• Spirello82

Bostadsbidrag...

Har suttit nu i några dagar och knåpat med en ansökan om eventuellt bostadsbidrag nu när vi ska bli yterligare en i familjen.
    Tycker bara att det är knäppt att man ska ta upp alla inkomster över året.
    Jag menar, om vi ska söka bostadsbidrag från och med september när jag ska börja studera=ingen inkomst alls typ och min sambo ska vara föräldraledig=liiiten inkomst så ska vi ändå ta upp allt vi tjänat från och med januari.
    Men dom pengarna har ju gått åt till att leva jan-aug!
    Så trots att vi kommer att ha en inkomst som egentligen berättigar en till 1500:-/mån i bostadsbidrag så får vi inget eftersom min sambo har tjänat "normalt" under en annan del av året. Då menar dom då att man ska ha lagt undan 1000-1500:-/mån för att täcka upp inkomstbortfallet i september? Men hur ska man veta att man kommer att ha ett inkomstbortfall 6 månader innan det händer?
    Flängt tycker jag iallafall, man borde väl utgå ifrån de förutsättningar man KOMMER att ha under bidragsperioden och inte vad man haft under den period man INTE har ansökt om bostadsbidrag. Hade man varit i behov av bidrag i januari så hade man väl för katten sökt det i januari!?
    Jaja....jag kanske bara svamlar....men lite knäppt tycker jag iallafall att det är.

Bry dig om lyxen, det allra nödvändigaste tar hand om sig självt.
  • Svar på tråden Bostadsbidrag...
  • Birgitta2

Självklart måste man ta upp vad man tjänat över hela året. Det är ju det bostadsbidraget baseras på. Om jag tjänar 400 000 jan-sept och inget mer resten av året, så kan jag ju inte söka bostadsbidrag för okt-dec. Det är ju så det är. Man går ju efter årsbasis, och inte efter månadsbasis.  Om man ser i bostadsbidragstabeller går man efter bostadsyta/årsinkomst/hemmavarande barn. Och då är det ju så man måste redovisa också. Har ni haft för hög årsinkomst resterande året så är ni helt enkelt inte berättigade till bostadsbidrag även om ni tjänar väldigt lite under en tid. Och det är ju faktiskt rättvist. Tycker du inte det?

• Spirello82

Jo det är klart att jag förstår att dom måste ha det så eftersom alla system kan utnyttjas av "icke-behövande". Samtidigt som att man aldrig kan förutse vad som händer i framtiden, och vår inkomst är inte direkt 300 000:-/år utan +/- 0 de flesta månader med den inkomst vi har nu.
    De pengar vi tjänar nu går ju till vårt nuvarande boende, när vi sedan i september helt plötsligt kommer att få halverad inkomst så förväntas vi alltså ha sparat pngar under året för att täcka upp vår halvering av inkomst? (som vi på förhand inte kunde förutspå)
    Ja det är väl så dom tänker men det känns ändå lite mycket begärt.
    Men det är klart att jag förstår att det måste finnas restriktioner för all form av bidrag så att det inte utnyttjas av dom som inte har rätt till det.
    Bara det att man tänker på det en extra gång denna gång eftersom det var jag själv som blev drabbad.

• Kinne79

Vadå inte kunde förutspå? Det är mars nu, alltså 7 månader kvar till september. Då vet ni väl i förväg att ni kommer att få minskade utgifter??

• MsNordqvist

Då tycker jag att det är ännu knäppare att man ska behöva betala tillbaka bostadsbidrag som man haft när man varit student, bara för att man sen när man slutat börjat jobba och tjäna pengar. Man behövde ju pengarna DÅ just för att man inte hade något jobb!

• Birgitta2

Men TS, om du söker bostadsbidrag nu, så kan du även planera in den minskade inkomsten i slutet på året, eller hur? Och då får ni rättvist bostadsbidrag som fördelas över året. Om ni tjänar pengar fram till september och därefter nästan ingenting så har ni en viss årsinkomst som inte är så svår att räkna ut. Fyll i den inkomsten ni beräknar få. Detta är ju den beräknade årsinkomsten. Det är ju inget man vet. Däremot får man räkna med att bli återbetalningsskyldig om man tjänar mer än beräknat. Och då är det bäst att man har lite sparat så man inte åker på en smäll nästa år.

• Spirello82

MsNordqvist: Jo det var faktiskt knasigt, lite som att "straffas" för att man har hittat ett jobb... Fundersam

Birgitta2: Hm....det har jag inte tänkt på. Har bara utgått ifrån att vi inte är berättigade bostadsbidrag med nuvarande inkomst, har ju som sagt just blivit varse att man ska "jämka" inkomsterna över året. Kan ju vara en idee. Funderar iof på att byta till en lite större lägnhet nu när vi blir 4 i familjen och då blir det ju lite krångligare. Kanske är bättre att strunta i hela bostadsbidrags historien och vända på kronorna 3 gånger istället för 2....medför ju 1500st blanketter att fylla i och skicka hit och dit också.

• Spirello82
    Kinne79 skrev 2007-03-07 11:07:17 följande:
    Vadå inte kunde förutspå? Det är mars nu, alltså 7 månader kvar till september. Då vet ni väl i förväg att ni kommer att få minskade utgifter??
    Allmänt menat.....dom som blir uppsagda och har uppsägningstid på 1 månad ska dom också veta det i förväg?
  • Birgitta2

Om du söker bostadsbidrag så är det som jag sagt beräknade inkomster. Om du sen byter bostad, så anmäler du den nya hyran. Om inkomsten ökar/minskar så anmäler du det. Då behöver du inte råka illa ut.

Du kan också vänta till i höst med att söka på årsinkomsten om du känner att ni inte behöver bidragen just nu?

Jag skulle föreslå att du söker bidrag när ni flyttat och när den lilla kommit. Då har du liksom alla fakta på bordet, eller hur? Och så har du dessutom ordning på alla inkomster och utgifter och därmed får du rätt bidrag.

• MsNordqvist

Spirello82: Ja, det blir ju faktiskt lite "straff" för att man fått jobb...

• Spirello82

Birgitta2: Jo just nu känner jag inte att vi har rätt till bidrag, väntar med att söka tills jag vet att vi behöver det. Känns lite tröstlöst ibland bara, vare sig det är Försäkringskassan, A-kassan, arbetsförmedlingen eller någon annan myndighet är det så mycket papperarbete först att man nästan hellre lever på nudlar och är tyst...
    Går ju inte med 2 knattar i familjen dock

Våran halvering av inkomsten kommer ju inte att vara för alltid utan kanske bara ett år så det hela löer sig säkerligen på ett bra sätt.

• brokig

Jag skulle skippa att söka bostadsbidrag. Usch vilket pappersarbete och eftersom risken är stor att det blir fel i slutändan och därmed återbetalningsskyldig med ränta så tycker jag inte att det är värt det. Jag har varit berättigad till bostadsbidrag under delar av min studietid, men inte vågat ansöka eftersom jag inte vetat om jag kanske råkat få någon extrainkomst i slutet av året som gjort mig återbetalningsskyldig. Hellre vara utan bidrag än tvingas betala tillbaka senare när man kanske inte har något.

Jag tycker dock det är tokigt planerat av er om det förutsätter bostadsbidrag för överlevnad. Den av er som ämnar studera får väl vänta med det tills den andre varit föräldraledig klart. Halvera sina inkomster verkar både dumsdristigt och märkligt.

• Molly83

Jag tillhär kanske skaran som är nöjd med handläggningen av bostadsbidraget. Har inte upplevt några problem, mest därför att jag skippade att sitta hemma och pilla med blanketterna. Tog helt sonika med mig mina lönespecer för året (sökte bostadsbidrag april-december 2006), hyreskontrakt och kilade ner till Försäkringskassan där handläggaren gladeligen hjälpte mig att fylla i och se till att allt blev rätt. Hon räknade och kalkylerade åt mig, som på grund av timarbete inte riktigt kan skatta hur stor inkomst jag har, och lämnade en liten marginal så jag ska slippa bli återbetalningsskyldig. En vecka efter besöket på Försäkringskassan kom skriftligt besked om att allt var godkänt och att utbetalningarna skulle börja.
    Så, tips: Om du har möjlighet att skutta ned till FK GÖR DET! =)
    Men som någon annan sa, kanske är bäst att vänta tills det börjar närma sig. När ni har bättre koll på inkomsten.

//Molly

• Spirello82

Nej jag tror att det är smidigast att hålla sig så långt bort ifrån alla bidrag som de går (förutom barnbidrag då), återbetalningsskyldig är ju det sista man vill bli och det är ju tydligen inte alls ovanligt efter vad man har hört.
    Ett extra jobb som genererar lika mycket pengar som ett bostadsbidrag kan ju inte vara omöjligt att få? Kanske jag som är lite naiv.

• morriis

Hur gör man när man fyller i årsinkomst när man är timanställd? Hallå liksom 2 år framåt också

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
  • Birgitta2
    Thussen skrev 2007-03-07 22:41:52 följande:
    Hur gör man när man fyller i årsinkomst när man är timanställd? Hallå liksom 2 år framåt också Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
    Jag hade tagit den senaste deklarationen som ledtråd. Om du inte har nån sån, så kanske du kan beräkna på ett ungefär vad du kommer tjäna. Och du fyller ju inte i för två år framåt. Sen kan du kanske göra en liten uppdatering efter 4-5 månader och se hur dina timmar legat och göra en ändring hos FK om det skulle behövas.
  • morriis

Birgitta2: Okej, inte 2 hela år, men 1 år och 9 månader framåt som jag inte har en aning om. Ingen senaste deklaration, för den slängde jag, och kan omöjligt gissa hur mycket. Synd.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
  • Cat3

Jag tycker det är konstigt att hela årets inkomst räknas men att man får bara bidrag från månaden man söker. Jag tycker att det borde bara ingå de inkomster man har från månaden man söker.

Tex om man får ett barn eller börjar studera i augusti så söker man ju först då och får bidrag från augusti. Men hade man sökt i januari så hade man fått bidrag för hela året.

• Birgitta2
    Thussen skrev 2007-03-08 13:31:43 följande:
    Birgitta2: Okej, inte 2 hela år, men 1 år och 9 månader framåt som jag inte har en aning om. Ingen senaste deklaration, för den slängde jag, och kan omöjligt gissa hur mycket. Synd. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Om du deklarerade via nätet så kan du gå in på skatteverket.se och kika på din deklaration där.

Cat3 skrev 2007-03-10 21:33:26 följande:
    Jag tycker det är konstigt att hela årets inkomst räknas men att man får bara bidrag från månaden man söker. Jag tycker att det borde bara ingå de inkomster man har från månaden man söker.Tex om man får ett barn eller börjar studera i augusti så söker man ju först då och får bidrag från augusti. Men hade man sökt i januari så hade man fått bidrag för hela året.
    Den månaden du får bidraget beräknas ju på årsinkomsten. Då får du kanske lite mer just de månader du söker för, om du söker för ex.vis aug-dec. Hade du sökt i början på året hade du fått även de månader men mycket mycket mindre. Det slås ut på hela året, eller om du söker i slutet på månaden så får du bidraget lite mer komprimerat.
  • Cat3

Birgitta 2

Det är just det man inte får. Komprimerat alltså. Man går helt enkelt miste om dessa pengar om man nu inte är en väldigt bra spåtant. Fast man kan i och för sig inte söka innan man fått barnet men om man vet i januari att man skall studera i augusti så kan man söka bostadsbidraget redan då.

• Birgitta2
    Cat3 skrev 2007-03-12 13:44:11 följande:
    Birgitta 2Det är just det man inte får. Komprimerat alltså. Man går helt enkelt miste om dessa pengar om man nu inte är en väldigt bra spåtant. Fast man kan i och för sig inte söka innan man fått barnet men om man vet i januari att man skall studera i augusti så kan man söka bostadsbidraget redan då.
    Märkligt... det fick man förr. Nu är det längesen jag hade bostadsbidrag, och ännu längre sen jag hade oregelbunden inkomst. Men jag minns att jag fick rejält med pengar just i slutet av året därför att man fick retroaktivt minst 3 månader tillbaka. Men reglerna har ändrats rejält sedan dess. Men vissa saker trodde jag på något sätt fanns kvar, men jag hade tydligen fel där.
Svar på tråden Bostadsbidrag...