• alienz

allergifri...

Vet nån bra hund för allergiker att ha?? vet att de inte finns allergifria hundar, men de är ju allergiker som har hundar... alltså vet ni några sorter som är bättre än andra?? tack på förhand

• Svar på tråden allergifri...
  • smurfan06

Pudel tror jag kan funka för en del.

• alienz

ja de var en av sorterna jag hört. sen har jag även hört en tiil..Lagotto Romangnolo

tänkte om de finns nån fler sort??

• emmies

kinesisk nakenhund

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • alienz

vill gärna att den ska vara klädd =) samt att den inte ska vara jätte liten...

• IrmelinFraNorge

Bichon frisee

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • UmeåElin

Vi har en dvärgschnauzer och i flera av de rasböcker jag läst så poängteras rasens lämplighet om man är överkänslig mot hundar.

Detta är mkt eftersom de inte släpper hår då man trimmar dem regelbundet. Eftersom mkt epitel (det man är allergisk emot) finns i hud och saliv och således sprids med hår som lossnar så är det en lämplig ras.
    Har dock fått lära mig att riktigt korthåriga hundar med mkt epitel (t.e.x boxer och bostonterrier) istället är mer allergiovänliga eftersom de har så nära till huden...så fler långhåriga raser som inte löser hår är bättree än de korthåriga.

• bonus2

Amstaff måste jag rekomendera ( även om dom vetenskapligt sett inte är "allergi hundar" Min pojkvän är jätte allergisk mot typ schäfer,rottis,tax ja you name it! Får svårt att andas och svullnar upp. Jag äslkar hundar och kan inte leva utan dom så det av ett problem när vi träffades. Vi passade våran kompis amstaff och han kände ingenting även fast den kröp upp i sängen och sov :) Har nu 2 stycken hemma och har fungerat i snart 4 år nu! Men han är fortfarande jätte allergisk mot andra rasen Puden funkar oxå :) En annan kompis är också hyper allergisk mor katter,kaniner,hundar osv men han tål våra. Han har tom passat våra hundar utan att känna av något! Men vad du än bestämmer dig för hundras så kolla ordentligt att du verkligen inte är allergisk. Att köpa vovve för att sedan lämna tillbaka är ju tråkigt! Lycka till

• Tropicalfire

jag e allergisk, men har både en siberian husky och en maine coon katt hemma och d går hur bra som helst känner inte av nån allergi

• Angeldog

Detta är klippt från skk.se hemsida.

Vilken hundras kan man ha om man är allergisk?

Det finns egentligen ingen hundras som är säker för allergiker. Allergi är mycket individuellt och den ras som en allergiker tål behöver inte fungera för en annan allergiker. Det finns några raser som ofta omtalas som mer "allergivänliga" än andra. Tyvärr har man ännu inte lyckats få belägg för att dessa raser verkligen skulle vara säkra ur allergisynpunkt.

Många tror att om hunden bara har en viss pälsstruktur så ska allergirisken var minimerad. De flesta är dock inte allergiska mot hundens päls utan mot äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar (mjäll), saliv och urin.

Om man är allergiker men ändå vill skaffa hund gör man klokt i att rådgöra med sin läkare och eventuellt prova med att vara hundvakt åt en hund av den ras man kan tänka sig. Man bör även informera uppfödaren om att man är allergiker så att denne är beredd att ta tillbaka hunden om detta skulle behövas ( i så fall måste man kunna uppvisa ett läkarintyg).

Men tänk också på att olika hundraser har olika behov i form av motion, tankeverksamhet, trimmning, borstning osv. Att skaffa hund bara för att det är den hunden som är "allergi fri" kanske inte passar dig som ägare. Sedan ska man ha klart för sig att inom varje ras finns det olika individer som inte är som rasstandarden säger eller en bland ras vet man inte alltid vilka "egenskaper" den får.
    Lycka till med ett eventuellt inköp.

• alienz

bonus2 självklart vill man inte behöva lämna tillbaka en hund.. j

jag är inte allergisk utan min sambo.. jag har alltid haft djur i mitt hem ända tills jag träffade min nuvarande sambo som då är allergisk.. vi kommer att hälsa på folk med denna hundras som nu vi bestämmer oss för. vet inte vilken ännu... och se om det funkar då.. gör de inte dset då är det ju bara att sluta drömma för min del...

armstaff har jag fdunaderat på också... ska kika upp de lite mera..

• bonus2

Gör det för det är en underbar ras :)

• LINA M

kinesisk nakenhund...har själv en sådan..men ofta är det väl något i saliven och huden man är allergisk mot! men visst måste det var mkt bättre att ha en naken hund än en med mycket päls..

• Alexp

Irish soft Coated Wheaten Terrier. Mycket trevliga och min flickvän är otroligt allergisk och vi har en hemma. Det är bara att åka till en uppfödare och testa om det funkar. Dom ser ut såhär ungefär:
    vovve.net/Raser/gallery.asp&p=6&pid=14357
    Här är en bild på min sötnos som jag tog när hon var valp men man ser inte direkt hur hon ser ut...
    vovve.net/Raser/gallery.asp&p=10&pid=9563

Lycka till!

• Zaria

Dvärgschnauzer fungerade för min mamma som var kraftigt allergisk, dock var inte hunden på övervåningen eller i sovrummet, men mamma kände av hunden lite på slutet speciellt då hon inte trimmats på ett tag samt när hon var blöt.

Finns ju mellanschauzer och riesen schnauzer om man vill ha en modell större.

Som du skrev hälsa på mycket hos någon som har rasen och riktigt "lukta" in hundarna.

• Swettie22

min mamma har kennel hemma och min styvfar är pälsdjurs allergiker vi har storpudel och bichon havaniser beror ju lite på hu pass känslig man är men både pudel och havanis kräver mycket pälsvård....

• brokig

Jag tål schanuzer och strävhårig tax men får rinnande ögon och svälld hals av cocker spaniel.

• mysmatte

Finns ju ingen hund som man kan peka ut och säga att den kan alla allergiker tåla utan det är mer så att alla tål olika sorter man får testa sig fram, låna hem hundar av olika sorter och se sig fram. Min storebror är hypper alergisk mot hundar han har testat många raser men ingen sort funkar bättre han kan vara nära hundar och klappa dem men måste tvätta sig med ett medel för att inte få problem med andningen. ende tror ju att hundar utan päls ska funka bättre men det är ju inte pälsen som är problemet.

• alienz

mysmatte: ne jag vet att iman inte kan säga att en hund är bättre än den anfdra, men å andra sidan så för dem så är allergisk är de ofta samma raser som kommer på tal att de klarar av.. sen så bor vi på ett gandka litett ställe lite svårt att låna hem en massa sorter....

tror på armmstaff eller lagotto... vi får börja våldsgästa folk nu då=)

Svar på tråden allergifri...