• UllllaBelllla

Stelkrampsvaccinera häst??

Vad kostar en grundvaccinering och hur ofta skall den göras senare???

• Svar på tråden Stelkrampsvaccinera häst??
  • UllllaBelllla

Ingen som har vaccinerat sin häst??

• nilla85

i jönköping kostar det 350 kr (har ja för mej) tror det är efter en månad, 6mån o sen efter ett år...

• emmizenma

Häst kostar det ca 5-6 hundra för en vaccination, inkl resersättning och inställelseavgift
    Först vaccinerar man 1 gång och sedan efter 5-6 veckor och sedan 1 gång om året.

• 3 barns mor

man vaccinerar inte stelkramp 1 gång år tror vart 3 år efer grund. men det är vart att göra det har haft en häst med stelkramp tur så upptäckte vi det snabbt så hon hann inte bli så dålig. men va en lång väntan att få henne frisk skulle stå i ett mörkt stall i ca 3 v och man skulle va jätte tyst. och skulle se till att hon inte la sig ner.

• emmizenma

grund vaccination är inklusive stelkramp. I alla fall när jag grundade min...sen vaccineras han 1 gång om året och varannan är det stelkramp med.

• UllllaBelllla

jaha.. är det fler saker än stelkramp i grundvaccinering?

gäller inte ev. försäkring om hästen inte är vaccinerad?

• emmizenma

Hästinfluensan är det oxå.

Jag vet inte hur det är med försäkringen. Men jag skulle tro att man inte får ut på försäkringen om det är relaterat till det man inte vaccinerar mot?
    Är inte säker...

• UllllaBelllla

tack så jättemycket för svaren.
    men det är ingen regel att en häst ska vara vaccinerad?

• Pontiacsnuttisen

om hästen dör pga stelkramp och den inte är vaccinerad så får du ingen försäkringspeng heller inte om du får häst flunsan så va det iaf när jag fick lära mig nåt.

*gått hästlinjen på gymn.*

• 3 barns mor

det får du kolla med försäkringsbolagen. och ja du kan vaccinera hästen bara mot stelkramp.

• emmizenma

Nej det finns ingen regel/lag på att man måste vaccinera en häst. Men ska man ut och tävla så måste man uppvisa vaccinations kort/passet för att få delta.

Svar på tråden Stelkrampsvaccinera häst??