• LottisPottis

När ska barnen sluta sova på dagen?

Jag har en son som är 2,4 år. Han går och lägger sig kl 21 på kvällen och har vaknat vid 8-9, fram till för en månad sedan. Nu vaknar han före kl 7 på morgonen. Undrar kanske om det är dax att ta bort vilan mitt på dagen? Hur gör ni?

Är man ledig och hemma så sover man gärna länge!
  • Svar på tråden När ska barnen sluta sova på dagen?
  • Jossisen

Det är ju så individuellt det där. Ni kan ju prova någon dag om han orkar hålla sig vaken en hel dag. Då kommer han antagligen behöva lägga sig tidigare på kvällen. Hur länge sover han på dagen nu då? Börja med att prova att korta ned middagsluren. På slutet sov vår dotter bara 20 min efter lunchen, annars var det omöjligt att få henne att somna på kvällen. Hon slutade sova middag helt när hon var lite över 2 år, men det är som sagt var individuellt hur mycket de behöver sova. Testa lite.

• Tjohalia

Jag tror att dom flesta brukar märka det på att dom får svårt att somna på kvällen... Fast det kan kanske visa sej så att dom vaknar tidigare med...
    Min tjej är snart 2 år och hon har blivit väldigt svår att få i säng på kvällarna! Det tar lång tid och hon somnar betydligt senare, vi har kortat ner hennes sovstund på dagen men det har inte hjälpt så mycket så idag ska vi testa att hon inte får sova alls... sist vi testade det så var hon alldeles färdig och slocknade klockan 19 (i vanliga fall somnar hon 20-20.30) så hon orkar ju inte riktigt utan att sova heller... Skulle vara skönt om det gick att väcka henne efter 30 minuters middagsvila eller så men hon blir så grinig resten av dan då...

Mitt tips är nog att du får prova dej fram.

* Mamma till JOLINE * BF 22/2 det är en POJKE *
  • slma

ska och ska sluta, men varan äldsta var ungefär 2,8 ar eller sa när han slutade mer eller mindre helt. Vid 2.8 började intresset för middagssömn svalna, vissa dagar behövde han den mer än andra. Precis när han slutade kunde eftermiddagarna bli jobbiga och han somnade oftast vid 19.15 tiden och sov till typ 7.30-8. Det kan ju vara dags för din son, prova, men ta en paus da istället, läs lite, "vila" helt enkelt, en timme. Eller korta ner sovpausen om han vill sova, dom vänjer sig sedan vid att inte sova. Alla är olika, finns 18 manaders som knappt sover middag och jag känner en kille som var över 4 ar innan han slutade sova middag!

• LottisPottis

Tack för svaren! Han har faktiskt inga problem att somna på kvällen.Men jag ska prova att ta bort dagssömnen imorgon! Problemet är bara att han måste sova hos dagmamman, hon säger att alla andra sover ,så han kan inte vara vaken och störa dem!

• Jossisen

Klart han måste kunna vara vaken hos dagmamman. Hur har hon annars tänkt sig att göra när vissa av barnen blir större och inte behöver sova längre? Hon får väl sitta och läsa eller göra nåt annat lugnt med honom.

• poffelisa

Himla korkat av dagmammam måste jag säga...jag är förskollärare och inte tvingar vi någon att sova!! De som inte sover läser vi för, och har man en kollega så är den ena inne och den andra går med de som är vakna ut. Tror ärligt talat att det handlar mer om att din dagmamma vill ha lite lugn och ro en stund...

• LottisPottis

Vet du! hon har det så litet där, att alla barnen sover nästan på varandra. Min son sover ute i vagn, men jag har sagt att han kan sluta med det nu eftersom han blivit förstor för åkpåsen. Men då får han sova inne i vagnen istället, eftersom hon inte har nog med sovplatser! Skönt att jag ska byta till dagis till hösten!

• Blue Dragon

Jenni som är lite på 3 år sover på dagis upp till en timme. Hon blir så trött på eftermiddagarna och väldigt gnällig. Det går inte att resonera med henne när hon är så trött. Visst det tar säkert lite längre tid på kvällarna men oavsett om hon somnar tidig eller sent så vaknar hon kl 7. Så om hon sover upp till en timme på dagen så är hon en mkt gladare tjej på kvällarna. Men på helgerna när det inte är lika mkt fart så sover hon inte middag.

Moa, den äldsta flickan, hon slutade sova middag vid 2 års åldern och det har hon klarat av. Hon behöver inte lika mkt sömn som andra barn.

Svar på tråden När ska barnen sluta sova på dagen?