Bilstolen fram eller bak?
Ska bilbarnstolen sitta i fram eller baksätet?
Alla säger den ska sitta fram men om man tittar från bilder i kataloger har man den där bak.
Ska bilbarnstolen sitta i fram eller baksätet?
Alla säger den ska sitta fram men om man tittar från bilder i kataloger har man den där bak.
Jag har hört att det är säkrast fram. Därför har jag den fram.
Bak i mitten är det som är allra säkrast om man skulle krocka.
Våra har alltid suttit bak.
Så här svarade jag i en annan tråd för ett bra tag sedan!!
Jag och mina kollegor var på studiebesök på NTF härom dagen. MYCKET intressant och lärorikt. Han pratade också mycket om hur otroligt viktigt det är att barnet sitter bakåtvänt så länge som det bara är möjligt. Barn är mjuka i kroppen och i benen, de klarar alldeles utmärkt att sitta med böjda/hopvikna ben.
Sedan sa han att i stort sett ALLA godkända bilstolar fungerar bra i framsätet (om man ej har airbag) det är säkert för barnet och väldigt "svårt" att montera stolen fel. I baksätet finns i stort sett endast 2-3 modeller som klarar en krock. Den ena var en som Mekonomen säljer, minns ej modellnamnet, men den var avancerad (men tog liten plats) och dyr, drygt 3000 kr. Den andra var en av Britax modeller.
Bilbarnstol i baksätet är tydligen otroligt lätt att montera fel. När man monterat rätt kan man testa genom att skjuta fram sätet framför, ta ett rejält tag upptill i bilbarnstolen och trycka allt vad man kan nedåt-framåt. Den ska i princip inte gå att rubba om den är säker...
Man kan inte uppnå tillräcklig krocksäkerhet bak om man inte monterar med stödben. Nästa gång som bilbarnstolar ska säkerhetsklassas (tror det var år 2008) kommer en hel del att utgå, de klarar helt enkelt inte testet.
En annan nyhet (för mig iaf!!) var att det s.k. babyskyddet är väldigt mycket mindre säkert än en "riktig" bilbarnstol. (tror det var 40% mindre säkert...) Därför ska man byta till "en riktig" så fort det bara är möjligt, han berättade att från ca 4 månaders ålder brukar det gå bra.
Fick informationen på NTF, Torggatan i Göteborg.
Ja, bak-mitten är allrabäst 8om stolen är godkänt för den platsen), sedan är det ju rätt praktiskt att ha barnet fram, man ser det ju bättre. Men har du krockkudde går det inte tat ha barnet där såvida du inte kan koppla ur kudden. Eller om barnstolen skulle stöta mot vindrutan, det ska den inte göra (gjorde vår Cosmix så den fick ju vara bak).
Kan det inte vara väldigt distraherande att ha bilbarnstolen fram? Jag tror att vi kommer ha den bak så att vi vuxna kan sitta där fram.
Vi har båda våra där bak. Har alltid haft!
Mitten bak är bäst. Att man säger att det är säkrare fram beror visst på att man räknar in att man ska kunna vara bara en vuxen i bilen och då har man mer koll på barnet om det sitter fram. Vid flera vuxna i bilen ska det alltså vara bättre bak. Den här NTF-killen borde veta bäst tycker man, men vi hörde tvärtom, att det beror på kombinationen bil/stol hur bra det funkar. En stol som är bra i en bil kan vara dålig i en annan alltså.
På min NTF-träff sa NTF-gubben att stolen ska vara
1. Godkänd för bakåtvänd montering
2. Vara gjord för 0-18 kg
3. Ha ett stödben om den ska monteras bak.
Det går ju även att köpa begagnat och då ska tyget vara helt, alltså ej lagat för då är den inte säker. Man ser tydligt om den är krockad.
Vi är välkomna till NTF för att kolla att stolen är monterad på rätt sätt
Vi har en bak och en fram. Funkar bra för oss. Kommer snart att bli aktuellt med en till och då blir det två bak. Är man orolig för att man inte ser barnet där bak finns jättefiffiga speglar.
Jag har hört att man aldrig ska ha stolen fram om man har krockudde - inte ens om man kopplar ur den.