• Demona

Är det farligt att träna när man är förkyld?

Jag cyklar en halvtimme på min motioncykel tre dagar i veckan och vill ogärna skippa något pass, men jag känner mig så risig. Jag är stel i rygg och nacke, är förkyld och känner mig allmänt orkeslös. Bör jag avstå från att cykla idag?

• Svar på tråden Är det farligt att träna när man är förkyld?
  • Smultron ett

ja det bör du nog! när man är sjuk ska man vila, annars riskerar du nog å va sjuk längre tid.

• FaithHeavenly

JA! Avstå!!!
    Min nära vän gick bort år -02 när han sprang spåret med en förkylning, ont i halsen o liiite feber. Hjärtat klarade inte av det.... 

Halsont är det allra värsta att träna med men är du så dålig som du beskriver så vänta! 

R.I.P Per! 

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Themis

Att träna med infektion i kroppen är en RISK, absolut.

Från fitness-magazine:

"En kropp som samtidigt utsätts för infektion och fysisk träning får svårt att uppbringa tillräckligt med energi för att klara båda. Kroppen prioriterar naturligt immunförsvarets kamp mot infektionen, vilket gör att träningseffekten blir väldigt låg. Immunförsvaret distraheras samtidigt av den fysiska ansträngningen och får svårare att rå på infektionen.

Bland det värsta som kan hända om man tränar med en infektion i kroppen är att man drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Båda påverkar hjärtats förmåga att slå och kan ge bestående men. Vill det sig riktigt illa kan det leda till döden.

? Trots riskerna finns det folk som tar värktabletter för att ta ner febern och bli av med förkylningssymptomen ? och sedan går till gymmet. Symptomen i sig kanske inte är så allvarliga, men de berättar att allt inte är som det ska i kroppen. Man lurar alltså kroppen att känna sig frisk, men infektionen finns fortfarande kvar, säger Lina."
    ----

Därför tycker i alla fall inte jag att det är värt att chansa, även om säkert dom flesta överlever sitt pass även med en förkylning.

Om inte annat så är det väl en ganska trist egoinställning att tycka att man har rätt att smitta ner andra på gymmet som då inte heller kan träna?

• Demona

Tack för svar. Ja jag har riktigt ont i halsen också. Svullna halsmandlar och så. Då ska jag inte cykla idag. Beklagar verkligen att din vän gick bort!

• Demona

Min motionscykel står hemma så någon annan lär inte smittas.

• Gaztongirl

Puh vad skönt att du inte ska träna. Ta en liten lätt promenad så du får frisk luft bara, om du orkar.

• Deliverance

Precis som dom andra säger, avstå!
    Du kan få hjärtmuskelinflammation vilket kan leda till döden.
    Tyvärr så gick min svärfars kollegas son bort i hjärtmuskelinflammation pga träning med förkylning.

Ut och gå en trevlig promenad så har du iallafall rört på dig!

• ming

Jag frågade faktiskt min läkare det för några veckor sen, eftersom jag kände mig lite krasslig och hade jätteont i halsen (hade tagit ett halsprov, men hade inte halsfluss eller så), och så har man ju hört hela tiden att det inte är bra att träna om man är förkyld. Han sa att det egentligen inte är så farligt.
    Jag vet inte om han menade att han tyckte att det tillståndet som jag var i var okej att träna i eller om han menade att bara folk med kanske medfödda fel är i riskzonen. Men till mig sa han att det var okej. Fundersam

• Deliverance

Du bör ALDRIG träna när du inte är kry i kroppen.
    Då har du ett virus i kroppen, som kan bli livshotande när du tränar.
    Det är därför man ska ta det lugnt när man är sjuk

• Eisa

Man kan träna när man är förkyld om man tar det lugnt, men det beror ju på vad det är för förkylning också.

Det är viktigt att lyssna på kroppen vad man orkar. Skriker kroppen VILA så vila.

Jag skulle inte ha tränat med ont i halsen, för att vara på den säkra sidan. Men en läkare sa till mig att det kan du visst göra, bara du inte kör för hårt.

• Deliverance

Men, om jag säger såhär då.
    OM det inte är så farligt att träna när man är lite förkyld,
    varför dog då en son till min svärfars kollega av hjärtmuskelinflammation, pga att han tränat lugnt med SVAG förkylning?
    Otur? Nja, han skulle nog inte ha dött om han inte tränat.

Men, alla får ju göra som dom själva vill
    TS bad om råd och fick svar, sen är det upp till var och en!

• ming
    Deliverance skrev 2007-03-22 13:31:33 följande:
    Men, om jag säger såhär då.OM det inte är så farligt att träna när man är lite förkyld,varför dog då en son till min svärfars kollega av hjärtmuskelinflammation, pga att han tränat lugnt med SVAG förkylning?Otur? Nja, han skulle nog inte ha dött om han inte tränat.Men, alla får ju göra som dom själva vill TS bad om råd och fick svar, sen är det upp till var och en!
    Som jag sa, det kan ju ha med benägenhet att få såna problem också, om man kanske sedan tidigare tex har ett svagt hjärta utan att man visste om det.
  • Deliverance

Men om du har t.ex feber så är risken stor att du kan få hjärtmuskelinflammation vid träning, oavsett om du har ett friskt och starkt hjärta eller ej.

Jag skulle iaf avstå från träning om jag inte kände mig helt kry, för jag skulle inte vilja sätta mitt liv på spel för att träna någon dag. Då skulle jag hellre väntat tills jag blev frisk.

Svar på tråden Är det farligt att träna när man är förkyld?