• drömmare3

shottar att bjuda på festen?

Jag vet inte vart jag ska lägga det här. MEN har ni idéer vad är det för shottar som man kan bjuda på födelsedagsfest(vuxen fest så klart)? inget dyrt o krångligt..

• Svar på tråden shottar att bjuda på festen?
  • Tinkerbelle

Jag fick en som hette Äppelkaka när jag gick på gymnasiet - lääääänge sen nu men vi har gjort den efter det! Ta ett shopglas och fyll upp en typ 4:s med apfelkorn klicka på lite vispad grädde och toppa med lite kanel. Jättegod! Och kanske lite ovanlig...

På nationerna i Uppsala, i alla fall VG, "bjuds" det alltid på "mammor" när man jobbar som helt enkelt är renat som smaksätts med färdiga blandningar som Turkisk Peppar, Blå Fiskar, Hallonbåtar, Violtabletter osv som finns att köpa på ÖB (eller varstans). Kanske inte det godaste man kan dricka men helt klart en nostalgisk jobb och party-höjare!

• Nevada

minttu

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Nevada

Åh den äppelpaj är skitgod.. jag har fått den med vaniljsås.. mumma

• Tinkerbelle

Vaniljsås,mmmm det måste jag prova. Och du har så rätt. Minttu blandad i o´boj.... Mumma! En annan nationsnostalgi tripp....

• drömmare3

Tinkerbelle: äppelgrejjen lät god men det kommer nästan 30pers. så jag orkar nog inte fixa så många sååå fina shottar. heh..
    men det där andra, sa du att det var ren sprit o smaksätt med turkisk peppar eller hallonbåtar? alltså..hur`? heh

• Nevada

Jag dricker bara minttu rent men många verkar blanda med oboy.. får väl testa det också antar jag, så man får veta.. =)

TS ska du ha recept" eller? Ska du inte bara bjuda på rena shottar.. jäger och lakrits är aldrig fel heller

• Nevada

Vad heter den där svarta flaskan... Rose någonting? Den kanske? Smakar ju jordgubbsglass.. om man gillar det menar jag =)

• greeneyes

jello-shots är roliga också. till dem passar faktiskt mcdonalds ketchup-formar perfekt antingen köper man färdig jello-pulver i mataffären och byter ut en del av vattnet mot vodka. eller så gör man egen med gelatinpulver och stark saft plus vodka. måttsatserna står på gelatinpulvret. OBS! häll i formarna direkt när du gjort den, sen stelnar den ju!

• M C Catta

Nevada: Tequila rose?

Billigast är väl att köpa ren sprit o ha upp i mindre flaskor. Lägg sen i olika sorters gelégodisar i de olika flaskorna. Tex persikor, hallonbådar, lakritsfiskar osv. Dom liksom "smälter" o ger smak.

• Nevada

Ja just det Tequila rose ja, tack :) längesen jag drack den.

• drömmare3

jag är ju så dumm i huvet när jag inte fattar det här. ska jag alltså köpa vanlig sprit? vodka eller vadå? och sen lägga den i en flaska ? vadåför flaska? läsk? en halvliters? hur mycke godis ska man lägga i och hur länge ska den stå? räcker det verkligen bara så där?
    ja, jag vet jag är jättedum nu :D

• drömmare3

och vart kan man köpa shotglas billigt i stockholm? alltså bara engångsglas?

• Tinkerbelle

Köp glas på IKEA, billigt och bra!

Blandningarna jag talade om är essanser som du kan köpa på tex ÖB, en flaska med typ "saft" som smaksätter ren sprit. Står på vilka mängder det ska vara. Vi brukade blanda det i vanliga 1½ liters pet.

En annan variant är ju att injecera frukter, tex melon och apelsin men sptrit via en liten spruta. Och sen äta bitar av frukten

• greeneyes

sen finns det plastshotglas i nästan alla affärer, jättebilligt. ligger där papperstallrikar o plastbestick o sånt finns. det är allra smidigast.

• M C Catta

Om du köper en flaska sprit (vodka), så menar jag att du häller den i mindre flaskor för att kunna göra flera olika smaker. 0,5 liters petflaskor går alldeles utmärkt. Ta vad som finns. Sen häller du i så mycket vodka som du vill ha av just den smaken. I flaskan lägger du sen i ca 5-10 godisbitar. Den smälter på max ett par dagar, men gå å skaka om flaskorna lite så smälter det fortare.

Lycka till!

Svar på tråden shottar att bjuda på festen?