• Black

Förkylning i höften?

Någon som varit med om detta med sitt barn?
    Min lille kille vill helt plötsligt idag inte stödja på sin fot, och när han försöker är det som om foten inte vill följa med och han skriker av smärta och vill bli buren heeeela tiden.
    Han har inte ramlat och när jag tittar på benet och foten så ser jag ingenting konstigt.

Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle prova med alvedon och återkomma om det inte blev bättre, men att det kan vara en "förkylning i höften". Vad betyder det!?

• Svar på tråden Förkylning i höften?
  • Strutis

satt på akuten med min 8 månaders förra helgen, han ville inte heller stödja, men hade inte ont! låter som att det är det din lille kan ha, det heter höftsnuva, prova med alvedon, det ville dom ge min son på akuten, men som sagt, han hade ingen smärta
    ganska vanligt tydligen!

Lycka till
    K

• Black

Är liten bättre nu då?

Men Linus har ont.. riktigt ont. Han skriker så hela taket håller på att lyfta emellanåt, och han tar sig neråt vaden/foten. Jag gav honom alvedon för ca en timme sedan och just nu sover han som en liten ängel. Får se om det hjälper.

Tack!

• Nore

Tjenixen! Min äldsta son fick, precis som du beskriver, sådana symptom efter en förkylning när han var några år, han är nu 7 år. När han vaknade så ville han inte använda ena benet, han satt helt stilla och det brukade han bokstavligt talat aldrig göra. Vi åkte i alla fall ned till VC som faktiskt skickade oss vidare till barnakuten på Akademiska i Uppsala, där väntade vi i många timmar med två barn men vet du vad....(nästan komiskt)..när det äntligen! strax var vår tur så ställer sig sonen upp och går som om ingenting har hänt....skumt! Så vad frågar läkaren? Jo...- Vad är det för fel på den här pojken då? Det värsta var att läkaren nästan tvivlade på oss när vi berättade hur dagen varit...men konstaterade att det var en förkylning som vandrat ned i höften/benet. Men angående hur din son mår, jag menar fortsätter han att ha så fruktansvärt ont tycker jag du, för att vara säker, ska åka till akuten Lycka till!

• LIVochLinnea

Jag tycker att du ska söka akut om han inte vill stödja på benet. Ta en temp oxå!det kan mycket väl vara förkylning i höften som går över av sig själv men det kan ibland vara bakterier som måste behandlas. Har han feber är det än mer motiverat att söka akut

• Black

Nore: Vad skumt, för nu efter han sovit så går han på benet igen, men det verkar gå i vågor. Ibland så gnäller han till som tusan när han stödjer på det och sekunden efter så går han som om ingenting har hänt. Men tempen har stigit, inte mycket men från 38.0 till 38.3 på den timmen han sov, TROTS alvedon. Jag begriper ingenting och får ringa tillbaks till närakuten för att höra vad de tycker vi ska göra.

• MammaMu82

Min dotter hade "höftsnuva" för ett par år sedan. Det var rena tortyren för henne.

Det började med att hon sa att hon hade ont höften när hon skulle lägga sig. Jag trodde då att det var för att hon kanske hade setat konstigt eller liknande så jag sa att det blir bättre imorgon... Då kunde hon gå, stå, springa...

Dagen efter kunde hon varken gå stå eller springa längre. Hon skrek och skrek. Hon började även gråta hysteriskt efter ett par timmar så fort jag flyttade på henne.

Åkte till Sös barnakut. Fick göra ett UL på höfterna och det visade sig att den ena höftleden var vätskefylld och väldigt inflammerad, den andra höften hade drabbats lite lindrigare.

Hon fick fltande Ipren som dämpade inflammationen och smärtan. Efter 3-4 dagar var hon sig själv igen...

Höftsnuva är väldigt vanligt men det är alltid bra att kolla upp med läkare om man ser att barnet påverkas väldigt mycket av besären.

Lycka till

• cissi77

När jag var till barn akuten i uppsala så sa läkaren att de fick in 2-3 fall om dan med höftsnuva så det var vanligt, jag hade inte hört talas om det tidigare.

• Black

Var till närakuten med honom igår kväll efter hans feber gått upp ännu mer, till 39.0. Det visade sig att han har en virusinfektion i kroppen, men eftersom den inte har satt sig någonstans så sätter dom ju inte in någon antibiotika. Så det var bara att åka hem igen och han sa åt mig att försöka hålla hans feber nere och om den inte är under 38.5 imorgon (fredag) så skulle vi höra av oss igen. I morse hade han 39.8(!) och jag får inte ner den mer än till 38.8.

• obelix

Black: har du provat med ipren istället för alvedon? hjälper vår son mycket bättre vid hög feber. HAr aldrig hört om det du beskriver... skummt. Hoppas han kryar på sig snart

• MrsQ

Min lillebrors lilltjej fick samma som du beskriver, de åkte till Astrid Lindgren och där sa de att det var höftsnuva om det inte blir bättre imorron så kontakta oss igen.
    Dagen efter hade det blivit så svullet att de åkte in igen och då tog de blodprover som visade att hon hade benröta, hon blev inlagt snabbt o fick hästdoser av antibiotika eftersom det hade gått några dar.
    De skulle ha tagit blodprov första gången de var inne men missade det.

• Black

obelix: Ja det är Ipren han har fått nu (alvedom funkar inte alls på honom) och den vill ändå inte ner mer än till 38.8.

Höften/vaden/foten eller vad det nu var är alltså bra igen. Han går precis som vanligt och verkar inte ha några som helst problem med det. Men läkaren sa att barn kan få sk höftsnyva eller förkylning i höften och om det kom tillbaks skulle vi höra av oss. Och som sagt om febern inte gått ner till under 38.5 i morgon skulle vi återkomma.
    Tycker så synd om honom för han ser ut som 7 svåra år.
    Hans tvillingsyster är helt frisk och kry, jag som bara väntat på att hon också skulle bli dålig, men icke. Konstigt tycker jag..

Svar på tråden Förkylning i höften?