• puss

en fråga om moralkärringar

varför heter det så? varför är det så negativt? varför ska man göras ner för att man har moral?
    om man har en jävla massa moral, är man en kärring då? på vilket vis går de hand i hand?
    moral är nåt bra, enligt mig. men jag har ju ofta fel, å andra sidan.
    om man inte slår sin unge eller röker under grav, då är man en moralkärring.
    om man inte knullar med sina grannar och bekanta, då är man dessutom Så Jävla Perfekt. 
     helst ska man ha nån älskare på jobbet också, fast allra helst ska man ju gå på soc och vara bitter på nya regeringen, som bara sparkar på de som redan ligger.
    är man en anständig människa och en bra mamma, då ska man bara ha stryk verkar det som.
    är man dessutom, snygg, älskad, framgångsrik och förmögen, ja då storknar halva FL.

vad är det för fel på folk?

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • Svar på tråden en fråga om moralkärringar
  • puss

danbala, det har ju inget med moral att göra, förutom kanske avsaknad av sådan?

• Danbala
    puss skrev 2007-03-08 10:47:22 följande:
    danbala, det har ju inget med moral att göra, förutom kanske avsaknad av sådan?
    Nej, precis. Men det är väl nästan "moralist" som är definitionen av en moralkärring? (Om man bortser från användandet av uttrycket här på FL. Vilket jag tycker är det enda rätta, med många uttryck. Påhopp, barnmisshandel, etc. är andra exempel på uttryck som missbrukas å det grövsta här. FL:are har en ... "annorlunda" distans till tillvaron! )
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Ungen

Jag tycker att du har fel i den senare delen.

Du uttrycker det som att man är moralkärring om man inte t.ex. knullar grannen. Det är inte själva avsaknandet av knullandet i sig som gör moralkärringar utan det är att moralkärringar alltid måste tala om för de som gör på ett visst sätt att det minsann är jätte dåligt. Man blir ju inte moralkärring för att man inte gör som dem. Man blir moralkärring för att man talar om för dem att det är dåligt.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Sarah 28

Kanske skulle ta och köpa en sådan där Gör Din Egen T-shirt-sats och göra en Moralkärring-tröja. Ser det också som något positivt.

• puss

jag kom på ett svar faktiskt.
    om jag säger "barnen måste ha säkerhetsbälte och rök inte i bilen", då kommer genast Jävla Moralkärring som svar.
    då är det inte för att den personen är en dålig mamma som hon inte ser till det, utan skulden ligger på MIG för att jag är en moralkärring.

eller?

• tackförfisken

En äkta moralkärring kastar sina åsikter på mig och ser allt i svart lr vitt. Hennes och bara hennes åsikter är dom rätta. Alla " andra" har bara inte samma åsikter som mig;)

• Selfish Geene

Kanske är "moral" i ordet "moralkärring" en förkortning av "moralisering"? 

Att moralisera är oftast något negativt tycker jag (till skillnad från att "ha moral" som oftast är något positivt) att vara en "kärring" är något negativt som får förstärka ordet.

Moraliseringskärring, makes total sense! ;) 

• Tassdjuret

Den innebörd som ordet har haft för mig är inte samma som du säger... utan jag har mer föreställt mig om att det skulle handla om folk som gärna skriver folk på näsan, alternativt personer som hellre ser till etiska regler än personliga förutsättningar.

• Titanica
    Danbala skrev 2007-03-08 10:46:04 följande:
    Moral är bra, moralism är dåligt...

(Moralkärringar kallar jag bara sådana som inskränker och föraktar andras leverne för att de inte fattar att alla inte är likadana.)
    Precis min tanke.
  • Velour
    puss skrev 2007-03-08 10:40:50 följande:
    varför heter det så? varför är det så negativt? varför ska man göras ner för att man har moral?
    om man har en jävla massa moral, är man en kärring då? på vilket vis går de hand i hand?
    moral är nåt bra, enligt mig. men jag har ju ofta fel, å andra sidan.
    om man inte slår sin unge eller röker under grav, då är man en moralkärring.
    om man inte knullar med sina grannar och bekanta, då är man dessutom Så Jävla Perfekt. 
     helst ska man ha nån älskare på jobbet också, fast allra helst ska man ju gå på soc och vara bitter på nya regeringen, som bara sparkar på de som redan ligger.
    är man en anständig människa och en bra mamma, då ska man bara ha stryk verkar det som.
    är man dessutom, snygg, älskad, framgångsrik och förmögen, ja då storknar halva FL.

vad är det för fel på folk?
    Alla har någon form av moral, men det är när den andres moral inte passar ens egna som man kallar den andra för "moralkärring"

Det är därför vi inte ska bry oss om det ordet egentligen... 
Svar på tråden en fråga om moralkärringar