Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Bostadsbidrag...

Självklart måste man ta upp vad man tjänat över hela året. Det är ju det bostadsbidraget baseras på. Om jag tjänar 400 000 jan-sept och inget mer resten av året, så kan jag ju inte söka bostadsbidrag för okt-dec. Det är ju så det är. Man går ju efter årsbasis, och inte efter månadsbasis.  Om man ser i bostadsbidragstabeller går man efter bostadsyta/årsinkomst/hemmavarande barn. Och då är det ju så man måste redovisa också. Har ni haft för hög årsinkomst resterande året så är ni helt enkelt inte berättigade till bostadsbidrag även om ni tjänar väldigt lite under en tid. Och det är ju faktiskt rättvist. Tycker du inte det?

• Birgitta2

Men TS, om du söker bostadsbidrag nu, så kan du även planera in den minskade inkomsten i slutet på året, eller hur? Och då får ni rättvist bostadsbidrag som fördelas över året. Om ni tjänar pengar fram till september och därefter nästan ingenting så har ni en viss årsinkomst som inte är så svår att räkna ut. Fyll i den inkomsten ni beräknar få. Detta är ju den beräknade årsinkomsten. Det är ju inget man vet. Däremot får man räkna med att bli återbetalningsskyldig om man tjänar mer än beräknat. Och då är det bäst att man har lite sparat så man inte åker på en smäll nästa år.

• Birgitta2

Om du söker bostadsbidrag så är det som jag sagt beräknade inkomster. Om du sen byter bostad, så anmäler du den nya hyran. Om inkomsten ökar/minskar så anmäler du det. Då behöver du inte råka illa ut.

Du kan också vänta till i höst med att söka på årsinkomsten om du känner att ni inte behöver bidragen just nu?

Jag skulle föreslå att du söker bidrag när ni flyttat och när den lilla kommit. Då har du liksom alla fakta på bordet, eller hur? Och så har du dessutom ordning på alla inkomster och utgifter och därmed får du rätt bidrag.

• Birgitta2
    Thussen skrev 2007-03-07 22:41:52 följande:
    Hur gör man när man fyller i årsinkomst när man är timanställd? Hallå liksom 2 år framåt också Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
    Jag hade tagit den senaste deklarationen som ledtråd. Om du inte har nån sån, så kanske du kan beräkna på ett ungefär vad du kommer tjäna. Och du fyller ju inte i för två år framåt. Sen kan du kanske göra en liten uppdatering efter 4-5 månader och se hur dina timmar legat och göra en ändring hos FK om det skulle behövas.
  • Birgitta2
    Thussen skrev 2007-03-08 13:31:43 följande:
    Birgitta2: Okej, inte 2 hela år, men 1 år och 9 månader framåt som jag inte har en aning om. Ingen senaste deklaration, för den slängde jag, och kan omöjligt gissa hur mycket. Synd. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Om du deklarerade via nätet så kan du gå in på skatteverket.se och kika på din deklaration där.

Cat3 skrev 2007-03-10 21:33:26 följande:
    Jag tycker det är konstigt att hela årets inkomst räknas men att man får bara bidrag från månaden man söker. Jag tycker att det borde bara ingå de inkomster man har från månaden man söker.Tex om man får ett barn eller börjar studera i augusti så söker man ju först då och får bidrag från augusti. Men hade man sökt i januari så hade man fått bidrag för hela året.
    Den månaden du får bidraget beräknas ju på årsinkomsten. Då får du kanske lite mer just de månader du söker för, om du söker för ex.vis aug-dec. Hade du sökt i början på året hade du fått även de månader men mycket mycket mindre. Det slås ut på hela året, eller om du söker i slutet på månaden så får du bidraget lite mer komprimerat.
  • Birgitta2
    Cat3 skrev 2007-03-12 13:44:11 följande:
    Birgitta 2Det är just det man inte får. Komprimerat alltså. Man går helt enkelt miste om dessa pengar om man nu inte är en väldigt bra spåtant. Fast man kan i och för sig inte söka innan man fått barnet men om man vet i januari att man skall studera i augusti så kan man söka bostadsbidraget redan då.
    Märkligt... det fick man förr. Nu är det längesen jag hade bostadsbidrag, och ännu längre sen jag hade oregelbunden inkomst. Men jag minns att jag fick rejält med pengar just i slutet av året därför att man fick retroaktivt minst 3 månader tillbaka. Men reglerna har ändrats rejält sedan dess. Men vissa saker trodde jag på något sätt fanns kvar, men jag hade tydligen fel där.
Svar på tråden Bostadsbidrag...