag

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Themis

Ni har självklart alla fel...

Från en blogg av en svensk som bor i Korea:

"Hur uttalas "Hyundai" på koreanska? Det frågade jag min kollega när han skjutsade oss till hotellet ikväll. Hans svar var något ungefär mitt emellan "sjung-de" och "sjun-de", fast det är ett ganska svagt sj-ljud."

källa: onesubject.blogspot.com/2006_09_01_archive.html

Blogg 2006-09-13
    --

Så nu vet vi det också!

• Dr Sadness

Tackar tackar för alla svar!

Det får väl bli ngn sorts försvenskat uttal. Skulle helst använda originalspråkets uttal, men anar att väldigt få av de man möter till vardags (inkl Hyundai-ägare) förstår vilken bil man menar...

...man uppfattas nog ändå som lite knäpp om man säger Sitroenn eller Pöschå (som på franska) istället för Sitroäng och Päschå... ...öh...

...kul att det finns fler små bilexperter! I vårt fall är det ngn sorts nymutation alt brevbärare eftersom varken mor eller far är någe vidare bilintresserade.

Fler förslag?

Svar på tråden Hur uttalas Hyundai?